• Wed 9 Feb 2022 01:52
    2278 visningar
    21 svar
    21
    2278

    Var det rätt att slopa restriktionerna

    Själv tycker jag att det går lite för fort och att man kunde vänta lite till ? Jag vet att många är trötta på  restriktionerna och att man nu får röra sig igen och de flesta är säkert väldigt glada att få träffa vänner och bekanta gå på krogen etc men man glömmer bort att äldre, redan sjuka och svaga kommer att bli allvarligt sjuka eller dö så själv tycker jag att det är ett feltänk, personlig åsikt

  • Svar på tråden Var det rätt att slopa restriktionerna
  • Wed 9 Feb 2022 01:55
    #1

    Helt ärligt ifrågasätter jag hur allvarligt Corona verkligen är, men med det sagt är jag dubbelvaccinerad och har valt att hålla  avstånd samt använt munskydd.

  • Wed 9 Feb 2022 02:10
    #2

    I Aftonbladets chat var åsikterna delade från hål i huvudet, galet till skönt, äntligen, party,, kompisar , frihet så meningarna är klart delade 

  • Wed 9 Feb 2022 02:19
    #3
    broderbob skrev 2022-02-09 02:10:43 följande:

    I Aftonbladets chat var åsikterna delade från hål i huvudet, galet till skönt, äntligen, party,, kompisar , frihet så meningarna är klart delade 


    Är det inte mer meningsfullt att säga vad DU tycker?
  • Wed 9 Feb 2022 02:20
    #4

    Menar bara att vad Aftonblaskans läsare tycker är väl ganska ointressant?

  • Lavini­aLetit­ia
    Wed 9 Feb 2022 05:16
    #5

    Nej, jag tycker också att det var för tidigt. Det rapporteras 250-300 dödsfall i veckan, och det är väldigt, väldigt mycket. Men här i Sverige har vi på något sett vant oss, och många tycker att det är lite, för att det inte är dubbelt så många som det var i våg 1 och 2. Men om det skulle vara någons egen mormor, farsa eller brorsa, så skulle de ju tänka annorlunda...

    Dessutom påverkas samhället redan av personalbrist här och där, p.g.a. att så många i personalen är sjuka att det inte går att hålla verksamheter öppna. Bara i mitt närmaste lilla centrum är en restaurang och en butik stängda av den anledningen. Jag är rädd att det kommer att bli kaos om två-tre veckor, när alla som var ute och festade i natt har hunnit smitta sina föräldrar, syskon, studie- och arbetskamrater, lärare, kunder...

  • Wed 9 Feb 2022 08:36
    #6
    +1
    broderbob skrev 2022-02-09 01:52:11 följande:
     men man glömmer bort att äldre, redan sjuka och svaga kommer att bli allvarligt sjuka eller dö så själv tycker jag att det är ett feltänk, personlig åsikt
    Ingen dör av covid längre, sluta hetsa.

    Nu när alla som är vettig i skallen är vaccinerade så är inte covid värre än vilken förkylning som helst, inget som behöver dominera vår existens längre.
  • Wed 9 Feb 2022 09:03
    #7

    För tidigt, vi kommer få tillbaka de lagom till påsk, precis som förra gången när vi fick de lagom till jul.

  • moaguu­un
    Wed 9 Feb 2022 09:08
    #8

    Eh du vet folk blir sjuka av isolering . Psykiskt lidande är dödligt om det går för lång tid. 


    gammla Svaga kommer alltid vara i fara, oavsett om det är influensa magsjuka eller covid. 


    dessutom har du här ett citat från AB idag


    Halterna av coronavirus i Göteborgs avloppsvatten har sjunkit avsevärt under den senaste veckan, visar mätningar och analyser från Göteborgs universitet.


    För två veckor sedan noterades en brytpunkt, då en månadslång och mycket kraftig ökning av virushalten stannade och vände neråt. Sedan dess har halterna fortsatt gå ner.


    Nivån är dock fortfarande hög, mer än två gånger högre än under någon tidigare topp. Resultaten bygger på prover tagna vecka 5.


    ?Det kan vara så att det vi nu ser är en nedgång till följd av att så pass många redan har varit smittade. Våra beteenden har ju inte direkt förändrats så att vi har blivit mer försiktiga, snarare tvärtom?, säger Heléne Norder, adjungerad professor på Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet och mikrobiolog på Sahlgrenska universitetssjukhuset, i ett pressmeddelande. (TT)

  • moaguu­un
    Wed 9 Feb 2022 09:09
    #9
    +1
    Vargaflickan skrev 2022-02-09 09:03:43 följande:

    För tidigt, vi kommer få tillbaka de lagom till påsk, precis som förra gången när vi fick de lagom till jul.


    Fast förra gången var inte 80% av befolkningen vaccinerade?
  • nernu
    Wed 9 Feb 2022 09:41
    #10
    +2

    Ska vi stänga ner hela samhället och sluta leva under vinterhalvåret mär det går magsjuka och influensa? Gamla och allvarligt sjuka kommer alltid vara känsliga men det är ju omöjligt att resten av samhället ska sluta leva på grund av det. 

Svar på tråden Var det rätt att slopa restriktionerna