• Anonym (Kaffedraken)

    Blir som sjuk

    Min man blir som sjuk efter varje träningspass. 
    Sist han va på gymmet lega han i flera dagar. Blek, kall och svara knappt på tilltal. 
    Nu åkte han skidor och blev som risig. 
    Vill bara sova. Energilös. Huvudvärk, blek. Sjuk känsla. 
    Han dricker vätske ersättning och vatten innan passet och fyller på efter. 
    Varför blir det så här? 
    Han är en soffpotatis och inte i sveriges bästa skick. Men detta gör ju inte suget att träna mer. 
    Försöker rycka upp sig och så blir det så här. Varje gång. Han säger att han tagit det lugnt på gymmet och så. 
    Vad ska han göra? 

  • Svar på tråden Blir som sjuk
  • Anonym (Kaffedraken)

    Har ingen aning.


    Men hade det varit jag så hade jag tagit paus ifrån träningen helt och andra aktiviteter i 2 månader och sett till att förbättra min kost samt äta vitaminer och mineraler.


    Inte fortsätta och träna överhuvudtaget då det låter som att det sulle kunna ge någon skada på riktigt. Även kolla sig på vårdcentral för infektioner i sköldkörteln samt lever värden osv. är mitt tips iallafall.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Blir han helt utslagen även efter måttlig träning så är något fel. Faktiskt läge att besöka läkare och beskriva problemet.

    Eller så ljuger han om träningsmängden, för att försöka komma i form snabbare (än vad han borde.)

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag var som din man förut, det visade sig vara astma. När jag ansträngde mig fick jag syrebrist och kroppen kämpade för att kompensera.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Har han en utmattning eller post-covid? Träning kan då ge den effekten att man blir ännu mer utmattad. Alla blir inte piggare av träning. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    Glinda från Oz skrev 2022-02-26 20:33:04 följande:

    Jag var som din man förut, det visade sig vara astma. När jag ansträngde mig fick jag syrebrist och kroppen kämpade för att kompensera.


    Intressant att veta !!! Tack för denna info! Hade ingen tanke på detta! 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Mr Black) skrev 2022-02-27 12:27:00 följande:
    Intressant att veta !!! Tack för denna info! Hade ingen tanke på detta! 
    Jag tänker också syrebrist, fast det kan lika gärna vara hjärtat som spökar.

    Han måste träffa läkare. 
  • Anonym (Kaffedraken)

    Låter som hypotyreos, underproduktion av sköldkörtelhormon. Det innebär att man får låg ämnesomsättning. Konsekvensen av det blir att musklerna inte får någon näring vid ansträngning. Det försöker kroppen kompensera och man blir bla kall sen tar det flera dagar att återhämta sig, i värsta fall veckor. Ju mer man tränar desto sämre blir man.

    Man går upp i vikt för att man samlar på sig slem under huden (mucin) som får en att se fet ut.  Det kallas för myxödem och kan leda till koma vilket är mycket dödligt.

    Ett tecken på det är att man inte får tag i skinnet. Typexempel är överarmar. Försöker man nypa i skinnet blir det flera cm man får tag på, alltså mycket mer än bara skinn. Det är lite svårt att förklara men det finns både bilder och youtubevideor som visar.

    Men det säger sig själv att det är något som är väldigt fel. Skicka iväg honom direkt till läkaren och speciellt om ni misstänker myxödem för det är som sagt farligt på allvar.

Svar på tråden Blir som sjuk