• Bergtuva

Alruna!

Hej trädgårds- och örtintresserade!

Jag har precis fått hem några alrunefrön som jag köpt på Tradera...De var ganska dyra så nu vill jag inte göra några misstag när jag sår dem *hihi*

Nu undrar jag:
    1. Någon trädgårdsexpert som vet NÄR de ska sås, och när man kan sätta ut plantorna?
    2. När kan man "skörda" roten. (Ja, jag vet att de är giftiga, men jag ska inte äta den )

/Bergtuva
  • Svar på tråden Alruna!
  • Astarte

du vet att de skriker när man skördar dem va? man får vara lite försiktig så att inte djävulen kommer...

• Mistress

Jag trodde att en alruna växte upp på den plats där en hängd man ejakulerade precis i dödsögonblicket. =) *för mycket skönlitteratur*

• Astarte

Från Läkeväxter förr och nu

Kulturhistoria om alrunan:

Alrunan är ursprungligen hemmahörande i sydösteuropa och västasien. Redan under antiken hade egyptier och greker börjat använda alruna som bedövningsmedel parallellt med bolmört, men alrunan blev oxå tidigt en magisk trollört, som tilltrodes helt övernaturliga krafter.

Man ser den avbildad i egyptiska pyramider. Denbalsamerade fick kransar av alrunefrukter med sig på resan till dösriket. Alrunans frukter nämns flera gånger i Biblen under namnet kärleksäpplet. Man anser oxå att de husgudar som Rakel gömde i sitt underliv - så att inte fadern, Laban, skulle se dem - var alrunerot.

Det var just roten som var det verkliga stora trollmedlet pga sin likhet med en människokropp. Under sen-medeltiden och renässansen dyrkades alruneroten som en gudom. T o m kyrkans lärda herrar höll alrunan för ett medel som kunde skaffa dem lycka och framgång i livets alla lägen.

I sydeuropa kan man fortfarande se alrunerötter saluförada som amuletter. Läggs en sådan i penningpungen tror man sig vara säker på att där alltid kommer att finnas pengar.

Från Örtmedicin och växtmagi

I vissa väder förhållanden händer det att kemiska småpartiklar i daggen och på bärens yta ingår förening och alstrar ett svagt ljussken. Ett liknande fenomen kan man under ljusa nordiska sommarnätter iaktta där det växer blåbär.

Det är ovisst om alrunan någonsin har odlats av nordiska häxor, men i central och sydeuropa användes både frukter och roten som ingredienser i kärleksdrycker och häxsalvor.

Sedan alrunan dragits upp ur jorden skulle den badas i vin och kläs i de finaste kläder. Den som ägde en alruna och vårdade den rätt blev rik och fick framgång i kärlek. Men om alrunan tröttnade på sin herre blev den ondskefull och måste säljas omedelbart.

• Bergtuva
    Å vad många svar! Härligt!
    Mistress, har du också läst Isfolket eller?Flört
    VIXIE, tack för länken! (Börjar din trädgård tina fram snart, förresten?Räcka ut tungan
    Astarte, kul info!Glad
  • Mary Shelley

Såanvisning från Impecta (www.impecta.se) för den grupp växter som Alruna tillhör:

"Lättgroende perenner. Sås utomhus i lådor, krukor eller på ogräsfri kalljord, alternativt i kallbänk, under våren, mars-maj. Sådden placeras i halvskuggigt läge. Perenner omskolas normalt en gång. Vintertäck gärna småplantor första vintern. Vissa arter kräver längre tid. OBS! Frö till perenner med odlingsanv. nr 4 kan även sås utomhus under hösten. Många perenner gynnas av höstsådd."

• JessicaB

Bergtuva: *skrattar* Du.. vad hette hon som du köpte från på tradera?

• Bergtuva

Hihi, det var nog från dig jag köpte fröna, witchbitch, eller hur
    Small world!!

Svar på tråden Alruna!