• Anonym (Att nöja sig eller inte)

Din erfarenhet av ”jag tycker om dig men jag är inte kär”

Jag har dejtat en man en tag, lite glest i 4-5 månader.  Mina känslor för honom har varit positiva sedan dag 1 och jag uppfattar att jag varit drivande i att vi ska ses och vad vi ska göra. Nu har jag börjat klämma lite mer på vad han känner eftersom jag känner att jag har börjat bli fläckvis kär. Han svarar efter lång betänketid att han tycker om mig och tycker jag är smart och sexig (standardsvar????) men att han inte är kär i mig. Han vill säkert fortsätta träffas och säger att han är villig att anpassa sig till mina behov. 

Jag känner mig kluven. Jag får min motivation att träffa någon genom att få bli kär. För jag inte vara kär så känns det så trist och vardagligt att bara umgås utan passion. Nu kommer jag inte ha samma driv och inte vara lika på och fixig  Å andra har vi träffats mer än en handfull gånger och jag skulle vilja testa att se hur det känns efter ytterligare ett tag. Vi är båda två i femtioårsåldern och det är ju inget som brinner i buskarna och vi ska varken flytta ihop eller leva i symbios utan vill ha något för barnfri tid. Han är en bra samtalspartner, sådana växer inte på träd. 

Hur har ni andra resonerat i denna situation?

• Svar på tråden Din erfarenhet av ”jag tycker om dig men jag är inte kär”
  • Anonym (S)

Varför fortsätta träffas när ni inte känner likadant? Det är bättre du lägger den tiden på någon som är intresserad av dig.

• Anonym (Nej)

Hade tackat för att han var ärlig o gått vidare. Hade inte fortsatt efter dessa ord. Det blir inte bra om en har mer känslor än den andra.

• Anonym (Kvinna 45)

Han kommer säkert gå med ditt tänk av upplägg men han kommer göra det utan större känslor mer än att han är attraherad, gillar dig som person och är kåt.. Ett upplägg som passar honom just pga att han inte besvarar dina känslor.

Jag känner att det inte är värt det. 

Vill du en bästa vän eller vill du ha en jämlik kärlekspartner? 

Han är en sån man som kommer att ge dig svaret "vi har väl det bra som vi har det" när du kommer med något önskemål om att driva förhållandet framåt. 

• Anonym (Kj)

Jag skulle nog avbryta här om jag vore du. Det har endå gått så pass lång tid till att veta om känslorna är romantiska eller ej. I hans fall är de intr romantiska. Move on. 

Tack för er input. Jag tänker lite som samma som ni gör. Dags att fila ett bra avsked och sörja en stund. 

• Anonym (Mman)
    Anonym (Att nöja sig eller inte) skrev 2022-02-19 08:03:34 följande:

Tack för er input. Jag tänker lite som samma som ni gör. Dags att fila ett bra avsked och sörja en stund. 

Det gör du rätt i,  ett bra avsked tror jag är att vara lika rak och konkret mot honom som han var mot dig! 
    Lycka till.  
  • Anonym (Kvinna 45)
    Anonym (Att nöja sig eller inte) skrev 2022-02-19 08:03:34 följande:

Krångla bara inte in dig i något som gör att du får dåligt samvete och fortsätter ett tag till fast du inte vill..
    Säg bara att "vi delar inte samma känslor så det är bäst att vi slutar här" 
  • Anonym (vänner)

hmmm, svårt de där. Han kanske behöver mer tid till att lära känna varandra. Eller så bryter ni . 
    Jag har lärt känna en man nu sedan okt vi träffades via hans jobb. Jag är kär i honom men han är inte de i mig, han har också sagt , jag gillar dig MEN.
    Jag tänkte ändå ha kvar honom som vän för han är en mycket bra vän, vi har väldigt trevligt ihop.
    kan de vara ett alt för er?. 
    ska väl erkänna att jag har ett litet hopp om att han ändå får känslor för mig någon gång. 

