• Anonym (Många egon)

Är du missnöjd med din lön har du presterat för dåligt

Läst flera trådar där många skriver att dom är värda mer i lön än dom får. 
    Många har en väldigt skev syn på sig själva. 
    Dom flesta kollektivavtal har en procentuell höjning minimilön. Får du bara minimilönen så presterar du för dåligt, så är det.

I lönen innebär att du arbetar 8 timmar och presterar till din AG.
    Idag verkar folk tro att lönen är för att gå till jobbet sen ska man ha extra för man utför något på arbetsplatsen. 

• Svar på tråden Är du missnöjd med din lön har du presterat för dåligt
  • Anonym (Oj)

Så enligt dig utnyttjar aldrig en arbetsgivare sina anställda utan höjer alltid lönen automatiskt för de som gör skäl för en högre lön.

• Anonym (Sektorn)

Du har aldrig jobbat i offentlig sektor hör jag...

• Drottningen1970

I vår kommun betraktas kollektivavtalets procentsats som nån slags högstanivå. Det är verkligen jättekonstigt, och AG verkar på allvar tro att det är så och ingen reagerar.

• sextiotalist

Som senior så förväntar jag mig inte, varken i procent eller belopp, samma lönehöjning som de yngre. Men jag är ändå nöjd, arbetar inom en bransch med rätt låga löner (om man jämför med andra civilingenjörer). Visst, jag skulle inte säga nej till en högre lön och vet, att om jag byter arbetsgivare så skulle jag med all säkerhet få det. Men det finns andra faktorer som är viktigare än att jaga tusenlappar.

• Anonym (Många egon)
    Anonym (Sektorn) skrev 2022-02-10 14:40:12 följande:

Du har aldrig jobbat i offentlig sektor hör jag...

Jo det har jag. över 10 år var jag i offentliga sektorn. Varje gång fascinerades jag av de som på riktigt sitter och tycker deras löneökning är dålig. Det var ju dom som alltid tänjde på rasterna och arbetstiderna. Sällan tog egna initiativ. 
  • Anonym (Sektorn)
    Anonym (Många egon) skrev 2022-02-10 15:24:24 följande:
    Jo det har jag. över 10 år var jag i offentliga sektorn. Varje gång fascinerades jag av de som på riktigt sitter och tycker deras löneökning är dålig. Det var ju dom som alltid tänjde på rasterna och arbetstiderna. Sällan tog egna initiativ. 
    Fast då vet du också att löneökningarna är mycket modesta. Jag har i många år fått en av de högre ökningarna. Då har jag fått kring tusenlappen. Och nej, jag tänjer inte på raster eller är initiativlös. 
  • Anonym (Många egon)
    Anonym (Sektorn) skrev 2022-02-10 15:28:28 följande:
    Fast då vet du också att löneökningarna är mycket modesta. Jag har i många år fått en av de högre ökningarna. Då har jag fått kring tusenlappen. Och nej, jag tänjer inte på raster eller är initiativlös. 
    Ja det är ju det jag menar. Sköter du dig och gör ditt jobb så får du den högre ökningen. 
    Det är dom som får minimi potten som inte förstår att det har med deras utförande av jobbet att göra. 
  • Anonym (Sektorn)
    Anonym (Många egon) skrev 2022-02-10 15:47:56 följande:
    Ja det är ju det jag menar. Sköter du dig och gör ditt jobb så får du den högre ökningen. 
    Det är dom som får minimi potten som inte förstår att det har med deras utförande av jobbet att göra. 
    Fast löneökningarna är väldigt dåliga i offentlig sektor och jag känner mig helt klart värd en högre lön. Däremot finns det annat som väger upp. 
  • Anonym (SAF)

Är det du, Bo Södersten? Från hinsidan?

• Anonym (Många egon)
    Anonym (Sektorn) skrev 2022-02-10 15:49:47 följande:
    Fast löneökningarna är väldigt dåliga i offentlig sektor och jag känner mig helt klart värd en högre lön. Däremot finns det annat som väger upp. 
    Jag fick svar av min chef på lönesamtalet att endast avtalsenlig lön kunde ges pga att det var det budgeten för löner var lagd på. Året efter när chefen började prata om att hen hade massa med att lägga ny budget så bad jag om ett extra lönesamtal. Vid detta informerade jag att hen vid föregående lönesamtal tyvärr inte kunde ge mer än budgeterat så sa jag till henne att budgetera för 1500kr extra i budgeten. Hen tittade lite konstigt men sa, ja nu är det ju möjligt så absolut. 
Svar på tråden Är du missnöjd med din lön har du presterat för dåligt