• Anonym (Anna)

Vabba ett barn, syskon på förskolan?

Jag har två barn varav de båda varit mycket sjuka sedan de började i höstas efter semestern. Dels har ju covid gjort att de ska vara hemma vid minsta snuva så vi har helt enkelt varit hemma rätt mycket. När lilla barnet är sjuk är stora också hemma och tvärtom. Detta verkar nu förskolan reagera på. De verkar tro att jag inte tycker att barnen har det bra där. Vilket jag absolut  tycker att de har. Saker i stil med ?vi tar också bra hand om X, han har det bra här? har uttryckts. Jag tvivlar verkligen inte på att barnen har det bra på förskolan. Pedagogerna är jättebra och barnen trivs! Dock känns det dels onödigt att klä på båda och lämna när jag ändå är hemma med ett barn. Sen tänker jag att jag minskar risken för sjukdom igen om jag har båda hemma samtidigt så den andra inte drar hem något nytt. Sen älskar jag ju givetvis att umgås med mina barn. Hur gör ni andra och har er förskola reagerat på att ni har alla syskon hemma om ett syskon är sjukt? 

Det hade varit en annan femma om pedagogerna sa att barnen kanske blir utanför i gruppen och inte riktigt kommer in i gruppen eller dylikt men något sådant har inte beskrivits för mig. 

• Svar på tråden Vabba ett barn, syskon på förskolan?
  • LFF
    Anonym (Anna) skrev 2022-02-15 11:55:07 följande:

Jag har två barn varav de båda varit mycket sjuka sedan de började i höstas efter semestern. Dels har ju covid gjort att de ska vara hemma vid minsta snuva så vi har helt enkelt varit hemma rätt mycket. När lilla barnet är sjuk är stora också hemma och tvärtom. Detta verkar nu förskolan reagera på. De verkar tro att jag inte tycker att barnen har det bra där. Vilket jag absolut  tycker att de har. Saker i stil med ?vi tar också bra hand om X, han har det bra här? har uttryckts. Jag tvivlar verkligen inte på att barnen har det bra på förskolan. Pedagogerna är jättebra och barnen trivs! Dock känns det dels onödigt att klä på båda och lämna när jag ändå är hemma med ett barn. Sen tänker jag att jag minskar risken för sjukdom igen om jag har båda hemma samtidigt så den andra inte drar hem något nytt. Sen älskar jag ju givetvis att umgås med mina barn. Hur gör ni andra och har er förskola reagerat på att ni har alla syskon hemma om ett syskon är sjukt? 

Det hade varit en annan femma om pedagogerna sa att barnen kanske blir utanför i gruppen och inte riktigt kommer in i gruppen eller dylikt men något sådant har inte beskrivits för mig. 

Nu är mina barn i lågstadieålder (har tvillingar) men var den ena förkyld så fick den andre vara på förskolan. Detta för att det sjuka barnet skulle få vara sjukt och vila ordentligt. Enda gången båda barnen var hemma även om en var sjuk var när det var magsjuka. 

Vid lämning och hämtning gjord vi som så att en förälder stannade hemma med det sjuka barnet och den andre tog med sig det friska barnet till förskolan. 
  • Anonym (Två)

Vi började som du, med att låta syskonet vara hemma. Detta ogillades starkt av stora barnet som missade massor på förskolan. Då gick vi över till att bara låta det yngre syskonet vara hemma när det äldre var sjukt. Så gjorde vi hela förra terminen, men nu har det äldre syskonet uttryckt att hen tycker att det är jobbigt och tråkigt, eftersom det yngre syskonet behöver passas hela tiden. Vill det äldre barnet vara ifred, får hen helt enkelt stänga in sig på sitt rum och vara själv och får ganska lite "vab-omsorg".

Från och med den här terminen har vi därför bestämt att friska barn går på förskolan, så länge förskolan inte ber om annat på grund av smittoläge eller sjukdomstyp.

• Anonym (dels)
    Anonym (Anna) skrev 2022-02-15 11:55:07 följande:

Dels beror det väl på barnens ålder och sen beror det väl på hur man ser på förskolan.

