• Anonym (Hur svårt ska det vara)

Bättre koll på ekonomin, Hur svårt ska det vara

De flesta verkar ha väldigt dålig koll på sina utgifter. Ser man på lyxfällan så är det alltid övriga utgifter som chockar deltagarna. 
    Idag har väl de flesta banker så att man i sin app eller på datorn sortering vad saker och ting ligger under för kategori. 
    Det är ju ingen raketforskning att klicka på dom olika kategorierna och se vad man lägger pengar på. 
    Går jag in på datorn så kan jag välja vilka tidsintervaller som det avser. ställer jag den på 1 år så direkt ser jag hur mycket jag lagt på varje kategori, delar med 12 så blir det en månadskostnad. 
    Att som vuxen människa idag 2022 med alla hjälpmedel som finns säga att man inte vet vart pengarna tar vägen är helt sjukt. 
    Vill du veta vart pengarna går så kolla upp det. 

• Svar på tråden Bättre koll på ekonomin, Hur svårt ska det vara
  • Anonym (dålig koll)

Har man dålig koll så går man inte in och kollar. Du tänker så att säga baklänges.

Jag har dålig koll. För att jag mår dåligt. Det är också ofta den röda tråden i Lyxfällan och andra håll. Men det gör inte så bra tv att visa upp att dessa människor mår dåligt. Det är inte heller lättfixat. Det ska chockas med herrejössesdålig ekonomi, inte föras djupa samtal om hur folk mår.

Lyxfällan är socialporr. Glöm aldrig det. 

• Fjäril kär

Den som har dålig ekonomi och dålig koll har ju givetvis också dålig kunskap om hur man hittar, läser och förstår de olika kolumnerna på internetbanken. Du gör en tankevurpa här.

Lyxfällan visar ju också det tydligt när folk berättar i avsnitt efter avsnitt att de inte lärt sig att förstå räkningar och pengar från början och har i princip aldrig betalat en räkning nånsin utan förlitar sig på autogiro och partners. 

• Shalke04
    Anonym (dålig koll) skrev 2022-02-16 11:02:50 följande:

Har man dålig koll så går man inte in och kollar. Du tänker så att säga baklänges.

Jag har dålig koll. För att jag mår dåligt. Det är också ofta den röda tråden i Lyxfällan och andra håll. Men det gör inte så bra tv att visa upp att dessa människor mår dåligt. Det är inte heller lättfixat. Det ska chockas med herrejössesdålig ekonomi, inte föras djupa samtal om hur folk mår.

Lyxfällan är socialporr. Glöm aldrig det. 

Tråkigt du mår dåligt - men nästan alla banker sammanställer ju vad du gör av med automatiskt mer olika verktyg. Att logga in på banken och kolla måste ju vara A och O, eller? 
  • Anonym (Hmm)

Vilken bank har du ts? Jag har Nordea och kan iaf inte sortera på det där sättet varken i app eller på internetbanken.

• Anonym (Lätt att snacka)
    Shalke04 skrev 2022-02-16 11:55:53 följande:
    Tråkigt du mår dåligt - men nästan alla banker sammanställer ju vad du gör av med automatiskt mer olika verktyg. Att logga in på banken och kolla måste ju vara A och O, eller? 
    Banken sammänställer bara till vem man betalt, ICA, Klarna, Telia osv. Att få koll på vad man köpt, chips, oxfilé, schampoo, dyra kläder, heminredning, tobak är svårare.
  • Shalke04
    Anonym (Lätt att snacka) skrev 2022-02-16 12:14:38 följande:
    Banken sammänställer bara till vem man betalt, ICA, Klarna, Telia osv. Att få koll på vad man köpt, chips, oxfilé, schampoo, dyra kläder, heminredning, tobak är svårare.
    Absolut, men det är en start. Om man köpt dyra kläder och oxfile så bör du man ju som individ veta det själv. Man kan ju också jämföra med vad man gjorde förra månaden osv så ger det en indikation var pengarna går, även om det såklart inte är på detaljnivå. 
  • Shalke04
    Anonym (Hmm) skrev 2022-02-16 12:10:55 följande:

Vilken bank har du ts? Jag har Nordea och kan iaf inte sortera på det där sättet varken i app eller på internetbanken.

Jag är inte TS men jag skrev kommentaren ovan om att banken sammanställer. 

Jag har Nordea och deras Wallet-funktion sorterar dina transaktioner på ditt kort månad för månad osv. På förstasidan står det Kortanvändning denna månad, klickar du på den så ser du! 

• Anonym (Hmm)
    Shalke04 skrev 2022-02-16 12:18:40 följande:

Jag är inte TS men jag skrev kommentaren ovan om att banken sammanställer. 

Jag har Nordea och deras Wallet-funktion sorterar dina transaktioner på ditt kort månad för månad osv. På förstasidan står det Kortanvändning denna månad, klickar du på den så ser du! 

Jo man kan i viss mån se om det är Ica eller bensin eller så. "Wallet" är inte något som jag ens hört talas om innan men ser nu i appen när jag klickar på kortanvändning att man kan ladda ner den. Men den läser alltså av ens inköp så den automatiskt sorterar ut vad som är vad, även om jag köpt flera olika saker från samma affär? Som t ex Ica, man köper ju inte bara mat där så frågan är om den tolkar allt som mat eller om den verkligen känner av att det är mat eller schampo eller vad som helst?
  • Anonym (Hur svårt ska det vara)

Har danske bank
    Handlar jag på ica hamnar det på mat, handlar jag på systemet under alkohol.
    Ett ställe som GeKås lägger sig i övrigt och där kan man själv välja. 
    Alla klädaffärer hamnar på kläder. 
    bilskatt hamnar på transport
    Köper man ex hockey biljett eller bio så hamnar det under nöje

Även om man mår dåligt måste man ju sköta det mest banala som ekonomin. 
    Man slutar ju inte gå på toa eller 'ta för man mår dåligt. För att kunna överleva i framtiden behöver man också ha koll på sin ekonomi. Är man så dålig att man inte fixar det så måste man ju be om hjälp. 
    Antingen av en anhörig eller av en Godeman. 

• Anonym (Lätt att snacka)
    Anonym (Hur svårt ska det vara) skrev 2022-02-16 12:27:23 följande:

Har danske bank
    Handlar jag på ica hamnar det på mat, handlar jag på systemet under alkohol.
    Ett ställe som GeKås lägger sig i övrigt och där kan man själv välja. 
    Alla klädaffärer hamnar på kläder. 
    bilskatt hamnar på transport
    Köper man ex hockey biljett eller bio så hamnar det under nöje

Även om man mår dåligt måste man ju sköta det mest banala som ekonomin. 
    Man slutar ju inte gå på toa eller 'ta för man mår dåligt. För att kunna överleva i framtiden behöver man också ha koll på sin ekonomi. Är man så dålig att man inte fixar det så måste man ju be om hjälp. 
    Antingen av en anhörig eller av en Godeman. 

Det är här det blir fel eftersom man t ex kan köpa så mycket mer på ICA än mat, som tobak, kläder, heminredning och till och med nöjen.

När vi sen kommer till ställen som Klarna blir det ännu svårare.

Så även om ditt råd är vällovligt så svårt att få en uppfattning på olika kategorier
Svar på tråden Bättre koll på ekonomin, Hur svårt ska det vara