• Anonym (blue)

Mår riktigt dåligt av adhd-mediciner, vad ska jag göra?

Jag har varit sjukskriven en längre tid, jag tror själv att jag gick in i depression av elvanse. I samband med att jag började jobba så har jag provat med en mycket lägre dos eftersom läkaren tyckte det var en bra ide, men jag mår exakt som förut, bara tidigare på dagen.

Jag mår okej och får bort mycket av adhd-symptomen så länge medicinen sitter i, men känner kanske att jag blir personlighetsförändrad, vilket jag mår dåligt över i efterhand. Svårt att förklara. Sedan får jag en extremt grav ångest när medicinen går ur, tomhetskänslor och ibland självmordstankar. Elvanse går ur för mig efter ca 3-4 timmar, oavsett dos, bara mindre effekt på lägre dos.

Jag har hittills inte klarat ett jobb utan mediciner i mer än ca 3 månader, så jag vet inte vad jag ska göra nu. Jag känner inte att jag orkar mer centralstimulantia (har provat alla som inte kräver licens), men vet inte hur jag då ska kunna försörja mig :(

• Svar på tråden Mår riktigt dåligt av adhd-mediciner, vad ska jag göra?
  • Mackan1978

Du skulle nog behöva kontakta din läkare

• Anonym (blue)
    Mackan1978 skrev 2022-02-11 01:59:36 följande:

Du skulle nog behöva kontakta din läkare

Jo, det ska jag. Men vet heller inte vad jag ska föreslå för lösning. Jag har provat så många mediciner och bara ett fåtal har hjälpt, alla får jag sjuka biverkningar av. 
  • Anonym (Klarar inte heller Elvanse)

Har du provat annan ADHD-medicin? Jag har provat dem flesta och det var bara Elvanse som jag inte tålde alls. Jag blev jättekonstig av den, frånvarande, lite deppig. 

Konstigt nog så hade jag haft Metamina, som inte längre finns, utan det finns Attentin numera, men det är samma sak. Och det är samma ämne som Elvanse, dexamfetamin. Bara att Attentin verkar kort tid och Elvanse har längre-tid-verkan. Men jag rekommenderar verkligen Attentin. Jag har aldrig hört att nån inte skulle ha tålat den.

Jag tror också att det är knepigare med dessa produkt med långtidsverkan. Det kanske är hjälpämnen i dessa som man kan vara känslig mot?

• FtS70

Tyvärr tål ganska många inte heller Attentin; då kan atomoxetin vara ett alternativ.

• Anonym (blue)
    Anonym (Klarar inte heller Elvanse) skrev 2022-02-11 09:26:34 följande:

Har du provat annan ADHD-medicin? Jag har provat dem flesta och det var bara Elvanse som jag inte tålde alls. Jag blev jättekonstig av den, frånvarande, lite deppig. 

Konstigt nog så hade jag haft Metamina, som inte längre finns, utan det finns Attentin numera, men det är samma sak. Och det är samma ämne som Elvanse, dexamfetamin. Bara att Attentin verkar kort tid och Elvanse har längre-tid-verkan. Men jag rekommenderar verkligen Attentin. Jag har aldrig hört att nån inte skulle ha tålat den.

Jag tror också att det är knepigare med dessa produkt med långtidsverkan. Det kanske är hjälpämnen i dessa som man kan vara känslig mot?

Jag har haft både strattera och attentin, intuniv, concerta, modiodal,ritalin, medikinet osv utöver elvanse. 
    Jag har aldrig haft enbart attentin, bara i kombination med elvanse men är tveksam om läkaren kommer skriva ut detta då jag bytt läkare sedan dess och den här verkar rädd för att skriva ut attentin.

Sedan är jag själv tveksam till att jag alls kommer orka fortsätta såhär. Önskar det fanns en mirakelmedicin som gav fokus och uthållighet, men inte var en drog.
  • Anonym (blue)
    Anonym (Klarar inte heller Elvanse) skrev 2022-02-11 09:26:34 följande:

Och ja jag håller med om att det kan vara vissa problem med långtidsverkade,jag hade det med concerta också.

