• Anonym (Ångest)

Escitalopram trött?

Bytt från Sertralin till Escitalopram för 2 dagar sen. På Sertralin hade jag extremt mycket energi och var pigg. Men nu har jag blivit trött och tappat motivationen lite.

Bytte för att jag tyckte inte Sertralin hjälpte mot min ångest så mycket som jag vill.

Någon här som har gjort detta bytet och kan dela med sig av sina erfarenheter?

• Svar på tråden Escitalopram trött?
  • Anonym (Ångest)

Ingen?

• Anonym (Tyui)

Jag äter med Sertralin och funderar på att byta då jag fortfarande har mycket ångest, när jag pratat med läkaren om det så kan det ju ställa till det och ta ett tag innan man ställer in sig på nya dosen, så har det bara gått 2 dagar så tycker jag du ska avvakta lite, det dröjer säkert ett par veckor innan du vet om det funkar el inte. 

• waliiz

Tycker att man blir trött av dom flesta antidepressiva. Venlafaxin är det bästa jag har testat men den blev jag dundertrött av och var tvungen att sluta. Tror jag slutade med Esciatalopram för att den inte hjälpte riktigt men kommer inte ihåg ifall det gav trötthet. Men det kan som sagt ta några dagar också. Min sjuksköterska på psyk sa att man inte brukar bli trött på venlafaxin men jag blev och googlar man så verkar det vara vanligt. Tar för nuvarande Lamotrigin som jag inte heller tycker hjälper så mycket tyvärr. Den ger ändå okej trötthet, men jag märker verkligen skillnad på när jag tar medicin eller inte. Om du fortfarande är trött ifall du inte tar så kanske det beror på något annat. Du kan ju alltid kolla dina värden och se ifall det bara är medicinen

• Anonym (Sömnhjälp)

Trötthet är en känd biverkan av Escitaloprom. Jag äter den huvudsakligen av den orsaken då den ger mig bättre sömn.

• Anonym (Ångest)
    Anonym (Sömnhjälp) skrev 2022-02-11 23:14:24 följande:

Trötthet är en känd biverkan av Escitaloprom. Jag äter den huvudsakligen av den orsaken då den ger mig bättre sömn.

Det är konstigt för jag har svårt att sova på den. Men ändå går jag och är så trött på dagarna.

På sertralin kunde jag inte heller sova men jag vad pigg hela dagarna ändå
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (Tyui) skrev 2022-02-10 20:39:41 följande:

Jag äter med Sertralin och funderar på att byta då jag fortfarande har mycket ångest, när jag pratat med läkaren om det så kan det ju ställa till det och ta ett tag innan man ställer in sig på nya dosen, så har det bara gått 2 dagar så tycker jag du ska avvakta lite, det dröjer säkert ett par veckor innan du vet om det funkar el inte. 

Ja det tar klart tid att ställa om. Man är bara så otålig!

Grubblar fram och tillbaka hela tiden på om Sertralin ändå var rätt för mig. Så glad som jag var på den var längesen jag var. Och pigg och energisk. Ångesten kanske tar längre tid innan den kommer åt riktigt?
  • Anonym (Tyui)

Det är ju så individuellt men jag har ätit Sertralin i typ 9 år och visst har det vart bättre i perioder men jag upplever inte att den kommer åt ångesten, den hjälper nog mer mot nedstämdhet och depression. Det kanske är så att ingen SSRI biter tillräckligt bra på ångest men jag vet inte, det är ändå värt att prova för det är verkligen inte lätt att leva med ångest.

Anonym (Ångest) skrev 2022-02-12 08:12:36 följande:
    Ja det tar klart tid att ställa om. Man är bara så otålig!

Grubblar fram och tillbaka hela tiden på om Sertralin ändå var rätt för mig. Så glad som jag var på den var längesen jag var. Och pigg och energisk. Ångesten kanske tar längre tid innan den kommer åt riktigt?
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (Tyui) skrev 2022-02-13 20:13:01 följande:

Det är ju så individuellt men jag har ätit Sertralin i typ 9 år och visst har det vart bättre i perioder men jag upplever inte att den kommer åt ångesten, den hjälper nog mer mot nedstämdhet och depression. Det kanske är så att ingen SSRI biter tillräckligt bra på ångest men jag vet inte, det är ändå värt att prova för det är verkligen inte lätt att leva med ångest.

Ångest suger hårt!
    Hoppas bara hitta en medicin som kan hjälpa mig jobba med ångesten utan att bli dränerad helt och hållet. En liten krycka så att säga.
Svar på tråden Escitalopram trött?