• Anonym (M.D)

Hur få bort fotvårta?! Hjälp!

Jag har fått en fotvårta det är så äckligt! Aldrig haft förut i hela mitt liv

Hur får jag bort den på effektivaste sättet? 

Är vårtmedel som man penslar på effektivt? Eller frysa bort med medel man köper på apoteket? Gör det ont? Försvinner vårtan på en gång? Eller gå till vårdcentralen?

• Svar på tråden Hur få bort fotvårta?! Hjälp!
  • Anonym (Toppi)

Det enda som fungerat för mina fotvårtor som jag haft har varit medlet VårtFri (länk nedan). Hade massor med vårtor när jag var yngre och simmade mycket. Fick det troligen i simhallen.
    Har testat de flesta medlen, och frysning har inte fungerat på mina, men det har fungerat bra på mina barn. Det har nog med tjockheten på huden där vårtan sitter. Värt var när jag var typ 14-15 och fick skära bort dem på klinik, var säkert 10 på varje fot. 

Men VårtFri kan jag rekommendera så här i vuxen ålder, man penslar på några dagar och sedan självdör vårtan och ramlar av efter någon/några veckor. Näst intill smärtfritt.

• Anonym (M.D)
    Anonym (Toppi) skrev 2022-02-17 23:31:33 följande:

Det enda som fungerat för mina fotvårtor som jag haft har varit medlet VårtFri (länk nedan). Hade massor med vårtor när jag var yngre och simmade mycket. Fick det troligen i simhallen.
    Har testat de flesta medlen, och frysning har inte fungerat på mina, men det har fungerat bra på mina barn. Det har nog med tjockheten på huden där vårtan sitter. Värt var när jag var typ 14-15 och fick skära bort dem på klinik, var säkert 10 på varje fot. 

Men VårtFri kan jag rekommendera så här i vuxen ålder, man penslar på några dagar och sedan självdör vårtan och ramlar av efter någon/några veckor. Näst intill smärtfritt.

Tack för tipset !! Så vårtan försvann på några dagar med vårtfri? En vän sa till mig att den inte hjälper utan enda sättet är att frysa bor den. Min sitter ovanpå tån
  • Anonym (Footmender)

Hej!
    Jag hade en vårta i 5 år, testade allt! Det enda som funkade för mig vad fotkrämen Footmender som inte ens är ett vårtmedel i sig. Smörj morgon och kväll under lååång tid. Lycka till!

• Anonym (mest)
    Anonym (M.D) skrev 2022-02-17 23:26:22 följande:
    Hur få bort fotvårta?! Hjälp!

Jag har fått en fotvårta det är så äckligt! Aldrig haft förut i hela mitt liv

Hur får jag bort den på effektivaste sättet? 

Är vårtmedel som man penslar på effektivt? Eller frysa bort med medel man köper på apoteket? Gör det ont? Försvinner vårtan på en gång? Eller gå till vårdcentralen?

Jag tycker sån där fryspenna man köper på apoteket har varit mest effektivt. Man kan behöva upprepa behandlingen flera gånger med några några veckor mellan om det inte tar första gången. 
  • Anonym (mest)
    Anonym (Footmender) skrev 2022-02-18 06:51:31 följande:

Hej!
    Jag hade en vårta i 5 år, testade allt! Det enda som funkade för mig vad fotkrämen Footmender som inte ens är ett vårtmedel i sig. Smörj morgon och kväll under lååång tid. Lycka till!

Då var det nog snarare så att den försvann av sig själv, vårtor kan göra det om kroppens immunförsvar ger sig på vårtan. Så det hade nog inget md någon kräm att göra, utan bara tiden och ditt eget immunförsvar. 
  • Anonym (Toppi)
    Anonym (M.D) skrev 2022-02-17 23:41:36 följande:
    Tack för tipset !! Så vårtan försvann på några dagar med vårtfri? En vän sa till mig att den inte hjälper utan enda sättet är att frysa bor den. Min sitter ovanpå tån
    Penslade på någon vecka, kanske 10 dagar, och sedan ca 14 dagar senare så ramlade den av av sig själv. 

Frysning, den du köper på apoteket är tyvärr för svag för vårtor på vuxna enligt min erfarenhet. 
  • Anonym (U)

Vårtfri har funkat här också, men det tog ett par, tre månader. Annars kan man frysa bort den, men det har jag aldrig provat. 

• Anonym (A)
    Anonym (U) skrev 2022-02-21 10:09:36 följande:
    Vårtfri har funkat här också, men det tog ett par, tre månader. Annars kan man frysa bort den, men det har jag aldrig provat. 
    Den är bra
Svar på tråden Hur få bort fotvårta?! Hjälp!