• Anonym (Törnrosa)

Alla hjärtans dag

Hej på er!
    Är man en barnrumpa om man blir ledsen för att ens partner helt skiter i en på alla hjärtans dag? Jag är 30+. 

Han fick inget märkvärdigt av mig och jag tycker inte att det är poängen heller men det är just tanken. Mest av allt hade jag önskat ett litet kort där han skriver nåt fint. Det behöver inte vara något sjukt poetiskt, han kan ju bara skriva hur mycket han älskar mig eller vad jag betyder för honom till exempel.

När jag frågade honom om alla hjärtans dag blev han sur, gick senare och köpte en chokladask som han sträckte fram till mig, då började jag gråta för jag blev så irriterad och otroligt ledsen. 

Vi pratade och jag sa att poängen är inte att han ska ruinera sig för att ge mig dyra presenter, jag vill bara höra/få veta att han älskar mig. Jag vet inte om han förstår eller inte, det spelar ingen roll för det är försent i alla fall.

Nå, någon mer besviken/ledsen där ute? 
    Är man 3 år om man blir ledsen?

• Svar på tråden Alla hjärtans dag
  • Anonym (44)

Hur brukar ni fira? Har du betättat hur du vill bli uppmärksammad tidigare? Skrev du ett kort till honom om hur mycket han betyder för dig? 

• Fiona M

Firade du på det sätt han ville bli firad och uppskattad?

• Anonym (Törnrosa)

Det är vår första alla hjärtans dag, så jag vet inte helt och hållet vad han uppskattar och inte, men jag gav honom en liten grej och ja, ett kort där jag skrev något litet gulligt, hur mycket jag älskar honom? 

• Anonym (Usch)

Det är bara en dag som får en massa personer att må dåligt då verkligheten inte är i linje med förväntningarna.
    Bättre och visa sin kärlek o omtanke för personer i vardagen istället.
    Om han aldrig visar omtanke så kan jag förstå att det blir en viss besvikelse. Men kommer han hem ibland med något du gillar, choklad, blommor eller ger dig en massage osv utan att du bett om det så visar han ju att han bryr sig så då behöver ni inte en kommersielldag för sånt?

• Anonym (Syster)

Näe du är ingen barnrumpa alls, de flesta vill bli uppmärksammade av sin partner, särskilt på speciella dagar. Men, ni har väl varit ihop så pass länge att du vet hans inställning till dagen? Då får man sänka sina förhoppningar eller söka en partner som tycker om att uppvakta en.

• Anonym (anonym)

Konstig fråga om du är en 'barnrumpa'. 

Att du har förväntningar är inte fel i sig, men det är inte heller självklart att alla tycker om att fira högtider, av olika anledningar.

Jag sätter ingen specifik nedsättande etikett på någon som vill bli uppvaktad/uppvakta eller inte vill bli uppvaktad/uppvakta.

Din sambo gör fel enligt MIG om han visar sig sur när han väl ger dig en present. Det viktigaste är att man är snäll, enligt mig. Det är den bästa 'presenten' man kan ge en partner.
    Men om du vill bli uppvaktad, föregå med gott exempel och ge honom något...

• Anonym (Linn)

Om det var er första alla hjärtans dag och han inte ansträngde sig alls, och dessutom blev sur när du påtalade det så hade jag dragit öronen åt mig. En sådan partner som är snål med känslor och ömhet är ofta snål på andra sätt med. 

• Anonym (pppp)
    Anonym (Törnrosa) skrev 2022-02-16 11:52:30 följande:

Det är vår första alla hjärtans dag, så jag vet inte helt och hållet vad han uppskattar och inte, men jag gav honom en liten grej och ja, ett kort där jag skrev något litet gulligt, hur mycket jag älskar honom? 

Eftersom det var första gången, så visste ingen av er vad den andre förväntade sig låter det som. 
    Han kanske inte är van att ha uppmärksammat den dagen någonsin? Du kanske tycker att det är lika viktigt som en födelsedag etc? 

