• Anonym (Hopplöst?)

    Minskad lust hos honom

    Precis som många andra par så fanns det en enorm sexuell attraktion mellan oss. Vi drogs till varandra, vi låg med varandra. Mycket. Intensivt. Och precis överallt!
    Jag hade haft sex förut, men det hade aldrig vart som det var med honom. Vi connectade liksom. Och med risk att få det att låta cheesy: vi var som två pusselbitar som äntligen hittat rätt.

    Vi gifte oss. Fick barn.
    Han är några år äldre än mig. 40+. Jag närmar mig 40. Jag är fortfarande galet attraherad av denna man. För min del känns det som att det inte är någon skillnad trots att det gått över ett decennium.

    Men som ni kanske förstår, vi ligger inte lika ofta. Vi har jobb, har barn runt oss. Vi ska skjutsa barnen till skolan, träningar och hinna träna själv. Det gör ju att man inte bara kan få lust och köra igång mot köksbordet längre. Jag vill dock gärna försöka när vi får en möjlighet, om barnen inte är hemma eller när de gått och lagt sig.

    Min man säger att han är attraherad av mig. När vi väl har sex så är det lika fantastiskt igen. Men 9 av 10 ggr så säger han nej eller visar sig ointresserad. Han är trött eller så passar det inte just då. Får vi ett läge efter midnatt så är han trött, får vi en möjlighet vid 21:00 så är han också trött. Men att glo på mobiltelefonen går väldigt bra i en timme till?

    Jag förstår att han är trött. Av många olika skäl. Jag ver att vi är föräldrar nu och ska få det livet att gå runt. Men vi är mer än en mamma och pappa. Vi är ett par.
    Jag känner att jag har gjort allt. Jag har gett honom tid, jag har lyssnat. Jag har försökt att forma idén att ha en "du och jag-kväll" en gång i månaden. Jag får ingen respons. Det känns iaf inte så.

    Han säger att han älskar mig. Han säger att han attraheras av mig, vill ha sex med mig och dela sitt liv med mig. Men varför visar han inte det då? Det har gått så långt att lägger jag mig lite närmare honom på kvällen så säger han per automatik att han inte orkar ikväll. Fast mitt syfte var att bara krama honom lite.

    Att separera är inte på frågan. Jag älskar den här mannen så fruktansvärt mycket och hoppas på eb lösning, men jag vet inte längre vad jag kan göra? Ska jag bara vänta tills barnen blir stora och flyttar hemifrån och hoppas att allt kommer tillbaka av sig självt?

    Någon som varit i liknande situation och förhoppningsvis kan ge mig ett tips eller en solskenshistoria?
  • Svar på tråden Minskad lust hos honom
  • Anonym (Glädjedödaren)

    Låter som ett ?manligt? problem. Dessvärre olösligt.

  • Tecum

    Åldern är inget problem, 40+ är inget för en normal man. Har han något fysiskt problem, typ övervikt eller högt blodtryck? Diabetes på gång? Låg testosteronhalt? Allt sånt kan påverka sexlusten negativt.
    Kan han möjligen känna prestationsångest, att han har svårt att få dig till orgasm? Är han mycket fysiskt aktiv vid sex? 

  • Anonym (Hopplöst?)
    Fjäril kär skrev 2022-02-19 17:20:31 följande:

    Hur ofta har ni sex överhuvudtaget? 


    Det varierar. Men just nu är det 1 gång per månad. På mitt initiativ. Alltid.

    Ibland kan han få mood och då har det blivit två ggr på en vecka. Men det är inte alls ofta det händer och då följer en månads väntan. 
  • Anonym (Hopplöst?)
    Tecum skrev 2022-02-19 17:32:13 följande:

    Åldern är inget problem, 40+ är inget för en normal man. Har han något fysiskt problem, typ övervikt eller högt blodtryck? Diabetes på gång? Låg testosteronhalt? Allt sånt kan påverka sexlusten negativt.
    Kan han möjligen känna prestationsångest, att han har svårt att få dig till orgasm? Är han mycket fysiskt aktiv vid sex? 


