• bombergranaterochtrumvirvel

Jättetrång i slidan helt plötsligt

Jag är 45 år och för några veckor sen märkte jag att det gjorde lite ont när jag förde in min dildo i slidan, några veckor efteråt var det omöjligt t.o.m.

Jag tänkte att det kanske var svamp och köpte en salva med ett tillhörande piller man för in, men efter en vecka var det ingen skillnad.

Jag tänkte ringa gynekologen när helgen var slut, men idag (mån) hann jag inte med. Jag har googlat lite och tydligen finns det något som kallas slidkramp. Att man inte riktigt vet var det beror på, men att det ofta handlar om sexuella trauman eller att man har sex fast man egentligen inte vill och så. Men nåt sånt känner jag inte igen mig i.

Jag har aldrig känt såhär förut. Jag har inte fött barn och är inte oskuld. Men en grej jag undrar över, kan det ha att göra med att jag har tränat min ljumske mycket på sistone, har varit hos sjukgymnast med det och fått övningar jag ska göra. Flera olika tre ggr om dagen. Vet inte om det kan bli så av det dock.

Vad tror ni det är och tror ni det går fort att lösa? Man blir ju lite orolig. Skäms

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-02-14 19:26
    Två fingrar går bra att föra in även om det svider lite.
  • Svar på tråden Jättetrång i slidan helt plötsligt
  • Fjäril kär

Det låter snarare som att du blivit torr i slidan och därmed upplever att du är trång. Torra slemhinnor ger ju känslan av att inte kunna komma in. 

Börjar du kanske komma in i klimakteriet? 

• Fjäril kär
    bombergranaterochtrumvirvel skrev 2022-02-14 19:50:30 följande:

Jag använder mycket glidmedel. Kanske har jag kommit in i klimakteriet, men vad har det med kramp att göra liksom.

Fast det låter inte alls som kramp utan att du just är torr i slidan. Torrhet kan kännas som att du är trång och det blir motstånd att komma in.
    Hade du haft slidkramp kan du inte föra in något överhuvudtaget. 
  • Noname00
    bombergranaterochtrumvirvel skrev 2022-02-14 19:50:30 följande:

Jag använder mycket glidmedel. Kanske har jag kommit in i klimakteriet, men vad har det med kramp att göra liksom.

Har du provat att bara penetrera klittan för att se om det släpper?
    Fjäril kär skrev 2022-02-14 20:18:51 följande:
    Fast det låter inte alls som kramp utan att du just är torr i slidan. Torrhet kan kännas som att du är trång och det blir motstånd att komma in.
    Hade du haft slidkramp kan du inte föra in något överhuvudtaget. 
    Ok, men jag har varit torr i slidan i ett antal år, kanske 5, så det är inget nytt, därför använder jag alltid glidmedel. Det känns inte som det är torrhet som är problemet, utan att det är slutet liksom. Men vad vet jag, får ju höra med gynekologen sen. Men vad gör man mot sådan torrhet om inte glidmedel hjälper?
  • Fjäril kär
    bombergranaterochtrumvirvel skrev 2022-02-14 21:22:34 följande:
    Ok, men jag har varit torr i slidan i ett antal år, kanske 5, så det är inget nytt, därför använder jag alltid glidmedel. Det känns inte som det är torrhet som är problemet, utan att det är slutet liksom. Men vad vet jag, får ju höra med gynekologen sen. Men vad gör man mot sådan torrhet om inte glidmedel hjälper?
    Du behöver återfukta slemhinnan och det görs enklast med att tillsätta  östrogen i någon form. Det finns krämer, vaginatorer, piller etc.

Vanligt glidmedel är ju mest behjälplig i stunden men är ju inget som behandlar själva problemet. Har ju mest med friktion att göra. Många glidmedel kan ju dessutom göra allting värre genom att torka ut slemhinnan än mer. 
    Fjäril kär skrev 2022-02-14 21:38:45 följande:
    Du behöver återfukta slemhinnan och det görs enklast med att tillsätta  östrogen i någon form. Det finns krämer, vaginatorer, piller etc.

Vanligt glidmedel är ju mest behjälplig i stunden men är ju inget som behandlar själva problemet. Har ju mest med friktion att göra. Många glidmedel kan ju dessutom göra allting värre genom att torka ut slemhinnan än mer. 
    Jaha, ok tackar.
    Fjäril kär skrev 2022-02-14 21:38:45 följande:

...jag kanske inte tänkte på det eftersom jag var hos en gynekolog för typ ett halvår sedan och han konstaterade att jag inte hade onormala värden. Jag trodde nämligen att jag var i förstadiet till klimakteriet för har blir så lätt varm bara jag rört mig lite. Har varit så i flera år.
  • Tom Araya
    Noname00 skrev 2022-02-14 21:03:05 följande:
    Har du provat att bara penetrera klittan för att se om det släpper?
    Penetrera klittan? FörvånadDrömmer
    Ska hon sticka en nål genom den eller vad? Skrattande
    Min gynekolog sa att jag skulle beställa Warming Critical Care på apotea.se. Den ska göra slemhinnorna mindre torra. Men det verkar inte hjälpa, kanske bara något något lite.

Han förde bara in den där ultra-ljud pinnen och den är ju mycket smalare än en dildo eller kuk, så han märkte inte hur ort det gör.

Det verkar ju vara där inne som är problemet, inte bara i mynningen. Han kanske missförstod vad jag berättade. Tar sån tid att få en ny tid. Vad tror ni att det är?

• Anonym (Elvira)

Tydligen ska man tvätta sig med baby olja i underlivet.

Svar på tråden Jättetrång i slidan helt plötsligt