• Cinnalinna

Imponerad - fick veta kön i v.14

Min mans syster är gravid i vecka 14 och hon har fatt veta att det är en flicka tack vare högupplösnings 4D ultraljud. Helt fantastiskt! Detta pa en privat klinik i Spanien.

Jag fick veta kön i vecka 18, men ser ju pa familjeliv att pa manga hall i sverige vill de inte ge könsUL förrän typ v.30 för att det är "svart att se"...

• Svar på tråden Imponerad - fick veta kön i v.14
  • Beckah82

V 14 tycker jag är för tidigt att berätta för föräldrarna...eftersom det fortfarande går att göra abort och det finns ju tyvärr sådana SJUKA föräldrar som gärna vill ha en speciell sort och inte drar sig för att abortera bort om det är "fel" kön på barnet.

• Valma

Fast finns det verkligen nån som gör abort för att det är "fel" kön??? Jag vill gärna ha en flicka, men vet att jag kommer tat bli licka lycklig om det tittar ut en liten gosse!!!

• Beckah82

Valma>

Absolut finns det sådana!

Men normala människor gör naturligtvis inte en abort bara för att det inte är det kön på bebisen som de allra helst ville ha.

Jag ville ha en liten tjej men när min son föddes så stortjöt jag av glädje över min lille pajk såklart =)

Om jag får fler barn så bryr jag mig inte alls längre. Lite märkligt för nu borde jag ju vilja ha en tjej ännu mer eftersom jag har en pojke men jag har längtat efter ett syskon till Victor i 7 år så om jag får ett barn till så är jag bara lycklg att jag får barn överhuvudtaget.

• pietra

För tidigt eller inte. helt otroligt vad tekniken går framåt.

• Beckah82

pietra>

aaa varkligen =) DET håller jag med om. Fantastiskt att man kan kika på bebisen nästan fotolikt med de nya UL:en =)

• Fidelie

Hej! En liten fråga bara: vilken vecka kan man få veta könet i Sverige? Jag bor numera i Norge och jag tror det kanske är lite annorlunda här. Ville bara höra...

Hoppas någon har lust att svara!

• pietra

Dum fråga kanske, men är könsorganet så väl utvecklat i v 14 att man med 100% säkerhet kan säkeställa det?

• pietra

Fidelie: Vi fick veta på rutinultraljudet i v 18.

• Beckah82

pietra>

Ja det undrar jag också lite...

Är det inte så att det i början ser ut som om tjejernas kan vara en snopp? alltså det är väl både outvecklat och dessutom svullet?

Men det kanske är tidigare än vecka 14?

• pietra

Jaha där ser man. Gick själv på mödravård i Italien under min förra graviditet, och då sa min läkare till mig att det tidigast gick att se i v 17-18 då könet är färdigutvecklat. Kanske bara var en förevändning för att han inte kunde se det av någon annan anledning. Häftigt i alla fall att det går att se så mycket av bebisen så tidigt.

beckah82: Är ändå lite inne på din linje faktiskt.

• Fidelie

Pietra: tack för svaret!

Här i Norge fick jag veta (eller iallafall en antydan på) att det var en liten tjej där inne redan i vecka 15. Sen fick vi samma besked i vecka 18-19 (rutin-ul). Sen får vi inte fler ul här. Tyckte det kändes tidigt att de kunde se kön redan då. Så jag har inte slagit mig helt till ro med att det verkligen är en liten flicka där inne. Vi får snart se... Blir lika bra vilket som!!

• mia966

Jag gjorde också ett UL i norge i v15 och fick veta att jag väntar pojke!!!

• Chicchi

Jag vet flera i Italien som fatt veta kon vid nupp-testet i v. 12+ (samtliga pojkar iofs!), med "vanlig" ul-apparat. De flesta jag fragat har fatt veta i v. 15 ungefar.

• dobermann lover

hej!!
    det står på famlijeliv att man kan se könet redan i vecka 11
    helt fantastiskt. vi ska på NUPP 13/4 och vi ska fråga då=)
    hoppas det går at se....

• Maggi74

I vissa religioner så är det mer önskvärt att få pojkar än flickor, så visst finns det de som "väljer bort" ett barn bara för att det inte har "rätt kön".........även om det är för
    j-vligt!!!

Håller också med Beckah82 att det är lite för tidigt att få gjort ett köns-UL, just i de fallen där man hellre vill ha det ena könet än det andra, då man fortfarande kan göra en abort om man vill.

• josefa

Hej" Inte riktigt samma sak men jag gjorde FVP och då kan man ta reda på kön genom att gå in på nätet där de lagt ut detta svar. På tal om teknikens framfart. Har inte kollat än. Går och tänker på det varje dag men vil kilsom hålla på det ett tag. Spännande!

• MansonDust

Jag kunde fått veta i v 14 denna gång, läkaren var på väg att zooma in. Jag fick skrika NEEEEJ typ.

En av våra änglar som föddes i v 13 hade snopp och pung, så absolut är de utvecklade redan då.

Svar på tråden Imponerad - fick veta kön i v.14