Ni får helt enkelt acceptera att det blev så här nu, och prata om hur ni vill göra nästa år. Passa då på att diskutera julklappar, födelsedagspresenter osv, också. Det kan vara så att ni upptäcker att ni har väldigt olika traditioner med er. 
  • Anonym (L)

Han kanske inte är van att uppmärksamma den dagen. Många personer ser inte den dagen på något speciellt sätt, utan det är som alla andra dagar. Ni kanske tänker olika där. Tycker att du ska prata med honom om detta och fråga hur han ser på den dagen och så kan du berätta hur du ser det. Nu blev det så här men det är bara att prata om hur ni ska göra i framtiden. 

Du är ingen barnrumpa men man ska aldrig ta för givet att andra har samma syn som en själv på olika högtider. Det är i sådana fall något man bör prata om innan, om man nu inte har varit tillsammans såpass länge att man vet vad man kan förvänta sig. 

Min kille bryr sig inte ett dugg om alla hjärtans dag och vi gav inte varandra någonting. Det är som vilken dag som helst. Närhet och kärlek ger vi varandra, oavsett om det är alla hjärtans dag eller inte. Han är heller inte så brydd om julklappar och födelsedagspresenter. 

• Anonym (Samma)
    Anonym (Usch) skrev 2022-02-16 11:53:39 följande:

Det är bara en dag som får en massa personer att må dåligt då verkligheten inte är i linje med förväntningarna.
    Bättre och visa sin kärlek o omtanke för personer i vardagen istället.
    Om han aldrig visar omtanke så kan jag förstå att det blir en viss besvikelse. Men kommer han hem ibland med något du gillar, choklad, blommor eller ger dig en massage osv utan att du bett om det så visar han ju att han bryr sig så då behöver ni inte en kommersielldag för sånt?

Tänker som dig här. 

Jag och min sambo går små fina saker i vardagen för varandra ofta. Lagar varandras favoritmat, kollar vi på tv så kan vi börja massera varandra, han kommer ibland hem med nånting jag gillar, jag kan åka till ÖB och köpa en stock snus, nån av oss kan ibland köpa godis och lotter så vi skrapar och myser i soffan, överaska varandra med sex i sexiga underkläder? däremot så brukar vi inte lägga energi på att göra det just på alla hjärtans dag. 

för mig är det mer bara ett kommersiellt jippo att just göra det den dagen bara får att. Jag uppskattar hellre att ge/få något en random dag.

vissa är inte får jul, andra är inte för påsk och somliga gillar inte  alla hjärtans dag 

• Anonym (Törnrosa)

Jag frågade honom om han hatade/tyckte illa om alla hjärtans dag, men han svarade nej?
    Han är jättegullig annars och så, kramar mig och pussar mig och säger att han älskar mig, men jag känner mig fortfarande/ändå som en ?lagomtjej?? på fyllan en gång har han sagt att han ?älskar mig som fan?. Mer än så kommer jag nog inte att få. 

• Anonym (Linn)

De som inte blir uppmärksammade av sin partner på alla hjärtans dag, när de fyller år etc brukar rationalisera bort det med att "det är bara en kommersiell dag", "han är säkert inte van att uppmärksamma andra när de fyller år, du borde sagt att det är viktigt för dig".

För mig är det väldigt underligt och man undrar om folk därute lever i egna bubblor där de aldrig behöver ta hänsyn till andra och visa omtanke?

Om det är TS och killens första alla hjärtans dag så har de nog inte varit ihop så jättelänge. Då brukar man ta varje chans att få visa uppskattning, göra något mysigt ihop etc. Man är fortfarande mån om att visa upp sin bästa sida.  Att han inte bryr sig och dessutom blir SUR när TS tar upp detta bådar inte gott enligt mig. 

Men TS kan sannolikt se fram emot ett förhållande där man inte uppmärksammar varandras födelsedag. Inte ger julklapp. Inte heller firar om någon befordrats på jobbet och liknande. Det är upp till var och en om man tycker att det är bra eller inte. 

