• Anonym (Körkort)

Autism/asperger och körkort

Hur har ni med diagnos autism eller aspergers gjort när ni söker körkortstillstånd? Har ni kryssat i den rutan eller bara struntat i den?
    Har det ställt till några problem för er att behöva fixa intyg eller att ta körkort med högre behörigheter? Jag antar att trafikverket inte kan göra ett utdrag ur journalen på egenhand så hur skulle det upptäckas?

• Svar på tråden Autism/asperger och körkort
  • Kexsmula

Jag har kryssat i rutan och det har inte varit något problem, de bad om ett läkarintyg bara och eftersom jag inte haft kontakt med psykiatrin på år och dar så fick min läkare på min substitutionsmottagning skriva ett åt mig och det gick bra.

• Anonym (H)

Varför skulle det ha någon betydelse för körkort 

• Anonym (Körkort)
    Anonym (H) skrev 2022-02-08 19:02:12 följande:

Det är inte jag som satt reglerna. 
  • Anonym (..)

Intygsdoktorn skriver ett läkarintyg efter att ni haft ett möte, inga problem. Har inte diagnosen själv men jag jobbade med kundkontakten.

• Anonym (aspergers)

Jag fyllde i att jag har aspergers. Jag minns inte längre hur allt gick till, men det var i alla fall inga problem. Ett kort besök med läkare på vårdcentralen är vad jag minns att det resulterade i. Har idag B-kort.

Du bör veta att om du mörkar att du har AS när du ska söka körkortstillstånd så gäller nog inga försäkringar överhuvudtaget vid eventuell olycka.

• Hotelliggaren
    Anonym (H) skrev 2022-02-08 19:02:12 följande:

Autism kan ta sig många uttryck. Därför kan en läkare behöva konsulteras. Kan tex trassla vid snabba prioriteringar.

• Anonym (Körkort)
    Anonym (aspergers) skrev 2022-02-08 20:53:41 följande:

Jag fyllde i att jag har aspergers. Jag minns inte längre hur allt gick till, men det var i alla fall inga problem. Ett kort besök med läkare på vårdcentralen är vad jag minns att det resulterade i. Har idag B-kort.

Du bör veta att om du mörkar att du har AS när du ska söka körkortstillstånd så gäller nog inga försäkringar överhuvudtaget vid eventuell olycka.

Knappast. Hur skulle det ens gå till? Det är ju inte så att försäkringsbolaget gör ett utdrag urjournalen.
  • Anonym (Körkort)
    Anonym (..) skrev 2022-02-08 20:37:05 följande:

Intygsdoktorn skriver ett läkarintyg efter att ni haft ett möte, inga problem. Har inte diagnosen själv men jag jobbade med kundkontakten.

Var det inga problem för lastbil och sånt heller?
  • Anonym (Autistisk tjej)

Jag står i valet och kvalet just nu och kommer troligtvis inte kryssa i rutan. Varken försäkringsbolaget eller Trafikverket har rätt att kolla journalerna hur som helst även om man råkar ut för en olycka så de som säger att man förlorar körkortet för att man ljugit om man kör för fort eller krockar vet inte vad de pratar om. 

Att jag kommer ljuga beror dels på att det kan bli problem om jag vill ha en högre behörighet så småningom och för att jag inte tycker de har med det att göra. Har man redan körkort anmäls inte AST/Asperger automatiskt till Trafikverket när man får en diagnos. 

• Anonym (Körkort)
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2022-02-08 22:00:09 följande:

Jag står i valet och kvalet just nu och kommer troligtvis inte kryssa i rutan. Varken försäkringsbolaget eller Trafikverket har rätt att kolla journalerna hur som helst även om man råkar ut för en olycka så de som säger att man förlorar körkortet för att man ljugit om man kör för fort eller krockar vet inte vad de pratar om. 

Att jag kommer ljuga beror dels på att det kan bli problem om jag vill ha en högre behörighet så småningom och för att jag inte tycker de har med det att göra. Har man redan körkort anmäls inte AST/Asperger automatiskt till Trafikverket när man får en diagnos. 

Det är det jag menar.  Personen vill bli lastbilschaufför framöver och kommer att sköta det perfekt,  men jag är ändå rädd att det kommer att bli problem om man kryssar där. 
Svar på tråden Autism/asperger och körkort