• Anonym (Paris)

Vad är skillnaden på 80-90-tals parfymer mot idag?

Paris var min första äkta och dyra parfym i tidiga tonåren. Sen följde bland andra Tresor, Aqua di Gio, Samba, Obession och JPG Classique. Hade Poison en kort stund också. Jag fick aldrig huvudvärk av parfymer på den tiden men sen 2000-talet så får jag huvudvärk av 99 av 100 parfymer så jag började fundera på vad skillnaden är i dagens parfymer jämfört med då?

Var det lättare och pudriga dofter då? Blommiga jämfört med gourmander? Någon ingredriens som är stark och används mycket idag jämfört med då?

Jag är säker på att det finns parfymintresserade här som kan allt och lite till och som vill berätta och diskutera parfymer i stort och smått här. Jag hoppas det i varje fall. Drömmer

• Svar på tråden Vad är skillnaden på 80-90-tals parfymer mot idag?
  • Anonym (Tthhuu)

Troligtvis du som blev äldre o mer känslig för starka dofter.

• Anonym (Paris)
    Anonym (Tthhuu) skrev 2022-02-16 16:29:27 följande:
    Troligtvis du som blev äldre o mer känslig för starka dofter.
    Inte helt omöjligt men jag är helt säker på att det skiljer sig hur en parfym görs idag jämfört med då också. Om dofter var pudriga då så kanske dom är söta idag t ex. 
  • Anonym (Mrs Bucket)

Jag är känslig för en massa olika blomdofter (hyacint, lavendel m.fl.) men det var jag inte som tonåring. Det är mer troligt att det är jag som har förändrats än att det är blommorna.

• Anonym (Paris)
    Anonym (Mrs Bucket) skrev 2022-02-16 16:35:41 följande:
    Jag är känslig för en massa olika blomdofter (hyacint, lavendel m.fl.) men det var jag inte som tonåring. Det är mer troligt att det är jag som har förändrats än att det är blommorna. smile1.gif
    Menar inte att blommorna har förändrats förstås utan att sammansättningarna har förändrats och vad som är populärt och modernt nu är en helt annan sorts parfym än då. 
  • Anonym (Paris)

Har läst lite på olika forum och många verkar tycka att parfymer idag inte är lika starka och håller lika länge på huden som för 20+ år sen. Är det nåt ni också har upplevt? Folk säger att det även gäller deras egna favoriter och alltså samma parfymer idag som för 10-20 år sen men att parfymen har blivit omformulerad och inte är lika stark längre. 

Jag upplevde det själv på en Chanel parfym som brukade dofta starkt och hålla hela dagen och nu plötsligt så höll den inte ens ett par timmar utan det var som om jag inte hade haft parfym alls på mig. Samma parfym, samma EDP köpt från Chanel-disken och många andra skrev samma sak på internet. 

• Anonym (Flora)

Jag håller med övriga, det är mest sannolikt du som blivit känslig. När jag var ung fanns en hel uppsjö av olika parfymtrender, både blommiga, lätta, söta, tunga osv.. och likadant är det idag. :) 

• Anonym (Paris)
    Anonym (Flora) skrev 2022-02-16 16:43:12 följande:

Jag håller med övriga, det är mest sannolikt du som blivit känslig. När jag var ung fanns en hel uppsjö av olika parfymtrender, både blommiga, lätta, söta, tunga osv.. och likadant är det idag. :) 

Jag kan mycket väl ha blivit känsligare men jag tror att det är ett förenklat svar. Jag misstänker att det är nåt som används i parfymer idag som inte användes då. Och trender går ju i vågor som bekant. 
  • Anonym (Kvinna 39)

För mig känns det som att kvaliteten är skillnaden. Förut kunde du få rätt bra parfymer för en billig penning men idag finns det bara två läger; billigt alkoholvatten med lite doft eller märkesparfymer som kostar skjortan.

• Anonym (Paris)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2022-02-16 17:59:39 följande:
    För mig känns det som att kvaliteten är skillnaden. Förut kunde du få rätt bra parfymer för en billig penning men idag finns det bara två läger; billigt alkoholvatten med lite doft eller märkesparfymer som kostar skjortan.
    Du kan vara nåt på spåren där. Köpte en parfym som inte var så himla billig och den doftar gott i början, typ 700 kr för 50 ml, men mot kvällen så känner jag mest alkoholdoft tyvärr. Tom Chanel är det ju skillnad på idag jämfört med 10 år sen på samma parfym. 

Jag upplever att kvaliteten på även ganska dyra parfymer som just Chanel t ex har blivit sämre också så det gäller inte bara billigare parfymer. Tycker du likadant? 
  • Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (Paris) skrev 2022-02-16 18:08:34 följande:
    Du kan vara nåt på spåren där. Köpte en parfym som inte var så himla billig och den doftar gott i början, typ 700 kr för 50 ml, men mot kvällen så känner jag mest alkoholdoft tyvärr. Tom Chanel är det ju skillnad på idag jämfört med 10 år sen på samma parfym. 

Jag upplever att kvaliteten på även ganska dyra parfymer som just Chanel t ex har blivit sämre också så det gäller inte bara billigare parfymer. Tycker du likadant? 
    Vilken tur att jag har en Chanel som är just lite mer än tio år gammal ;) Oöppnad förpackning, hoppas den är ok fortfarande. Men ja, även dyrare parfymer håller sämre numera. Jag har provat en del småflaskor för att se om man vill satsa på en fullstor variant men det är lite som du säger, att det bara håller några timmar så är doften borta. Jag tror ju inte att det är människors hud som blivit annorlunda utan det är helt klart tillverkningsprocessen på något sätt.
Svar på tråden Vad är skillnaden på 80-90-tals parfymer mot idag?