• Anonym (Samma)
    Anonym (Linn) skrev 2022-02-16 12:56:18 följande:

De som inte blir uppmärksammade av sin partner på alla hjärtans dag, när de fyller år etc brukar rationalisera bort det med att "det är bara en kommersiell dag", "han är säkert inte van att uppmärksamma andra när de fyller år, du borde sagt att det är viktigt för dig".

För mig är det väldigt underligt och man undrar om folk därute lever i egna bubblor där de aldrig behöver ta hänsyn till andra och visa omtanke?

Om det är TS och killens första alla hjärtans dag så har de nog inte varit ihop så jättelänge. Då brukar man ta varje chans att få visa uppskattning, göra något mysigt ihop etc. Man är fortfarande mån om att visa upp sin bästa sida.  Att han inte bryr sig och dessutom blir SUR när TS tar upp detta bådar inte gott enligt mig. 

Men TS kan sannolikt se fram emot ett förhållande där man inte uppmärksammar varandras födelsedag. Inte ger julklapp. Inte heller firar om någon befordrats på jobbet och liknande. Det är upp till var och en om man tycker att det är bra eller inte. 

Fast man kan visa hänsyn och omtanke utan att göra det en specifik dag. 

Nu anser jag att det är skillnad på alla hjärtans dag och födelsedag, men oavsett så tänker och fungerar inte alla människor på samma sätt gällande tänk och agerade och man kan ändå vara omtänksam och ta hänsyn till andra människor även om man inte gör det en specifik dag.

• Yllop

Du verkar ha en väldigt romantiserad bild av vad det innebär att vara i ett förhållande. Mannen verkar mer blasé. Det är inte konstigt att era synsätt kolliderar. 
    Uppenbarligen firar han inte alla hjärtans dag.
    När du påpekade att du ville ha uppvaktning gick han och köpte en chokladask som du blev sur för. Jag gissar att han inte kommer att köpa något till dig nästa år på alla hjärtans dag.

• Anonym (firade)
    Anonym (Törnrosa) skrev 2022-02-16 11:45:24 följande:
    Alla hjärtans dag

Hej på er!
    Är man en barnrumpa om man blir ledsen för att ens partner helt skiter i en på alla hjärtans dag? Jag är 30+. 

Han fick inget märkvärdigt av mig och jag tycker inte att det är poängen heller men det är just tanken. Mest av allt hade jag önskat ett litet kort där han skriver nåt fint. Det behöver inte vara något sjukt poetiskt, han kan ju bara skriva hur mycket han älskar mig eller vad jag betyder för honom till exempel.

När jag frågade honom om alla hjärtans dag blev han sur, gick senare och köpte en chokladask som han sträckte fram till mig, då började jag gråta för jag blev så irriterad och otroligt ledsen. 

Vi pratade och jag sa att poängen är inte att han ska ruinera sig för att ge mig dyra presenter, jag vill bara höra/få veta att han älskar mig. Jag vet inte om han förstår eller inte, det spelar ingen roll för det är försent i alla fall.

Nå, någon mer besviken/ledsen där ute? 
    Är man 3 år om man blir ledsen?

Jag tycker generellt att såna här dagar då man förväntas prestera kärleksbetygelser är rätt jobbiga. Särskilt om man har olika förväntningar på dagen och nån annan förväntar sig att man ska göra på nåt speciellt sätt som inte ens uttalats innan. Utan du bara kommer med din besvikelse, han försöker tillgodose, och då blir du ännu mer besviken för han meeenar det inte. Ja, jag tycker att det är en aning barnsligt. 

I år var Alla hjärtan också på en måndag, alla i familjen var trötta efter jobb och skola, och det skulle hängas tvätt, läsas läxor med ungarna och lagas middag. Vem orkar nåt tramsig Alla hjärtan då? 