    Absolut inte. Han tränar flera ggr i veckan och har inga hälsoproblem. Han har ett jobb som kräver att han håller god fysik och gör hälsokontroller på rutin. 

    Han har aldrig haft problem att ge mig orgasm heller. Som sagt, sexlivet är makalöst när det väl sker. Vi delar rätt lika på jobbet också. 
  • Anonym (En gång)

    En period blev det likadant här. Sa tillslut till min man att jag kommer _aldrig_ ta initiativ till sex igen, för jag orkade helt enkelt inte med att bli avvisad något mer. Lämnade det helt upp till honom. Följdes av en väldigt torr period. Sedan var det faktiskt han som tog initiativ. Och igen. Och igen. Och plötsligt låg vi på ett snitt på 1 gång/vecka, utan att jag tog minsta lilla initiativ. 

    Vi hade som hamnat i ett dåligt mönster där han var stressad av att jag kanske skulle försöka initiera något, och han skulle avvisa, och jag skulle bli besviken. Repeat. En riktig erotikdödare från bådas håll! När jag tog mina initiativ HELT ur ekvationen släppte ju hans stressnivå, och plötsligt kunde han få lust...

    Det hjälpte också att jag uttryckligen sa att jag aldrig skulle ta initiativ igen, aldrig, aldrig, aldrig. Så inte jag passivt aggressivt hade lagt av och bestämt mig för att "nu är det minsann upp till honom!!!!" utan att först kommunicera just det.

  • Anonym (L)

    Hur länge har det varit så här? Märks det annars att han är attraherad av dig? Har ni mycket närhet och så?

    Han kan säga att han är attraherad av dig men det betyder inte att det faktiskt är så. Han kanske inte tänder på dig längre och känner sig pressad när du tar initiativ. Det behöver ju inte heller vara så att han inte tänder på dig längre. Han kanske mår psykiskt dåligt eller har något annat problem. Han kanske är missnöjd med sexet när ni väl har sex. Har ni andra problem i relationen som kan göra att hans lust till dig är borta? 


    Onanerar han och i sådana fall hur ofta? Om han onanerar så har han ju lust så då kanske det är så att han inte tänder på just dig längre.

    Du behöver prata med honom om detta. Var inte anklagande, säg bara att du har lagt märke till att det alltid är du som tar initiativ och att du ofta blir avvisad. Säg att detta är ett problem för dig och att ni behöver prata om det. Fråga om det finns någon anledning till att han sällan vill ha sex. Klargör att det inte håller att skylla på barnen och vanlig trötthet. Detta är något ni måste prata om och se om det går att lösa.

    Annars får du helt enkelt välja och antingen separera eller ha sex sällan.

  • Anonym (Hopplöst?)
    Anonym (L) skrev 2022-02-19 18:15:20 följande:

    Hur länge har det varit så här? Märks det annars att han är attraherad av dig? Har ni mycket närhet och så?

    Han kan säga att han är attraherad av dig men det betyder inte att det faktiskt är så. Han kanske inte tänder på dig längre och känner sig pressad när du tar initiativ. Det behöver ju inte heller vara så att han inte tänder på dig längre. Han kanske mår psykiskt dåligt eller har något annat problem. Han kanske är missnöjd med sexet när ni väl har sex. Har ni andra problem i relationen som kan göra att hans lust till dig är borta? 


    Onanerar han och i sådana fall hur ofta? Om han onanerar så har han ju lust så då kanske det är så att han inte tänder på just dig längre.

    Du behöver prata med honom om detta. Var inte anklagande, säg bara att du har lagt märke till att det alltid är du som tar initiativ och att du ofta blir avvisad. Säg att detta är ett problem för dig och att ni behöver prata om det. Fråga om det finns någon anledning till att han sällan vill ha sex. Klargör att det inte håller att skylla på barnen och vanlig trötthet. Detta är något ni måste prata om och se om det går att lösa.

    Annars får du helt enkelt välja och antingen separera eller ha sex sällan.


