Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Fotella

Lågt TSH

Hej! Jag har efter förlossningen känt att något är fel på min kropp. Orkar inte alls som förr. Var på vårdcentralen och tog blodprov för sköldkörteln. Det visade sig att det gått ner från ca 1.3 till 0.41. Dock är detta inom referensintervall då deras lägsta är 0.40. Finns det chans att jag får medecin för det eller är det så strikt med deras mätningar? 

• Svar på tråden Lågt TSH
  • Jag är bara jag

Enbart grundat på det värdet tror jag inte du kommer få medicin. Hur låg de andra värdena då- T3 och T4? Man får ta hänsyn till dom också. Och ta fler blodprover som tex järnvärdet. Lågt järn är ju en vanlig orsak till trötthet. TSH kan dessutom variera över tid så misstänks nåt fel där bör provet tas om minst en gång till. 

Du får helt enkelt prata med V.c igen för uppföljning.

• Fotella
    Jag är bara jag skrev 2022-02-12 16:36:04 följande:

Enbart grundat på det värdet tror jag inte du kommer få medicin. Hur låg de andra värdena då- T3 och T4? Man får ta hänsyn till dom också. Och ta fler blodprover som tex järnvärdet. Lågt järn är ju en vanlig orsak till trötthet. TSH kan dessutom variera över tid så misstänks nåt fel där bör provet tas om minst en gång till. 

Du får helt enkelt prata med V.c igen för uppföljning.

Tack för svar! Mitt järnvärde låg på 84 om jag minns rätt och lägsta var 82 så antar att det är helt okej. Det med t3 och t4 vet jag inte vad det är eller om det tog såna prover. Jag får prata med dom igen men jag tror som du att jag inte kommer få någon medecin. 
  • Jag är bara jag
    Fotella skrev 2022-02-12 19:56:54 följande:
    Tack för svar! Mitt järnvärde låg på 84 om jag minns rätt och lägsta var 82 så antar att det är helt okej. Det med t3 och t4 vet jag inte vad det är eller om det tog såna prover. Jag får prata med dom igen men jag tror som du att jag inte kommer få någon medecin. 
    Oj, då är det en variant av järnvärde jag inte känner till. Jag har nämligen legat så lågt som 8 en gång så du måste mätt annorlunda. Hur eller hur... Man kan tydligen ha nån variant av lågt TSH och högt T4 och vara sjuk, men jag antar att TSH måste vara ännu lägre då. Och väldigt lågt TSH får man hjärtklappning av. Jag låg på 0,04 som lägst och mådde uselt. Men då gick jag på Levaxin och fick bara minska dosen.

Kruxet med trötthet är ju att det finns så många orsaker. Bara att få barn i sig och medföljande sömnbrist. Men kontakta V.c igen tycker jag.
Svar på tråden Lågt TSH