OM den här dagen är viktig för dig att fira - säg då det rakt ut till din sambo. För på tal att du vill att ni firar varandra och er kärlek, specificera hur firandet kan se ut. Tex att du vill gå ut och äta, du vill ha choklad, du vill ha blommor. Vad vill han? Om vi skulle fira den här dagen i vår familj så skulle vi göra nåt gemensamt, typ nån köper en chokladask som vi sen äter. Jag skulle aldrig förvänta mig att min man förberett nån spektakulär överraskning och även förväntade sig att jag skulle göra detsamma. 
  • Anonym (Törnrosa)

Jag håller med dig Linn, jag tycker det är märkligt att han inte visar/gör någonting för mig på alla hjärtans dag och att han dessutom blev sur när jag berättar att jag är ledsen. Jag känner mig som någon som bara duger åt honom. Han har förmodligen uppvaktat sina ex tidigare, men inte mig. Jag tycker just nu helt ärligt att han är en idiot. 

Plus att jag nämnt för inte så längesedan att jag tycker det är märkligt att han har sparat en gammal relationsuppdatering med ett ex.. men att jag tycker så och blir ledsen skiter han också i och det står kvar, för alla har ett förflutet? 

Jag fick fina julklappar och så, men det är just att han inte lyfte ett finger för mig på den dagen? 

• Anonym (firade)
    Anonym (Törnrosa) skrev 2022-02-16 11:52:30 följande:

Om det är er första så är det ju ännu viktigare att ni kommunicerar hur ni vill fira och bli firade olika dagar. Du vet inte vd han uppskattar och han vet uppenbarligen inte vad du uppskattar. Men du är sur, för du trodde att han skulle försåt utan att du säger nåt. En romantiserad bild av mannen som många kvinnor tyvärr verkar ha. 
  • Anonym (Ja, du är barnslig)
    Anonym (Törnrosa) skrev 2022-02-16 13:07:06 följande:

Jag håller med dig Linn, jag tycker det är märkligt att han inte visar/gör någonting för mig på alla hjärtans dag och att han dessutom blev sur när jag berättar att jag är ledsen. Jag känner mig som någon som bara duger åt honom. Han har förmodligen uppvaktat sina ex tidigare, men inte mig. Jag tycker just nu helt ärligt att han är en idiot. 

Plus att jag nämnt för inte så längesedan att jag tycker det är märkligt att han har sparat en gammal relationsuppdatering med ett ex.. men att jag tycker så och blir ledsen skiter han också i och det står kvar, för alla har ett förflutet? 

Jag fick fina julklappar och så, men det är just att han inte lyfte ett finger för mig på den dagen? 

Fast nu låter du både barnslig och svartsjuk! Du har ingenting att göra med huruvida han eventuellt firat alla hjärtans dag med tidigare flickvänner. Nu är nu i en relation och det är det som gäller. I min förra relation bakade jag tårta till min partner varje gång han fyllde år. Jag avskyr verkligen att baka, men det fanns en förväntning om att jag skulle göra det. I min nuvarande relation gör jag det inte. Jag slipper. Jätteskönt. Det har inget med min kärlek till min nuvarande partner att göra.

Huruvida han har en relationsuppdatering med ett ex är inte heller relevant i sammanhanget och faktiskt ingenting som du har rätt att diktera villkor för vad han får ha och inte.

Och du har fått fina julklappar, men är ändå missnöjd. På riktigt?
  • Anonym (Samma)

Jag hade ju de fakto reagerat mer på relationsuppdateringen än att han inte uppmärksammade alla hjärtans dag? för även om du hade fått en blomma, triss och choklad så hade ju den uppdateringen ändå stått kvar idag. 

kanske är där skon skaver egentligen annars hade du inte nämnt det,  plus att du nämner att han kanske skulle ha uppvaktat sina ex tidigare fastän du inte ens vet att det är så. 

• Anonym (firade)

Detta låter så mycket större än Alla hjärtan, så varför fokuserar du på den här dagen och inte på allt det andra som verkar ganska risigt i er relation?
Svar på tråden Alla hjärtans dag