Om man ser förskolan som en förvaring medan föräldrarna arbetar så är det ju naturligt att ha barnen hemma så mycket som möjligt, men man kan också se förskolan som något som barnet har glädje av och som är även för barnets egen skull. Och då kanske man tänker att barnet går dit även om ett syskon är hemma sjuk.

Och då kommer väl åldern in, ett väldigt litet barn har ju mindre egen glädje av förskolan medan ett äldre barn mycket väl kan ha egna behov av att vara där, med aktiviteter, vänner etc som inte finns hemma. 

Sen tycker jag generellt att man kan se på syskon som olika individer som inte alltid måst följa varandras spår. Och därför kan ena barnet gå på förskolan även om det andra barnet är hemma några dagar. Om det var en aktivitet som barnet tyckte om, tex bamsejympa eller simskola - skulle du då hålla barnet hemma för att ett syskon var sjuk? 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (dels) skrev 2022-02-15 12:09:13 följande:
    Dels beror det väl på barnens ålder och sen beror det väl på hur man ser på förskolan.

Om man ser förskolan som en förvaring medan föräldrarna arbetar så är det ju naturligt att ha barnen hemma så mycket som möjligt, men man kan också se förskolan som något som barnet har glädje av och som är även för barnets egen skull. Och då kanske man tänker att barnet går dit även om ett syskon är hemma sjuk.

Och då kommer väl åldern in, ett väldigt litet barn har ju mindre egen glädje av förskolan medan ett äldre barn mycket väl kan ha egna behov av att vara där, med aktiviteter, vänner etc som inte finns hemma. 

Sen tycker jag generellt att man kan se på syskon som olika individer som inte alltid måst följa varandras spår. Och därför kan ena barnet gå på förskolan även om det andra barnet är hemma några dagar. Om det var en aktivitet som barnet tyckte om, tex bamsejympa eller simskola - skulle du då hålla barnet hemma för att ett syskon var sjuk? 

Barnen är 2 respektive 3,5 år. Går på olika avdelningar. 3,5-åringen har aldrig sagt något om att han vill gå dit när vi är hemma. Men inte heller sagt att han inte vill gå dit. Kanske ska börja från och med nästa termin att skicka den stora även om lilla är sjuk, han har ju som du säger mer utbyte av förskolan än den lilla. 

Nja för mig går de nog inte att jämföra förskolan med en fritidsaktivitet. 

• fjanten

Här var båda hemma om ena var sjuk. Skulle man lämna syskon när en var hemma sjuk, då blev det 15-timmar/vecka enl. 9-14, vilket innebar att man då fick släpa med det sjuka barnet ut för hämtning och lämning... För den icke-vabbande föräldern kan ju inte jobba bara 15 timmar/vecka.

• LFF
    fjanten skrev 2022-02-15 12:24:44 följande:

Här var båda hemma om ena var sjuk. Skulle man lämna syskon när en var hemma sjuk, då blev det 15-timmar/vecka enl. 9-14, vilket innebar att man då fick släpa med det sjuka barnet ut för hämtning och lämning... För den icke-vabbande föräldern kan ju inte jobba bara 15 timmar/vecka.

Konstig regel. Det sjuka barnet är ju sjukt på heltid så om man har heltid när barnet är friskt så ska man ju inte få deltid på det friska syskonet när ett barn är sjukt. Låter ju helt bisarrt även om jag inte tvivlar ett dugg på att det finns sådana puckon som kan bestämma något liknande. 
  • fjanten
    LFF skrev 2022-02-15 12:30:07 följande:
    Konstig regel. Det sjuka barnet är ju sjukt på heltid så om man har heltid när barnet är friskt så ska man ju inte få deltid på det friska syskonet när ett barn är sjukt. Låter ju helt bisarrt även om jag inte tvivlar ett dugg på att det finns sådana puckon som kan bestämma något liknande. 
    Var någonting om att VAB klassas som föräldraledighet = 15 timmar...
  • Anonym (87:an)

Jag har i princip alltid haft mina barn hemma om en av dem vart sjuk. Känns så osmidigt att lämna något barn om övriga är hemma. Undantaget är om det är mycket sjukdomar som avlöser varandra och det äldsta barnet fått vara hemma mycket och själv efterfrågar eller man känner att de behöver det. Nu är de stora snart 9 och 7 år så de går ju i skolan,  men är någon av dem sjuka har jag minstingen på snart 2 år hemma. Tycker du gör helt rätt och tänker att förskolan borde ha förståelse för att alla gör det som passar och känns bäst för just den familjen. 

