Anonym (Venus) skrev 2022-02-08 15:36:30 följande:
Frågor till er som lyckades bryta ensamheten från uppväxten, och skaffa partner och ev. barn
Vänder mig nu till er som varit ensamma, utanför, kanske till och med mobbade som barn och unga, men som lyckats ta er ur detta och skaffa en partner.
- Hur gjorde ni för att skaffa en partner?
- Upplever ni att det ni gått igenom, satte begränsningarna för hurdan partner ni kunde få? Eller annorlunda uttryckt: fick ni nöja er med en man/kvinna som inte var ert förstahandsval, på grund av dåligt självförtroende, ensamhetspanik, tacksamhet att någon alls ville ha er, etc.?
- Ser ni er idag som lyckliga?
- Om ni har barn - upplever ni att ni kan hjälpa/stödja era barn i sådant som att skaffa kamrater, försvara sig om någon är elak o.s.v? Eller har era barn "ärvt" er problematik?
Hmmm. Jag vet inte riktigt men jag är uppväxt i 3 olika fosterfamiljer och har separationsångest och dålig självkänsla sen länge även pg mobbing och utanförskap. Jag har svårt att lita på människor och situationer. Jag är stort sätt alltid redo att behöva flytta eller förlora än vän fast att jag nu är vuxen och de är inte så nu. Nu kan jag egentligen styra lite själv. Jag gifte mig dock väldigt tidigt. Jag träffade en man som hade stor moral pg religion. De var nog en slump. Han hade tålamod med mig och vi gifte oss innan vi ens hade sex. Så ser ju inte de ut alltid. Sen efter 13 år som gifta och 4 barn, tog de slut och nu 3 år senare har jag jätte svårt att hitta någon och har svårt för att förstå inviter. De finns så många relations varianter nu allt från kk till seriöst. Jag försöker nu jobba på min självkänsla och bygga upp hur jag funkar rent socialt. Har samtalsstöd.