fjanten skrev 2022-02-16 19:46:30 följande:
Det gör inte alla vuxna heller... Så det är nog inte så konstigt att inte barnen lär sig. Så är det lite konstigt att uppfostra barnen att vara lite artiga idag, verkar det som. Våra ungar lär sig säga tack (för maten, om någon hjälper, om de får något o.s.v.) både genom påminnelse och genom att vi vuxna i barnens liv föregår med gott exempel. Vi lär också barnen att man hälsar och säger hejdå, att man ber om ursäkt om man exempelvis råkar rapa, att man väntar på sin tur o.s.v. Alla dessa saker var helt självklara för mig och barnen i min närhet när jag växte upp - men jag märker tydligt att det är ett minskat antal barn som får med sig det hemifrån numera... Trist.
I makens hemland är det j.ä.t.t.e.v.i.k.t.i.g.t. att ha "good manners", så vi har lyckligtvis samma syn på saken i alla fall.
Nää, många vuxna verkar helt ha släppt detta vilket givetvis ger reaktioner på barnen. Vart tog vanligt hyfs vägen?
Att kunna uppföra sig och visa respekt för folk omkring sig.
En del kan nog ha att göra med att ordet respekt idag misstolkas med "att vara rädd för"