Concerta slutade helt fungera för mig och gav mig bara ångest, ritalin fungerade bara i någon timma, elvanse + attentin på eftermiddagen för att slippa reboundeffekt kl 12-13 fungerade ganska okej under väldigt lång tid (flera år) tills jag gradvis blev mer och mer deprimerad utan att märka det först.

Nu när jag haft uppehåll känner jag att de gamla biverkningarna kommer direkt som jag hade sista halvåret med elvanse och attentin.

Det kan nog vara så att jag inte kan ta den här typen av mediciner.
  • Anonym (Måste man ha adhd-medicin?)

Jag mår inte bra på någon adhd-medicin och är fn helt omedicinerad. Jag tycker faktiskt att jag mår mycket bättre såhär. Visst jag är dampig och adhd:ig och har gått ner till halvtid (maken täcker upp ekonomiskt annars hade det inte gått) för heltid blir för mycket.

Mår mycket bättre såhär faktiskt när jag tillåter mig att ha adhd och erkänner för mig själv att jag är helt enkelt sån. Stort tack till gubben givetvis för annars hade det inte gått.

• Anonym (Olagligt)

Ni behöver inte gå till attack och anmäla detta inlägg i tron om att jag förespråkar droger, vill ni däremot anmäla det av annan anledning så gör det.

Då det ändå är en diskussion om medicinering för adhd så tänker Jag då öppet fråga, eftersom de mediciner du har testat inte passar dig -men - har du testat CBD ? Inte från gatan då alltså utan har du pratat om det alternativet med läkare att få som alternativ medicinering ? Vissa blir hjälpta av det - andra inte. Och får man ett via vården så är det inte som att gå och köpa det på gatan, utan du får det oljebaserat eller i kapsel. 

Tänker att det kanske kan vara ett alternativ för dig om inget annat har fungerat hittills?

FtS70 skrev 2022-02-11 09:48:42 följande:

Tyvärr tål ganska många inte heller Attentin; då kan atomoxetin vara ett alternativ.

Eller Ritalin eller Amfetamin eller .... vad heter nu igen långtidsverkande Ritalin?
    Anonym (blue) skrev 2022-02-11 12:21:33 följande:
    Och ja jag håller med om att det kan vara vissa problem med långtidsverkade,jag hade det med concerta också.

Concerta slutade helt fungera för mig och gav mig bara ångest, ritalin fungerade bara i någon timma, elvanse + attentin på eftermiddagen för att slippa reboundeffekt kl 12-13 fungerade ganska okej under väldigt lång tid (flera år) tills jag gradvis blev mer och mer deprimerad utan att märka det först.

Nu när jag haft uppehåll känner jag att de gamla biverkningarna kommer direkt som jag hade sista halvåret med elvanse och attentin.

Det kan nog vara så att jag inte kan ta den här typen av mediciner.
    Okej, det var concerta, där jag inte kom på vad det hette. Det tålde jag visserligen men det hade inte lika bra effekt. Kan hända att man bör byta då och då? Jag tycker egentligen att jag har mindre effekt av Attentin numera också. 

Du skulle ju kunna prova att bara ta Attentin, typ tre gånger om dagen. Du får då testa när du brukar få rebound och ta medicinen lite innan. Om man ställer in varje dos för sig, verkligen kolla vilken tid man behöver ta nästa, så går det att tajma bra och då får man inte rebound. Jag tycker numera att det inte gör så mycket med rebound för det brukar ändå vara på lunch-rasten, men vill jag undvika det så tar jag tidigare.  

Även om Elvanse och Attentin är samma grundämne - det är vanligt att man ändå reagerar olika på dem, så det kan vara bra om du testar med bara Attentin. 
Svar på tråden Mår riktigt dåligt av adhd-mediciner, vad ska jag göra?