• Tue 15 Feb 2022 09:43
    2218 visningar
    4 svar
    4
    2218

    Hund-bebis-ensamstående

    Ja livet går inte alltid att planers.. plötsligt händer något som vänder upp och ner på allt. ???? 

    Så vi har varit tillsammans i över 8år och har en hund + e  bebis på 5 månader..

    Vi älskar vår hund, ni som har eller haft hund vet vilkey band man får med sin pälskling... och nustår vi här vid ett vägval som kan kännas självklart för vissa och helt omöjligt för andra.

    Vår FINA mycket speciella hund får inte lika mkt tid av oss längre. Hon går heltid på hunddagiset ( som hon älskar!)
    Och jag har den här klumpen i magen och tankarna går - räcker vi till för henne .?

    Hon är så fin och jag känner att när jag är själv med henne plus vår bebis så går ju all uppmärksamhet till bebisen ? och Luna lägger sig oftast fint på soffan och vilar efter en lång dag på dagiset.. iband vill hon ju leka och det finns ingen möjlighet för mig stt lägg ifrån mig bebisen och busa...

    Jag tänkte om man kunde hitta ett 1års hem till henne.. tänker att det är lättare att ta hand om henne när bebisen växt på sig lite... 

    Självklart försöker vi tänka alla möjliga allternativ för att det ska bli bäst för henne.. vi vill verkligen inte bli av med henne  .

    Men vi har varken tid (när vi är själva ) när vi är två så går det ju galant.. men vi ska ju flytta isär också.. 
    FAN... det här är riktigt tufft, finns det någon som kanske varit med om liknande? 


    Hund-bebis-ensamstående...
  • Svar på tråden Hund-bebis-ensamstående
  • Anonym (Hund)
    Tue 15 Feb 2022 09:51
    #1
    +1

    Om ni båda verkligen vill ha kvar hunden kan väl den som inte blir boendeförälder ha hunden och sedan varannan vecka? 


    Jag hade inte omplacerat min hund för 1 år, antingen hade jag isf omplacerat den för gott eller så hade jag hållit ut lite till. Det är ganska mysigt att växa upp med djur för ett barn, men man måste också känna att man orkar med det. 


    Om er bebis dessutom bara är 5 månader, så lär det dröja innan man är uppe i varannan vecka. 

  • Anonym (Vanli­gt)
    Tue 15 Feb 2022 09:56
    #2
    +2

    Jag ser i hundketsar att det är tämligen vanligt att behöva omplacera en hund i samband med att det kommer in barn i bilden. 
    Ibland hamnar man i en situation där det faktiskt inte fungerar och där hunden, eller barnet riskerar fara illa.

    Jag vet verkligen inte riktigt om ni är där, då det är dags att leta nytt hem och jag tänker att det faktiskt inte plötsligt finns mer tid med en 2-åring, eller 3 åring och att det blir konstigt att tänka att denna omplacering bara är tillfällig. 

    Jag skulle rekommendera dig att faktiskt försöka lösa hela situationen med hunden, barnet och separationen och inse att om det landar i en omplacering är det faktiskt bäst att helt släppa hunden till någon annan.

  • Tue 15 Feb 2022 10:05
    #3
    +2

    Tror du kommer ha väldigt svårt att hitta någon seriös som vill ta hand om din hund och sen lämna tillbaka den så enklast är ju att du och ditt ex hjälps åt med hunden. Den som inte har barnet sköter hunden.

  • Anonym (Hundl­ös)
    Tue 15 Feb 2022 12:19
    #4
    +1

    Jag skulle vilja avlasta en hundägare som har fullt upp, dock har jag inte möjlighet att ta den på heltid en period. Bor i Stockholm om det vore intressant.

Svar på tråden Hund-bebis-ensamstående