    Svårt att säga hur länge det har hållt på. Men jag tänker också lita på honom. Om han säger att han är attraherad av mig så tror jag att han är det också. Vi har alltid varit ärliga mot varandra och gick in i förhållandet med vetskapen att vi båda värdesätter ärlighet högt.
    Det är inte som så att vårt äktenskap är kärlekslöst och utan sexuella inslag. Han kan snabbt ge mig en kram eller puss, berätta att jag är vacker eller ge mig en klapp på stjärten när barnen inte ser. Han kan plötsligt ta tag i mig och ge mig en kyss som får mina ben att vika sig. Så allt det där finns. Vi kommer bara inte vidare efter det. 

    Han säger att han gärna vill ha sex på dagen. Inte på sena kvällen och natten. Men det är svårt med våra barn som är hemma. 
    Jag tror mycket grunnar sig i att vi har så mycket saker att göra hemma och han håller alltid i gång. Han har svårt att sätta sig ner och bara slappna av. Att finna ro i kroppen. 

    Separera tänker jag inte göra. Vi lovade att vara där för varandra i både nöd och lust. Och det tänker jag vara :) Men just nu tär det hår på mig. 
  • Anonym (Eva)
    Anonym (En gång) skrev 2022-02-19 18:01:07 följande:

    En period blev det likadant här. Sa tillslut till min man att jag kommer _aldrig_ ta initiativ till sex igen, för jag orkade helt enkelt inte med att bli avvisad något mer. Lämnade det helt upp till honom. Följdes av en väldigt torr period. Sedan var det faktiskt han som tog initiativ. Och igen. Och igen. Och plötsligt låg vi på ett snitt på 1 gång/vecka, utan att jag tog minsta lilla initiativ. 

    Vi hade som hamnat i ett dåligt mönster där han var stressad av att jag kanske skulle försöka initiera något, och han skulle avvisa, och jag skulle bli besviken. Repeat. En riktig erotikdödare från bådas håll! När jag tog mina initiativ HELT ur ekvationen släppte ju hans stressnivå, och plötsligt kunde han få lust...

    Det hjälpte också att jag uttryckligen sa att jag aldrig skulle ta initiativ igen, aldrig, aldrig, aldrig. Så inte jag passivt aggressivt hade lagt av och bestämt mig för att "nu är det minsann upp till honom!!!!" utan att först kommunicera just det.


    Samma här fast tvärtom.
    Det var en välsignelse när han sa de orden, jag har inte behövt ligga sen dess!
  • Anonym (Hopplöst?)
    Anonym (En gång) skrev 2022-02-19 18:01:07 följande:

    En period blev det likadant här. Sa tillslut till min man att jag kommer _aldrig_ ta initiativ till sex igen, för jag orkade helt enkelt inte med att bli avvisad något mer. Lämnade det helt upp till honom. Följdes av en väldigt torr period. Sedan var det faktiskt han som tog initiativ. Och igen. Och igen. Och plötsligt låg vi på ett snitt på 1 gång/vecka, utan att jag tog minsta lilla initiativ. 

    Vi hade som hamnat i ett dåligt mönster där han var stressad av att jag kanske skulle försöka initiera något, och han skulle avvisa, och jag skulle bli besviken. Repeat. En riktig erotikdödare från bådas håll! När jag tog mina initiativ HELT ur ekvationen släppte ju hans stressnivå, och plötsligt kunde han få lust...

    Det hjälpte också att jag uttryckligen sa att jag aldrig skulle ta initiativ igen, aldrig, aldrig, aldrig. Så inte jag passivt aggressivt hade lagt av och bestämt mig för att "nu är det minsann upp till honom!!!!" utan att först kommunicera just det.


    Tack så mycket för din återkoppling. Vad skönt att det har ordnat upp sig. Jag blir glad för din skull! :)

    Jag har faktiskt funderat på det där flera gånger. Att nu ger jag upp och att ska vi ligga så får det bli på hans initiativ. Jag testade det förut, men sa inte till honom att det var på hans initiativ.
    Den perioden var ruskigt torr! Han tog till slut initiativ, men efter den gången blev det samma sak igen.

    Kanske ska säga samma sak till honom nu. Och göra ett längre försök. 
Svar på tråden Minskad lust hos honom