• AHAS

    Läkaren krävdes att vara naken för undersökning!!hjälp

    Hej! Jag har kronisk gynkologs sjukdom vilket gör att jag behöver hamna på akuten då och då. 
    På ett besök till akut gynmottagning fick jag komma in hos en läkare för undersökning. Jag hade en stickad klänning på mig som brukar jag har när jag åker till gyn undersökning, då behöver jag inte vara naken när jag klär av min trosa. De flesta gynkologs läkare låtar klänning under rumba så de tittar knappt bara för att hitta vägen till vaginalt ultrasound. Men den här länken krävde mig att lyfta min klänning upp ända min bh! Han har tittat jätte mycket på min kropp, har tryckt på hela magen för undersökning enligt honom. Även vid vaginalt ultrasound fick jag vara nästan naken. Jag har varit där tiotal gånger hos flera olika läkare men jag har aldrig upplevt något sånt. 
    Jag mår jätte dåligt, jag känner mig skit och har blivit utnyttjad pga min behov till undersökning.  
    Jag funderar att klaga på honom, vart kan jag vända mig? Vad tycker ni?skulle jag göra polis anmäla? Jag önskar hjälp.


    anonym
  • Svar på tråden Läkaren krävdes att vara naken för undersökning!!hjälp
  • Anonym (X)

    Att lyfta klädesplagg så läkaren kan komma åt att undersöka buken låter högst rimligt. 

  • Anonym (K)

    Omöjligt svara på om man inte är gynläkare. Exakt Hur mkt man behöver klä av sig. Hur långt upp vid magen de behöver känna

  • AHAS
    Anonym (X) skrev 2022-02-16 20:20:31 följande:

    Att lyfta klädesplagg så läkaren kan komma åt att undersöka buken låter högst rimligt. 


    Han har tittat länge. Han skulle undersöka magen först till exempel och därefter kan be om att klä av trosa!! Varför gynkologs läkare vill undersöka magen??
    anonym
  • Sockerikaffet

    Det låter inte helt orimligt att en läkare som gör en gynekologisk undersökning. läkaren behöver ju titta på ditt underliv och din mage om det är där du har dina besvär. Men om du är osäker kan du ju ringa mottagningen och fråga om det brukar gå till så vid en undersökning. 

  • AHAS
    Sockerikaffet skrev 2022-02-16 20:25:23 följande:

    Det låter inte helt orimligt att en läkare som gör en gynekologisk undersökning. läkaren behöver ju titta på ditt underliv och din mage om det är där du har dina besvär. Men om du är osäker kan du ju ringa mottagningen och fråga om det brukar gå till så vid en undersökning. 


    Grejen är att jag har haft undersökning på gynakuten tiotal gånger, det har jag aldrig upplevt. Han har varit jätte långsamt. 
    anonym
  • Anonym (K)
    AHAS skrev 2022-02-16 20:28:30 följande:
    Grejen är att jag har haft undersökning på gynakuten tiotal gånger, det har jag aldrig upplevt. Han har varit jätte långsamt. 
    Finns galningar i alla yrken. Ring mottagningen och prata med dem om det känns dåligt, om inte annat för att må bättre och slippa undra 
  • Anonym (Ja)

    Det låter som en helt normal undersökning. Det är så det brukar gå til.

  • AHAS
    Anonym (K) skrev 2022-02-16 20:31:12 följande:
    Finns galningar i alla yrken. Ring mottagningen och prata med dem om det känns dåligt, om inte annat för att må bättre och slippa undra 
    Tack. Det är första steg som jag kan göra. Hoppas att jag kunna komma över det.
    anonym
  • Anonym (Trams)

    Ring du och skäm ut dig om du vill det. Det är så här det brukar gå till vid sådana undersökningar så det låter helt normalt. Klarar du inte av det så får du vara utan hjälp, helt enkelt. 

  • Spucks

    Om du har en kronisk sjukdom och alla tidigare läkare tittade knappt på dig, borde du vara tacksam att du äntligen kom till en läkare som tar sitt jobb på allvar och gör en grundlig undersökning istället för att leta efter sätt att klaga på läkaren.

Svar på tråden Läkaren krävdes att vara naken för undersökning!!hjälp