• MissDB

    Nipt hos vasamamman?

    Någon som har gjort nipt hos Vasamamman? Var ni nöjda? Var någonstans kommer svaret?

  • Svar på tråden Nipt hos vasamamman?
  • Anonym (8877)
    Flip12 skrev 2022-02-16 21:10:57 följande:

    Ja jag har det. De ringer och meddelar svaret.


    Tog du reda på könet med? 
  • Zakopane

    Jag gjorde NIPT där 2018, då tog det en vecka att få svar.

    Jag gjorde NIPT hos dem också nu i februari 2022. Lämnade blodprov torsdag eftermiddag, på måndag em ringde de och meddelade svaret!

    De sa att de alltid ringer numera eftersom postgången suger. Man kryssar i en blankett i samband med besöket, för att ange om man vill veta könet. De frågade också när de ringde om jag ville veta könet.

  • Anonym (8877)
    Zakopane skrev 2022-02-17 12:08:18 följande:

    Jag tog reda på könet! Det har jag gjort med alla mina barn. :)


    Och det stämde? 
  • Zakopane
    Anonym (8877) skrev 2022-02-17 12:43:58 följande:
    Och det stämde? 
    Haha, det får vi se i september.

    Med de fyra andra - Ja. Men jag gjorde bara nipt med två av dessa. När jag väntade de två första var inte nipt uppfunnet.
  • Anonym (8877)

    Är det någon ens som får fel undrar jag? Jag hade fundering att göra då jag var gravid men gjorde bara Kub. Jag frågade min bm som sa att sådant är väldigt säkert men aldrig 100% så jag blev lite osäker. 

  • Krusbärskompott
    Anonym (8877) skrev 2022-02-18 10:24:53 följande:

    Är det någon ens som får fel undrar jag? Jag hade fundering att göra då jag var gravid men gjorde bara Kub. Jag frågade min bm som sa att sådant är väldigt säkert men aldrig 100% så jag blev lite osäker. 


    Det har väldigt hög känslighet MEN det finns en liten risk att det faller ut falskt positivt. Dvs NIPT säger exv trisomi 21 (Downs syndrom) men bebisen har inte det.
    Det är därför man alltid rekommenderar att man går vidare med moderkaks- eller fostervattenprov innan man avbryter en graviditet där NIPT visat avvikelse.
  • Anonym (8877)
    Krusbärskompott skrev 2022-02-18 11:22:51 följande:
    Det har väldigt hög känslighet MEN det finns en liten risk att det faller ut falskt positivt. Dvs NIPT säger exv trisomi 21 (Downs syndrom) men bebisen har inte det.
    Det är därför man alltid rekommenderar att man går vidare med moderkaks- eller fostervattenprov innan man avbryter en graviditet där NIPT visat avvikelse.
    Ja, det förklarade barnmorskan också vilket är skönt att inte enbart gå på nipt men jag var också lite nyfiken på sannolikheten för kön och hon ville inte gå in djupare på det. Kan också vara att just den bm inte var så insatt i hela grejen för jag läser ju att de flesta får rätt kön med. 
  • Krusbärskompott
    Anonym (8877) skrev 2022-02-18 11:42:36 följande:
    Ja, det förklarade barnmorskan också vilket är skönt att inte enbart gå på nipt men jag var också lite nyfiken på sannolikheten för kön och hon ville inte gå in djupare på det. Kan också vara att just den bm inte var så insatt i hela grejen för jag läser ju att de flesta får rätt kön med. 
    Den överväldigande majoriteten får rätt kön ja, absolut minst 99%.
  • BeeHappy

    Gjorde nipt hos vasamamman förra veckan, fick svar efter 4 dagar (telefon). Väldigt nöjd! Jättegullig barnmorska och snabbt svar. 

Svar på tråden Nipt hos vasamamman?