spermier
Hejsan!
Någon som vet hur länge spermierna lever inuti vaginan?
Hejsan!
Någon som vet hur länge spermierna lever inuti vaginan?
Min barnmorska sa vanligtvis 3-6 dagar....
Men i vissa sällsynta fall upp emot 9 dagar...
vet inte om de stämmer men....
Jag har läst att spermiernas överlevnadsförmåga helt och hållet beror på hur miljön i vaginan är. I vanliga fall så är vaginan sur (högt PH) och då dör spermierna nästan direkt. Runt ÄL avsöndras något som brukar kallas för fertilt sekret (flytningarna blir äggviteliknande och sega) och då sjunker PH-värdet så att det blir lite basiskt. Då kan spermierna överleva ganska länge (1-3 dagar, ibland ännu längre) och dessutom får de lättare att simma dit de ska i det sega och glidiga sekretet. Det är alltså egentligen bara när man har detta sekret som det lönar sig att mysa. Men då gäller det ju att man ser skillnaden... Annars är det säkrare att mysa regelbundet i alla fall.
men om man har surt ph i slidan då hur gör man då
Är det surt PH så antar jag att det inte är rätt tillfälle att bli befruktad. Från mensens slut och fram till ägglossningen så ökar östrogenhalten i kroppen successivt. Det är när östrogenhalten blir hög (några dagar innan ägglossningen) som det sk fertila sekretet utsöndras och det är bara då som PH-värdet blir basiskt. Strax efter ägglossningen så minskar östrogenet snabbt och likaså det fertila sekretet. Mängden fertilt sekret och antalet dagar som man har det varierar tydligen kraftigt mellan olika personer. Det finns de som bara har dessa flytningar några timmar i samband med ägglossning (väldigt ovanligt), och då gäller det att träffa av just den tiden. Men de flesta har det i några dagar, så då har man mer gott om tid på sig.
Hur mycket ph-värdet förändras har jag ingen aning om. Är det någon som vet det? Vet man det så kan man ju göra egna ÄL-test genom att helt enkelt mäta PH-värdet i flytningarna (visst är det med lacmuspapper man mäter PH? Det var länge sedan man gick i skolan och hade kemi...).
Skulle det gå att mäta med lakmuspapper (helt rätt "Vill inte vänta"!) så spelar det egentligen inte så stor roll hur stor ändringen är, eftersom den ger utslag för surt, neutralt ellet basiskt i olika färger. Kanske skulle låna med lite från skolan en dag och testa... eller inte ?
Hej!
pH- värdet i slidan är normalt sur (lågt pH) och när ägglossning sker ändrar sig värdet bara några tiondelar så frågan är ifall det i så fall skulle vara värt att mäta.... värdet ändras ju säkerligen också pga av andra saker, vad vet jag? Man kan mäta pH- värdet med många olika ämnen, lackmuspapper är en variant.... Andra är ämnen som BTB, fenolftalein.. I vilket fall är det ju inte helt lätt att läsa av skillnader på tiondelars pH. Så jag tror inte att det går. Man måste i så fall ha bättre mätinstrument tror jag.
Kram från NO-läraren.
Tack NO-lärarNallen för infot. Ska ta och köpa hem en liten flaska fenolftalein Men nåt som är finemang är ju att sperman är basisk och på det viset fixar mannen själv en bra miljö för simmarna!