• Anonym (Anonym man)

Skilja sig?

Hej!

Jag och min fru träffades tidigt i våra 20-år och det var redan bökigt då. Det blev mycket emotionell misshandel och fysisk misshandel från hennes sida (japp, jag är en man) men efter massa lovord om förbättring och visst har det blivit det så fortsatte jag kvar i förhållandet. Sen kom otrogenheten och där var jag nära att avsluta det hela men igen, hon kunde förbättras och saker o ting blev bättre. Vi har även startat företag tillsammans som det går jättebra för och det känns som att det är vad som håller mig kvar för det mesta. Nu på senaste åren blev jag diagnostiserad med depression och fick piller för det, samt så har vi gått på parterapi och även jag tar egna terapistunder. Känns som att allt liksom flyter på, men då och då spricker det igen och varje gång så tänker jag på hur mycket bättre jag skulle må utan det här förhållandet. Det kommer i vågor, och jag undrar ifall det är nåt bara för stunden. Men ju mer jag jobbat på mig själv desto mer har jag märkt hur min självkänsla har tryckts ner i marken, det var inte så illa med det innan vi träffades. Jag har läst lite om narcissism och det är lite för träffande på vissa punkter, men samtidigt inte.. Så jag är väldigt förvirrad och rädd.. Ska ta upp det här i min terapi nästa gång men jag har inte riktigt nån annan att prata med, jag vet att om jag tar upp det med familjen så kommer dom rösta på att skilja sig. Jag ändå älskar min fru och vårt liv tillsammans, men ibland blir jag osäker på mina känslor. Jag har ju blivit upplärd att trycka ner dom, men det känns bättre att öppna upp sig.

Vet inte riktigt vad jag vill med det här inlägget men nu har jag iaf fått det sagt!

• Svar på tråden Skilja sig?
  • Anonym (Rakt på sak)

Ni ska så klart skilja er, det är ingen idé att fortsätta en relation där du blir misshandlad.

• Entjejskonto

Hur gamla är ni idag? Jag och min (ex) sambo träffades också tidiga 20 år (jag 19 han 23). Vi gjorde slut för ett par veckor sedan, 2 små barn också. Har ni barn? Jag tycker du ska lämna, det kommer bli bättre. Dina tankar nu är starten på en separation, iallafall om jag tänker utifrån hur det var för mig. Men det tog tid, lämnade inte Förns 1.5 år senare eller kanske mer än så! 

• Anonym (Lisa)

När par är så desperata att de går i parterapi så brukar förhållandet redan vara kört. Försök hitta ork att bryta upp.

• Anonym (Anonym man)

12 år har vi varit tillsammans nu, så det känns som en stor del av livet kommer isåfall ändras. Men på nåt sätt ser jag ändå fram emot det. Dock så är jag rädd att ta upp det, då hon hotat ta livet av sig förut när jag gjort det och agerat helt galet. Nån tips på hur man skulle kunna göra det? 

• Entjejskonto
    Anonym (Anonym man) skrev 2022-02-17 13:16:17 följande:

12 år har vi varit tillsammans nu, så det känns som en stor del av livet kommer isåfall ändras. Men på nåt sätt ser jag ändå fram emot det. Dock så är jag rädd att ta upp det, då hon hotat ta livet av sig förut när jag gjort det och agerat helt galet. Nån tips på hur man skulle kunna göra det? 

Samma som oss. För vår del har jag sagt "om x inte ändras kommer jag inte kunna vara tillsammans med dig längre" under en period men bästa är väl att bara säga att du inte tycker det funkar längre... Jobbigt med hot om självmord men det är inte ditt ansvar, kanske kan du kontakta någon självhjälpslinje först som berättar mer om vad du kan tänka på? Kanske ska du se till att ha någonstans att vara (föräldrar, kompisar...?) Ett par dagar och be att få träffa henne på ett café och prata där om du tror att hon inte gör någon scen av allt 
  • Anonym (A)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2022-02-17 12:39:54 följande:
    Ni ska så klart skilja er, det är ingen idé att fortsätta en relation där du blir misshandlad.
    Håller med
Svar på tråden Skilja sig?