• Anonym (Ordning&Reda)

Lugn skola i Lund

Hej, 

jag skulle behöva hjälp ang
    ående skolval åt mitt barn som ska börja förskoleklassen nästa år.
    Vilka skolor i Lund är lugna, där barn sköter sig och lärare f
    år och vill säga till stökiga barn utan att behöver vara rädd för föräldrarna? Och vilka skolor borde man undvika?
    ISLK vore ett alternativ, eftersom det pratas engelska hemma hos oss, men det är inte säkert att barnet f
    år plats där och jag är inte säkert att jag vill ha en undervisning enbart på engelska, eftersom vi har inga planer för tillfället att flytta ifrån Sverige.

Är tacksam för alla tipps!
  • Svar på tråden Lugn skola i Lund
  • Anonym (Ordning&Reda)

Puff

• Anonym (Ordning&Reda)

Men kom igen nu! 600 visningar och inga svar?

• Anonym (Granne)

600 som undrar samma sak är kanske svar nog?

• Anonym (Ordning&Reda)
    Anonym (Granne) skrev 2022-02-16 21:54:22 följande:

600 som undrar samma sak är kanske svar nog?

Så du menar jag ska interpretera det så att det inte finns några lugna skolor och därför tittar många (för de är nyfiken på samma sak) men ingen har ett svar?
  • Zakopane
    Anonym (Ordning&Reda) skrev 2022-02-17 08:10:57 följande:
    Så du menar jag ska interpretera det så att det inte finns några lugna skolor och därför tittar många (för de är nyfiken på samma sak) men ingen har ett svar?
    Så kan det nog vara...

Jag bor inte i Skåne men har fått intrycket att det är två skolor i Södra Sandby som alla vill in på.

Ann Heberlein har beskrivit hur skolsituationen i Lund förändrats från hennes uppväxt till hennes barns skolår. Inte direkt nåt man blir glad av.
  • Anonym (Värdegrund, genus och ras.)
    Anonym (Ordning&Reda) skrev 2022-02-15 22:45:40 följande:
    Lugn skola i Lund
    Hej, 

jag skulle behöva hjälp angående skolval åt mitt barn som ska börja förskoleklassen nästa år.
    Vilka skolor i Lund är lugna, där barn sköter sig och lärare får och vill säga till stökiga barn utan att behöver vara rädd för föräldrarna? Och vilka skolor borde man undvika?
    ISLK vore ett alternativ, eftersom det pratas engelska hemma hos oss, men det är inte säkert att barnet får plats där och jag är inte säkert att jag vill ha en undervisning enbart på engelska, eftersom vi har inga planer för tillfället att flytta ifrån Sverige.

Är tacksam för alla tipps!
    Lugn skola = skola med svenska elever.

Inte så lugn skola = mångkulturell och otrygg. skola med stökiga elever.
  • Spucks
    Anonym (Värdegrund, genus och ras.) skrev 2022-02-17 22:40:46 följande:

Jag har jobbat som lärarvikarie åt ett bemanningsföretag (många olika skolor) i två år och kan absolut INTE bekräfta det.
  • Anonym (Ordning&Reda)
    Zakopane skrev 2022-02-17 16:53:57 följande:
    Så kan det nog vara...

Jag bor inte i Skåne men har fått intrycket att det är två skolor i Södra Sandby som alla vill in på.

Ann Heberlein har beskrivit hur skolsituationen i Lund förändrats från hennes uppväxt till hennes barns skolår. Inte direkt nåt man blir glad av.
    Jag vet inte vad hon säger om skolorna, eftersom jag kunde inte hitta nåt, men jag har läst en del om henne och hon har värderingar som jag inte alls dela. Därför skulle jag ändå inte lägger mycket vikt i det hon säger om skolorna, även om det kanske är sant.
  • Anonym (Ordning&Reda)
    Anonym (Värdegrund, genus och ras.) skrev 2022-02-17 22:40:46 följande:

Tack för svaret, men jag är inte intresserad av rassistiska "tipps". Dessutom är vi själva inte svenska.
    Eftersom det är, enligt vad jag har hört och upplevt, speciellt skolor i Sverige som har s
    å stora problem med stökiga elever, har jag även svårt att tro att det är just utlänningar som är orsaken till problemet.
  • Anonym (Ordning&Reda)
    Försöker puffar igen, kanske finns det någon som kan ge tipps som inte är rassistiska.
    Tar även gärna emot tipps p
    å skolor som är extra stökiga, så jag vet vilka jag borde undvika. Spelar ingen roll var i Lund skolorna ligger (vi ska flytta till något större och vart vu flytta beror även på skolorna) och om de är kommunala eller fristående.
  • Anonym (Granne)
    Anonym (Ordning&Reda) skrev 2022-02-24 07:05:59 följande:
    Försöker puffar igen, kanske finns det någon som kan ge tipps som inte är rassistiska.
    Tar även gärna emot tipps på skolor som är extra stökiga, så jag vet vilka jag borde undvika. Spelar ingen roll var i Lund skolorna ligger (vi ska flytta till något större och vart vu flytta beror även på skolorna) och om de är kommunala eller fristående.
    Har du redan bestämt dig för att inte lyssna ser jag inte poängen i att fråga.
  • Anonym (Några tips)

Jag bor i Lund och av friskolorna har jag hört folk som är nöjda med BMSL och LMG (båda är Montessoriskolor) och av de kommunala Mårtenskolan, Tunaskolan, Palettskolan, Apelskolan. 