Jag dejtar alltid andra, det har jag gjort hela tiden, men han har varit speciell och den ende jag varit intresserad av. Men nu får jag ta snacket helt enkelt.

Tack till er som orkat svara. Det är samma bryderier fortfarande fastän man är nästan femtio och varit nära många män genom åren ????

• Fjäril kär
    Anonym (Att nöja sig eller inte) skrev 2022-02-19 23:08:32 följande:

Jag dejtar alltid andra, det har jag gjort hela tiden, men han har varit speciell och den ende jag varit intresserad av. Men nu får jag ta snacket helt enkelt.

Tack till er som orkat svara. Det är samma bryderier fortfarande fastän man är nästan femtio och varit nära många män genom åren ????

Det är väl helt enkelt så att de killar man mötte i 25-30-års åldern som betedde sig så här nu är 50+och beter sig likadant fortfarande... 
  • Anonym (ööö)

Är man inte i samma fas så är man inte = avsluta om man inte känner att det finns en fremtid på det sätt man skulle önska. 
    Bra att han var ärlig. Jag har varit med om motsatsen; en man som sa vad jag ville höra fast han menade det inte riktigt. Efter nästan ett år insåg jag detta, ställde honom mot väggen och då pep han fram att han tyckte det var så bra som vi hade det. Han ville inte avsluta men han var inte redo att utveckla eller bygga vidare. Han levde i nuet och var nöjd med att ses då och då. 
    Jag avslutade. 

• Anonym (A)
    Anonym (ööö) skrev 2022-02-20 08:30:15 följande:
    Är man inte i samma fas så är man inte = avsluta om man inte känner att det finns en fremtid på det sätt man skulle önska. 
    Bra att han var ärlig. Jag har varit med om motsatsen; en man som sa vad jag ville höra fast han menade det inte riktigt. Efter nästan ett år insåg jag detta, ställde honom mot väggen och då pep han fram att han tyckte det var så bra som vi hade det. Han ville inte avsluta men han var inte redo att utveckla eller bygga vidare. Han levde i nuet och var nöjd med att ses då och då. 
    Jag avslutade. 
    +1
  • Anonym (K)

Kan utgå från mig själv. Har alltid sökt den där starka kärleken och upplevt den 2 gånger. Då allt känts rätt. Nu har jag varit ensam ett bra tag, träffade på en supergullig man som ansträngde sig massor och bekräftade mig mycket. Vi hade jätte trevligt ihop och bra sex. Det var så skönt att slippa oroa mig över om han tyckte om mig och det var så trevligt att umgås och få närhet. Men jag kände nästan innerst inne direkt att detta var verkligen inte mannen i mitt liv. 
    Nu blev det inte vi ändå på grund av logistik som blev svår, men jag hade nog kunnat själv ljuga ett bra tag och hade nog haft svårt att motivera för mig själv att bryta med honom. Hade nog kunnat dejta honom länge..men..sen hade väl den där jag kände rätt med dykt upp och då hade jag såklart fått ta tag i det. För en del växer kanske kärleken fram men jag tror inte den gör det för mig och då är det inte rättvist att fortsätta träffa någon man ganska direkt känner näää detta är inte "it". Tror nämligen att känner man "det där" vill båda ta det till nästa nivå.

• Q71
    Anonym (Att nöja sig eller inte) skrev 2022-02-19 23:08:32 följande:

Ja det är ju det, tyvärr. Jag har faktiskt blivit lite "kall" för att rädda mig själv. Är det någon som håller på att tveka och beter sig barnsligt, då slutar jag svara och tar bort den personen. Är det så att den andra är intresserad och inte jag då skriver jag snällt att jag inte vill gå vidare och önskar den andra lycka till med att hitta kärleken.

Du behöver inte fila så mycket. Sluta svara eller skriv kort att du inte är intresserad av att ha kontakt. Du är inte  skyldig någon förklaring, tycker jag!
Svar på tråden Din erfarenhet av ”jag tycker om dig men jag är inte kär”