• Kajsan20

    Ni som haft barn som sovit riktigt dåligt

    Hej, vår son 19 månader har alltid sovit dåligt. Kan räkna på en hand de gånger han sovit mer än 5 timmar i sträck. Den senaste tiden har det eskalerat, inatt vaknade han 7-8 gånger. Vi håller på att bli GALNA. Extra svårt nu när båda jobbar. 

    Ni som har haft sömnstrejkande barn, när vände det? Ge mig lite hopp!!

  • Svar på tråden Ni som haft barn som sovit riktigt dåligt
  • Anonym (Hgtg)

    För äldsta barnet vände det vid 2 år och 2 månaders ålder. Då började h*n plötsligt sova genom hela nätterna (innan dess var det längsta h*n sovit i sitt liv 2-3 timmar och det går att räkna de tillfällena på en hand, nästan alltid tätare uppvak än så från dag 1 i livet). Men sen började h*n vakna och vara vaken flera timmar i streck nästan varje natt vid 2 år och 5 månader. 2 år och drygt 6,5 månad nu och det är fortfarande så.

    Yngsta sov bra i början. Bara 1 uppvak/natt från födseln till typ 2,5 månad. Då fick barnet liknande mönster som äldsta alltid haft. Nu är barnet 10,5 månad och det har inte vänt än tyvärr.

  • Anonym (.)

    Har ingen solskenshistiora direkt..
    Men, vi, jag och min sambo. Vi fick 'klubba ner våra barn medan dom var små och lika gamla som ert barn.
    Nä men, tur att jag kommer bara ihåg att det gick över sen.. 1.5 år är för tidigt att säga något egentligen.. bara det inte är att barnet ej tål exempelvis Mjölk eller annat osv. Har ni kollar det, ts?
     

  • Anonym (Jenny)

    För oss vände det faktiskt strax efter att sonen fyllt 2 år, så ni är nära i så fall! Min son hade vid 12 månaders ålder 10-12 uppvak per natt. När det var som värst så delad vi upp natten i två 5 timmars pass så att vi båda fick en mer sammanhängande sömnperiod och kunde fungera dagtid på jobb. Ganska hopplöst socialt, men man når en punkt då sömnen trumfar det.

  • Anonym (Maria)

    Jag är egentligen diskvalificerad för denna tråd då jag inte haft det så illa. Vakna barn, i perioder, har vi haft dock. Däremot har jag haft nära vänner som haft barn som sovit dåligt/oroligt med uppvak. 

    Det är bra att anlysera hela situationen har jag lärt mig av det. Det kan vara så att ni redan gjort det, men ibland blir man hemmablind, framförallt om man inte får sova. Ibland blir det en input och hjälp till något också. Håller tummarna för att det blir bättre snart! 

    Saker jag vet att vännerna gått igneom är:

    Är barnet lagom mätt när det lägger sig? Behöver det någon matstöttning under natten typ amma/välling eller tröstig och behöver dricka vatten?

    Hur och var sover barnet? Sover barnet bättre i egen säng? I eget rum eller föräldrarnas rum? Eller samsova med en eller båda föräldrarna? Eller kan man lägga barnet i egen säng först och sedan samsova på något sätt? 

    En radio med lite tyst skval på hela natten? 

    En diskret nattlampa tänd?

    Napp/Snutte eller liknande? (Vet att ett barn ofta fick mammans nattlinne/tshirt som hon haft ett par dagar vilket hjälpte lite grand) Nappen kan också vara ett h*vete när den tappas bort på natten och barnet inte hittar den i sömnen för miljonte gången... 

    En vetekudde med lite värme brevid? 

    Sova i bara blöja? Med helpyjamas? Sovpåse? Strupmor på/av. 

    Några tankar i alla fall. 

Svar på tråden Ni som haft barn som sovit riktigt dåligt