• Anonym (Tidigare lundabo)

Tunaskolan är den enda jag vet. Det är väl stökigt lite överlag på svenska skolor men Tunaskolan ska fortfarande vara bra. Många akademikerbarn som går där, alltså med föräldrar som lägger stor vikt vid utbildning. 

De internationella skolorna är oerhört svåra att komma in på, iaf om man är bosatt i Sverige redan. Engelska skolan finns på Sankt Lars från fjärde klass. De har ju varit lite i blåsvädret i media den senaste tiden, men är kända för att ha den disciplin och studiero som man ofta saknar i svenska skolor. 

Waldorff-skolan i Hardeberga är också populär om man gillar den pedagogiken. Alla mina idag vuxna vänner som gick där har bra karriärer i vitt skilda yrken. 

• Anonym (Ordning&Reda)
    Anonym (Granne) skrev 2022-02-24 18:33:54 följande:
    Har du redan bestämt dig för att inte lyssna ser jag inte poängen i att fråga.
    Jag är säkert att det finns människor som kan ge tipps vilka inte grundar på rassistiska och oligiska fördomar.
  • Anonym (Ordning&Reda)
    Anonym (Några tips) skrev 2022-02-24 18:43:10 följande:

Jag bor i Lund och av friskolorna har jag hört folk som är nöjda med BMSL och LMG (båda är Montessoriskolor) och av de kommunala Mårtenskolan, Tunaskolan, Palettskolan, Apelskolan. 

Tack så mycket, jag ska kolla in dem. Speciellt de kommunala, för mitt barn kommer nog inte in i populära friskolor. Hen står i kön till flera, men vi har inte bott i Lund så länge och kötiden lär vara för kort. Men man vet ju aldrig.
  • Anonym (Ordning&Reda)
    Anonym (Tidigare lundabo) skrev 2022-02-24 20:24:36 följande:

Tunaskolan är den enda jag vet. Det är väl stökigt lite överlag på svenska skolor men Tunaskolan ska fortfarande vara bra. Många akademikerbarn som går där, alltså med föräldrar som lägger stor vikt vid utbildning. 

De internationella skolorna är oerhört svåra att komma in på, iaf om man är bosatt i Sverige redan. Engelska skolan finns på Sankt Lars från fjärde klass. De har ju varit lite i blåsvädret i media den senaste tiden, men är kända för att ha den disciplin och studiero som man ofta saknar i svenska skolor. 

Waldorff-skolan i Hardeberga är också populär om man gillar den pedagogiken. Alla mina idag vuxna vänner som gick där har bra karriärer i vitt skilda yrken. 

Tusen tack! En röst till för Tunaskolan, bra att veta!
    Ja, internationella skolorna var nog lättare att komma in för flera 
    år sedan, reglerna har nog skärpt sig, vad jag har hört.
    Gällande Waldorfskolan: vi fundera p
    å den, men är inte säkert. Till förskolan tycker jag det är utmärkt och jag tycker också hela miljön har en lugnande påverkan. Men när det gäller skolan är jag lite rädd att det akademiska hamnar bakåt. Visst lär de sig många andra saker, vilket jag tycker är utmärkt, men jag tänker redan på gymnasiet här.
    Hur upplevte dina vänner det? Var det sv
    årt att kommer in på gymnasieskolor som kräver höga betyg? 
  • Anonym (Tidigare lundabo)

Jag förstår och delar dina tankar om Waldorff, och vi kommer själv inte ha vårt barn där. Samtidigt vet jag att det är många som hävdar att de inte alls kommer efter  akademiskt. Jag tänker att i många stökiga vanliga svenska skolor kan de ha en bra läroplan men skolmiljön är så dålig att barnen ändå inte lär sig vad de ska. Det är ju bara att se på hur många som går ut nian med ofullständiga betyg! 

Av mina Waldorff-vänner var det en som bytte till kommunal skola i högstadiet för att hon kände att hon inte fick tillräkligt med kunskap på Waldorff. En hoppade av skolan efter nian och började med att städa, men blev sen kostymör (designar kostymer till teater). En gick vidare till folkhögskola och blev till sist journalist. De andra gick gymnasiet och sen universitetet. När jag gick ut nian kom alla i Waldorffklassen in på sina förstahandsval i Lunds gymnasier. En är nu läkare (psykiatriker) och den andra jurist. Det har gått bra för alla - om det nu är tack vare eller trots Waldorff. 

Svar på tråden Lugn skola i Lund