• Thu 10 Feb 2022 18:35
    5018 visningar
    6 svar
    6
    5018

    Introducera hundvalp?!??!

    Hej! Jag kommer att skaffa en hundvalp om ca 1 vecka och har sen tidigare 2 hundar av samma ras. Mina nuvarande hundar (en hane och hona) är 8 & 11 år. Hur kan jag på ett bra sätt introducera den nya valpen (hane) till dom på ett bra sätt? Har ni några tips på metoder man kan använda. Vad har funkat för er? Är tacksam för alla sorters svar. Glad

  • Svar på tråden Introducera hundvalp?!??!
  • Thu 10 Feb 2022 19:47
    #1

    Be att få träffa valpen en gång till, åk dit med en t-shirt eller något som du haft på dig, gnid in den i valpen och släng den sedan till dina gamla hundar. Se hur de reagerar.


    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • moaguu­un
    Thu 10 Feb 2022 19:55
    #2

    Bra om de kan träffas utomhus första mötet

  • Thu 10 Feb 2022 21:10
    #3
    Aniiee skrev 2022-02-10 19:47:00 följande:

    Be att få träffa valpen en gång till, åk dit med en t-shirt eller något som du haft på dig, gnid in den i valpen och släng den sedan till dina gamla hundar. Se hur de reagerar.


    Detta kommer inte vara möjligt tyvärr. Kommer inte hinna åka dit eftersom det är ganska långt bort. Men de var ett bra tips.
  • Fri 11 Feb 2022 04:59
    #4

    Om dina hundar tycker om valpar, är försiktiga, inte har resursförsvar osv hade jag låtit dom träffas ute och bekantat sig innan man går in. Finns det risk att dom är buffliga, inte kommer uppskatta valpen, försvarar saker hade jag haft dom vuxna kopplade på neutral mark när dom bekantar sig, plockat undan ben/leksaker inne, haft dom åtskilda med ett galler i början för att se hur dom beter sig mot valpen.

  • Fri 11 Feb 2022 06:37
    #5

    När jag introducerar en ny hund för mina brukar jag gå en kopplad runda. En valp är ju dock svår att gå med. Så hade introducerat dem på neutral mark (längs med vägen hem?). Vuxna hundar i koppel och valpen lös. Gått runt lite på någon plätt. Sitter de i bilen kan de ju titta på varandra och bekanta sig så med. Jag brukar med mitt agerande signalera att vi alla hör ihop, inte rya för mycket för de stora men sköter de sig inte och snappar efter den andra hunden säger jag till. 


    Av erfarenhet åker gärna valpen med de stora hundarna bak (men egen bur). inte i knäet hos en människa. Men testa vad din valp är bekväm med. Också ett fint ställe att nosa med lite avstånd. 

  • Blomma­5
    Fri 11 Feb 2022 09:13
    #6

    Introducera dem på neutral mark. Gå en liten kort sväng med alla så dem hinner bekanta sig lite, kissa och se rangen som finns och få en flock-känsla ihop. Sen ta hem dem. Dem kommer säkert anpassa sig super :) finns det inget resursförsvar så kan man förstärka den bra känslan med att dem får äta godis ihop och titta på varandra samtidigt. lycka till! 

Svar på tråden Introducera hundvalp?!??!