• Anonym (?)

Ansökan på engelska eller svenska?

Du ska skicka in en ansökan till ett jobb. Företaget är stort och internationellt. Tjänsten i sig är förlagd till Sverige men innebär mycket kontakt med bl a huvudkontoret utomlands.

Annonsen är på engelska precis som i stort sett alla andra annonser på företagets hemsida.

Skriver du CV och personligt brev på svenska eller engelska?

Min engelska är mycket bra men kvaliteten på språket om jag översatt något blir sämre än originalet. Detta gäller oavsett vilket håll jag översätter åt. I det här fallet är originalet på svenska.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-02-20 14:10
    Tack för alla svar! Jag kommer att skriva på engelska

• Svar på tråden Ansökan på engelska eller svenska?
  • Anonym (Chef)
    Anonym (?) skrev 2022-02-20 08:47:21 följande:

Du ska skicka in en ansökan till ett jobb. Företaget är stort och internationellt. Tjänsten i sig är förlagd till Sverige men innebär mycket kontakt med bl a huvudkontoret utomlands.

Annonsen är på engelska precis som i stort sett alla andra annonser på företagets hemsida.

Min engelska är mycket bra men kvaliteten på språket om jag översatt något blir sämre än originalet. Detta gäller oavsett vilket håll jag översätter åt. I det här fallet är originalet på svenska.

Samma språk som  annonsen
  • Anonym (Ooo)

Är annonsen på engelska hade jag skrivit min ansökan på engelska.
    Be några vänner att korrläsa för att hitta ev fel.

• 19mark82

jag sökte precis en tjänst där annonsen var på engelska (arbetsgivare är en storbank) eftersom huvudspråket på kontoret är engelska.

Jag hade inget på engelska så jag bara skickade in CV på svenska och inget personligt brev alls (det har jag varken på SV eller på EN), för lat för att ändra språket på CV:t samt få ihop från noll en "cover letter".

Jag blev uppringd dagen efter för en intervju. 

Kontentan är att om man har en profil som passar rollen spelar språket i ditt CV:t ingen roll.

• Anonym (Chef)
    19mark82 skrev 2022-02-20 09:06:08 följande:

jag sökte precis en tjänst där annonsen var på engelska (arbetsgivare är en storbank) eftersom huvudspråket på kontoret är engelska.

Jag hade inget på engelska så jag bara skickade in CV på svenska och inget personligt brev alls (det har jag varken på SV eller på EN), för lat för att ändra språket på CV:t samt få ihop från noll en "cover letter".

Jag blev uppringd dagen efter för en intervju. 

Kontentan är att om man har en profil som passar rollen spelar språket i ditt CV:t ingen roll.

Kan nog stämma i en del fall. I andra är det tvärt om, bortsorterad direkt  
  • Anonym (?)
    Anonym (Ooo) skrev 2022-02-20 08:50:18 följande:

Är annonsen på engelska hade jag skrivit min ansökan på engelska.
    Be några vänner att korrläsa för att hitta ev fel.

Det handlar inte om regelrätta fel men däremot om att språket blir torftigare när jag översätter jämfört med orginalspråket. CVt är inte så farligt men däremot märks det i det personliga brevet. Bäst vore i så fall att skriva om hela det personliga brevet direkt på engelska men eftersom jag filat en del på vad jag vill ha med är det lite svårt.
  • Anonym (Chef)

Skicka in på svenska, det kanske funkar. Eller så blir du bortsorterad direkt.

Annat alternativ, ringa och kolla på måndag 

• Anonym (?)
    Anonym (Chef) skrev 2022-02-20 09:26:54 följande:

Skicka in på svenska, det kanske funkar. Eller så blir du bortsorterad direkt.

Annat alternativ, ringa och kolla på måndag 

Det står ingen kontakt i annonsen så lite svårt att ringa om jag inte ska kontakta växeln.

Jag kommer nog skicka in på engelska. Översätter det personliga brevet, låter det vila någon dag och kollar igenom igen. Då borde jag kunna fixa till så att språket blir ok.
  • Spucks

På språket som används i annonsen, om det inte står i annonsen att man kan skicka ansöken på språk A, B eller C.

• Sockerikaffet

Jag skulle faktiskt ha ringt och frågat vilket språk den/de som sköter rekryteringen pratar/föredrar. Jag tycker inte att det är en konstig fråga eftersom det faktiskt kan vara åt båda hållen. 

• Anonym (Ooo)
    Anonym (?) skrev 2022-02-20 09:17:34 följande:
    Det handlar inte om regelrätta fel men däremot om att språket blir torftigare när jag översätter jämfört med orginalspråket. CVt är inte så farligt men däremot märks det i det personliga brevet. Bäst vore i så fall att skriva om hela det personliga brevet direkt på engelska men eftersom jag filat en del på vad jag vill ha med är det lite svårt.
    Ok men då kan du ju be någon som läser igenom att ge tips på andra ord som låter bättre eller tips på annan meningsuppbyggnad.
    Det blir inte så bra att översätta rakt av så tänk på omdet finns andra ord/uttryck du kan använda dig av. 
  • Anonym (Engelska)
    Anonym (?) skrev 2022-02-20 08:47:21 följande:

Engelska. Jag tror de vill se direkt om någon inte behärskar språket tillräckligt bra för tjänsten. 
  • Kvinna1989

När jag och min sambo bodde i sverige sökte vi samma jobb.
    Jobbet var alltså på finska, men i sverige.
    Jag skrev ansökan på svenska och min sambo på engelska, båda fick jobbet ;)

• Gameofthrones

Jag skulle lämna in både engelska och svenska. 100 %

• Anonym (?)
    Anonym (Engelska) skrev 2022-02-20 12:02:24 följande:
    Engelska. Jag tror de vill se direkt om någon inte behärskar språket tillräckligt bra för tjänsten. 
    För just den här tjänsten kan det vara relevant att veta om personen pratar bra engelska men även andra tjänster läggs ut på engelska och dessa kommer inte ha mer än ytterst sporadisk kontakt med "utomlands". 

Jag kommer skriva på engelska. Översätta. Låta det vila någon dag eller två och sen läsa igenom igen. Efter varv 2 kommer det egentligen inte märkas att jag översatt utan språket kommer vara lika varierat som om jag skrivit på engelska från början.
  • Anonym (J)

Jag hade sökt på engelska. 

Tips från rekryterare: Ring inte. Maila. Det kan du nog absolut göra på svenska. Fråga vilket språk de vill ha ansökan på. 

Men jag hade inte hört av mig. Värre att söka på svenska när annonsen är på engelska, är att söka på engelska trots att det inte är vad de förväntar sig. De får ju skylla sig själv lite där. 

• Anonym (?)
    Anonym (J) skrev 2022-02-20 14:16:02 följande:

Jag hade sökt på engelska. 

Tips från rekryterare: Ring inte. Maila. Det kan du nog absolut göra på svenska. Fråga vilket språk de vill ha ansökan på. 

Men jag hade inte hört av mig. Värre att söka på svenska när annonsen är på engelska, är att söka på engelska trots att det inte är vad de förväntar sig. De får ju skylla sig själv lite där. 

Det står inga kontaktuppgifter till någon chef eller liknande på någon av företagets annonser, varken i Sverige eller utomlands. På företagets hemsida står telefonnummer till växeln samt ett kontaktformulär.

MEN jag kommer som sagt att söka på engelska. Det är egentligen inte ett problem att översätta och sen kolla igenom resultatet någon dag senare.
Svar på tråden Ansökan på engelska eller svenska?