• Anonym (87:an)
    fjanten skrev 2022-02-15 13:12:07 följande:
    Var någonting om att VAB klassas som föräldraledighet = 15 timmar...
    Låter helt galet, aldrig hört talas om. Vilken kommun är det så i? 
  • fjanten
    Anonym (87:an) skrev 2022-02-15 13:15:07 följande:
    Låter helt galet, aldrig hört talas om. Vilken kommun är det så i? 
    Detta var Västerås, 2017-2018, tror det är liknande här i Sala med - men jag är föräldraledig så barnet som går förskola går 15 timmar som ordinarie tid nu.
  • LFF
    fjanten skrev 2022-02-15 13:21:59 följande:
    Detta var Västerås, 2017-2018, tror det är liknande här i Sala med - men jag är föräldraledig så barnet som går förskola går 15 timmar som ordinarie tid nu.
    Helt galet! Med tanke på att du själv får vara sjuk och barnet då får gå samma tider som när du är frisk men helt plötsligt inte om ett syskon är sjukt? Låter som en konstigt hittepå från förskolechefen för att slippa ha så många barn där. 
  • Gameofthrones

TS, 
    Jag har gjort som du hela tiden. Sen Covid har alla varit hemma. Vid minsta snuva.

Generellt så har jag gjort så. Jag tyckte att det blev lättare för då kunde man  koll på en unge.

Jag tycker att du kör med det du tror är bekvämast. 

Mina 2 äldsta gillade inte när en fick gå till dagis och andra hemma. Och alla mina barn älskade gå på dagis / fsk. 

• LFF
    Gameofthrones skrev 2022-02-15 13:46:11 följande:

TS, 
    Jag har gjort som du hela tiden. Sen Covid har alla varit hemma. Vid minsta snuva.

Generellt så har jag gjort så. Jag tyckte att det blev lättare för då kunde man  koll på en unge.

Jag tycker att du kör med det du tror är bekvämast. 

Mina 2 äldsta gillade inte när en fick gå till dagis och andra hemma. Och alla mina barn älskade gå på dagis / fsk. 

Mina uppskattade inte heller att en fick stanna hemma och vara sjuk och den andre gå till förskolan Vi förklarade det med att den som var hemma och sjuk behövde lugn och stillhet vilket inte skulle gå om tvillingen var hemma
  • fjanten
    LFF skrev 2022-02-15 13:31:33 följande:
    Helt galet! Med tanke på att du själv får vara sjuk och barnet då får gå samma tider som när du är frisk men helt plötsligt inte om ett syskon är sjukt? Låter som en konstigt hittepå från förskolechefen för att slippa ha så många barn där. 
    När jag var gravid med tredje barnet och blev sjukskriven fick barnen gå 15 timmar... Sala dock
  • fjanten
    "Enligt skollagen har barn vars föräldrar är arbetslösa eller föräldralediga rätt till förskola. Lagen reglerar emellertid inte rättigheter för barn vars föräldrar är sjukskrivna. Detta innebär att barn till sjukskrivna behandlas olika i olika kommuner."

Det var väl därför de lät barnen gå 15 timmar när jag blev sjukskriven, de fick göra lite som de ville. Och eftersom vi tog ut tillfällig föräldrapenning får vård av syskon gällde 15 timmar... Vissa kommuner är lite hårdare än andra.

Sak samma - TS, en 3,5-åring MÅSTE absolut inte gå på förskolan om du är hemma med en 2-åring, om inte barnet eller ni vuxna verkar känna något direkt behov av det. Kanske värt att överväga om det börjar bli väldigt många dagar hemma med sjukt småsyskon. Men är det någon-några dagar här och en vecka där, och du gärna har barnet hemma, då ska du absolut inte känna något dåligt samvete. Om 2,5 år är det skolplikt och ni har inte lyxen att välja längre, men just nu får ni göra det som känns bäst hos er
Svar på tråden Vabba ett barn, syskon på förskolan?