• Eskobar77

    Intralipid

    Hej Jag har gjort 4 FET. Blev gravid på första och såg hjärtslag i vecka 6. Tyvärr blev det missfall i vecka 8. De andra 3 FET har tyvärr inte lett till graviditet fast våra blastocyster sett jättefina ut. Min känsla i kroppen är alltid väldigt bra fram till ruvardag 8; då känns det som allt upphör. Jag har nu läst runt lite och är nyfiken av Intralipid-dropp. Har du erfarenhet av det? Vart kan jag vända mig för att försöka få det och när i processen bör det ges? Vi har två blastocyster kvar i frysen och vill verkligen maxa förutsättningarna. Jag är oerhört sällan sjuk och har starka misstankar om att mitt immunförsvar är överaktivt och att embryot därför stöts bort. Alla tips och råd mottages med tacksamhet.


    (¯`°?.¸ stolt mamma ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Intralipid
  • Jag är bara jag

    Har du tagit Prednisolon? Det fick jag ta dubbel dos för att få barn. Hade flera m.f innan. det är ganska få kliniker i Sverige som ger intralipid, men de finns. Tror Falun gjort det. Finns nån privat i Sthlm också, men minns inte vilken.

  • Bilbo79

    Jag har fått intralipid och prednisolon vid denna behandling (ÄD) efter fyra tidiga missfall och en MA i vecka 8-9. Är nu i vecka 7+4. Gjort ÄD i Sverige och min klinik här ville inte diskutera immunsänkande behandling pga otillräcklig evidens. Vände mig till Fertilitetsplus. Det blir dyrt men vad gör man inte för att maxa chanserna? Jag konstaterades ha aktivt immunförsvar med hög andel T-celler. Intralipid vid befruktning, återföring och varje vecka fram till vecka 8, nu ska jag kolla upp mina värden regelbundet och få intralipid vid behov. Varje intralipidbehandling kostar 1800kr. Läkaren på Fertilitetsplus skrev ut prednisolon men i väldigt låg dos, 5mg/dag, så osäker på om det gör skillnad. Chansen att behålla en graviditet är ju mycket större nu med ÄD så hade ju lika gärna kunnat funka ändå denna gång, men vågade inte chansa.

  • Eskobar77
    Jag är bara jag skrev 2022-02-14 21:09:45 följande:
    Har du tagit Prednisolon? Det fick jag ta dubbel dos för att få barn. Hade flera m.f innan. det är ganska få kliniker i Sverige som ger intralipid, men de finns. Tror Falun gjort det. Finns nån privat i Sthlm också, men minns inte vilken.
    Nej, det har jag inte. Hur funkar det?
    Bilbo79 skrev 2022-02-15 07:13:22 följande:
    Jag har fått intralipid och prednisolon vid denna behandling (ÄD) efter fyra tidiga missfall och en MA i vecka 8-9. Är nu i vecka 7+4. Gjort ÄD i Sverige och min klinik här ville inte diskutera immunsänkande behandling pga otillräcklig evidens. Vände mig till Fertilitetsplus. Det blir dyrt men vad gör man inte för att maxa chanserna Jag konstaterades ha aktivt immunförsvar med hög andel T-celler. Intralipid vid befruktning, återföring och varje vecka fram till vecka 8, nu ska jag kolla upp mina värden regelbundet och få intralipid vid behov. Varje intralipidbehandling kostar 1800kr. Läkaren på Fertilitetsplus skrev ut prednisolon men i väldigt låg dos, 5mg/dag, så osäker på om det gör skillnad. Chansen att behålla en graviditet är ju mycket större nu med ÄD så hade ju lika gärna kunnat funka ändå denna gång, men vågade inte chansa.
    1800 kr per gång är ju ganska mycket, men som sagt värt det. Jag har dock långt till Fertilitetsplus och varje vecka vet i fasen om jag skulle kunna få till ( har lite över 30 mil enkel resa dit...)
    (¯`°?.¸ stolt mamma ¸.?°´¯)
  • Jag är bara jag
    Eskobar77 skrev 2022-02-15 10:47:00 följande:
    Nej, det har jag inte. Hur funkar det?
    Immundämpande. Får man alltid vid ÄD utomlands. Jag fick 5 mg de första 6 försöken. Blev gravid 2 ggr, men fick m.f trots ED. Då tyckte de jag skulle ta 10 mg och då fick jag barn! Fick ett barn till tom så sambandet var tydligt. Prednisolon kan vara svårt få utskrivet. Många svenska läkare tror inte på det helt enkelt. Men vi är ju många som haft upprepade m.f och sen lyckats få barn så vi är ju bevis i sig. Och utomlands är det vanligt.

    Du får kolla upp privata kliniker och läkare och se om nån kan skriva ut det. 
Svar på tråden Intralipid