• Adkit

    Faktiska råd om fibromyalgi

    Min fru har fibromyalgi. Just nu är hennes leder, händer och fötter så svullna att hon knappt röra sig och hon ryker av värme. För att inte tala om hur ont hon har.

    Jag behöver ideer och råd om vad vi ska göra för att förbättra hennes liv, men jag är väldigt pragmatisk och blir inte hjälpt av de mesta jag läser. "Motionera lite" eller "stressa mindre" eller "gå på smärtterapi" är inte tillräckliga lösningar.

    Jag vet att det inte finns något botemedel, men vad kan man göra, mer praktiskt? Lymfmassage för att dränera hennes svullna leder, funkar det? Finns det någon specifik medicin som hjälper, tex jag läste om antidepressiva som påverkade kroppens smärthantering? Någon hemmakur eller egenvård som ni vet funkar? Något?

  • Svar på tråden Faktiska råd om fibromyalgi
  • Pimpinellan

    Fibbromassage, varma bad, stödstrumpor, hålla benen högt, varm vetekudde, tyngdtäcke. Det som funkar för en kanske inte funkar för en annan så man får prova sig fram. Antidepp kan funka på vissa. Men frågan är om de svullna lederna hänger ihop med fibbron eller är ett till symptom? Vad säger läkarna?

  • Themis

    Jag började få värk överallt efter att jag blev veteproteinallergiker (inte glutenintolerant- det är helt olika saker), det kan ge alla möjliga skumma symptom. Det finns de med diagnos fibromyalgi i vår patientgrupp som har blivit bättre av att utesluta allt med vete, men det finns också de som inte blir hjälpta av det. Jag får värk dagen efter om jag får i mig veteprotein.

    Men obs att det är SVÅRT på riktigt att leva vetefritt. Det som kallas glutenfritt idag får innehålla små mängder gluten 20 ppm. Jag reagerar på en tiondel av det, ungefär. Får klåda och utslag på hela kroppen, hemskt trötthet och hjärndimma samt värk dagen efter. Men de som har mer lindrig veteallergi kanske bara upplever extrem trötthet, koncentrationsproblem och värk. Två personer i vår grupp var så sjuka att de ville sluta leva innan de kom på vad vetet ställde till med.

    Så ska man äta utan vete kan man inte äta något av de fyra sädesslagen, för alla är kontaminerade av vete. Även så kallat ren havre har för mycket gluten för att en veteallergiker ska tåla det. Ris och majs samt exotiska sädesslag som durra, teff och jordmandelmjöl går bra. Bovetemjöl som inte är kontaminerat funkar för en del, bara Wermlands bovete är fritt från vetekontamination.

    Det finns vetederiverade ämnen i allt från kryddor till marinerat kött till tepåsar. Man ska inte få i sig t.ex. maltodextrin, glukossirap, druvsocker, dextros osv. (dessa kan vara från vete men kan också vara utvunna från majs, men det måste inte stå vilket i innehållsförteckningen. Står det utskrivet att de är från majs måste detta dock stämma.). 

    Andra bra saker att undvika är E202, E211, tillsatt citronsyra (E330) och färgämnen.

    Huvudprincipen är att all mat måste lagas från grunden, det duger inte med några genvägar eller färdiga produkter. 

    En annan sak att utreda är om man blir bättre med låghistamin-kost, då kroppen kan bli sämre på att hantera histamin i maten vid inflammation, och histaminöverskott höjer inflammationsnivån i kroppen- det kan bli en ond cirkel.
    Sötpotatis och vanliga rotfrukter rostade i ugn ihop med fryst kyckling eller färsk vitfisk samt kokt broccoli är en bra baskost för någon med histaminkänslighet.
    Helt nötkött med bra datum kan gå okej, färs och fläskkött är svårare och processat kött eller långlagrade skinkor är total histaminbomb och ska undvikas.

    Googla på "SIGHI histamine elimination diet" för en utförlig lista som förklarar vad som är jobbigt för kroppen om man har problem med att bryta ner histamin. Man kan börja med att ta bort de värsta bovarna och se om det har någon effekt, men det kan ta 1-3 månader innan det blir tydligt beroende på hur nedgången och kroniskt uppretad ens kropp är. Kombinera gärna med receptfritt antihistamin några veckor och se vad som händer.


    Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
Svar på tråden Faktiska råd om fibromyalgi