Väldigt svartsjuk och kontrollerande tjej.
Jag är i mitt första seriösa förhållande, men är lite osäker på hur bra det egentligen är. Min flickvän är väldigt svartsjuk och jag upplever hennes beteende som kontrollerande.
Det började med att jag inte fick titta på porr. Okej, det jag kan förstå och det slutade jag med innan hon sa det. Men sen blev det bara mer och mer. Jag får inte gilla bilder på tjejer på exempelvis instagram. Kan förstå att man inte ska gilla halvnakna bilder, men jag får liksom inte ens gilla på mina gamla klasskamrater eller liknande. Sen vill hon inte att jag ska börja på ett jobb där det jobbar mycket kvinnor. Det ska helst vara så många män som möjligt.
Får knappt ens hälsa på andra kvinnor, om det nu inte är min mamma eller min syster. Hon har kunnat störa sig på när jag lyssnat på artister/band som är kvinnor, men hon verkar ha släppt det nu eftersom jag ändå lyssnar mest på manliga artister. Om jag spelar ett datorspel eller tv-spel så får jag inte vara en kvinnlig karaktär, bara om det inte går att vara en manlig.
Det finns mycket mer, men ni förstår ju poängen nu. Hon säger att det inte är konstigt av henne att ha dessa krav och att det är självklart att hon inte vill vara med en kille som har ögon för andra tjejer. Saken är den att jag inte har ögon för andra tjejer, men jag kanske börjar få det snart, med tanke på hennes beteende. Enligt mig överdriver hon. Porr, inte gilla halvnakna bilder osv kan jag förstå. Men inte allt annat.
Mina vänner säger att hon är ett psycho och att jag borde lämna henne med detsamma.
Om jag ska på fest eller annan tillställning vill hon att jag filmar och skickar så hon får se vilka tjejer som är där och helst ska det inte vara några tjejer alls där.
Kanske också ska tillägga att hon har gått igenom min mobil många gånger och bett mig visa sms, historik, snapchat, instagram och allt möjligt. Har sagt att jag inte vill att hon ska kolla i min mobil, men hon gör det i smyg. Har nu bytt kod, vilket gjorde henne upprörd. Har inget att dölja, men fattar inte varför jag ska behöva visa henne? Det verkar också som att hon håller koll på vilka jag följer. Har flera gånger testat gilla selfies på kvinnor för att se om hon ska upptäcka det (kvinnor jag följer och har träffat) och hon märkte det direkt. Skojar inte ens. Tog max en timme innan hon hade märkt det. Hon måste alltså ha gått igenom kvinnorna jag följer och kollat.
Saken är den att hon är underbar i övrigt. Vi har det väldigt bra ihop annars och hon är väldigt omtänksam, romantisk, omhändertagande osv. Hon ger mig mycket kärlek annars och därför är det svårt för mig att avsluta detta förhållande eftersom vi har det så bra i övrigt. Men detta beteende har fått mig att fundera.
Är detta normalt? Om inte, finns det något man kan göra för att förändra detta eller är det lönlöst? Om det inte vore för detta hade jag sagt att vår relation (och hon) är helt perfekt.