• Anonym (Osäker)

Hur är okej att klä sig på AW med jobbet?

Vad tycker ni är okej klädsel för AW/personalfest med jobbet när man är kvinna? Jag har ofta kjol eller klänning på jobbet (och på fritiden). Ibland kostymbyxor eller liknande. Är alltså ingen jeanstjej. Jag har såklart aldrig urringat eller korta kjolar på jobbet. Jag ska iväg idag och tänkte ha en klänning som jag köpte när jag och maken var ute med vänner förra veckan. Den är knälång och klassiskt skuren men lite urringad och tight. Kan man ha det på sig tycker ni? Hur tänker ni med klädsel på personalfester? Är 29 om det spelar roll. 

• Svar på tråden Hur är okej att klä sig på AW med jobbet?
  • Anonym (Krog)
    Anonym (Osäker) skrev 2022-02-20 12:36:25 följande:
    Hur är okej att klä sig på AW med jobbet?

Vad tycker ni är okej klädsel för AW/personalfest med jobbet när man är kvinna? Jag har ofta kjol eller klänning på jobbet (och på fritiden). Ibland kostymbyxor eller liknande. Är alltså ingen jeanstjej. Jag har såklart aldrig urringat eller korta kjolar på jobbet. Jag ska iväg idag och tänkte ha en klänning som jag köpte när jag och maken var ute med vänner förra veckan. Den är knälång och klassiskt skuren men lite urringad och tight. Kan man ha det på sig tycker ni? Hur tänker ni med klädsel på personalfester? Är 29 om det spelar roll. 

Jag tänker att AW är jämförbart med vilket häng med vänner som helst? Så de kläder du känner dig bekväm i på krogen med dina vänner funkar även på AW. Men det kanske finns andra som tycker annorlunda...
  • bakerstreet33

Tycker det låter helt okej med klänning, ser inget konstigt i det.

Dock kan det ju vara lite olika beroende på vad du har för jobb och vad för slags aw? Olika  jobb har ju olika kädkoder och vad som kan passa sig. Jobbar du på en juristfirma som nu ska gå på en bar på Stureplan? Är du ända kvinnan på bygget som nu ska dricka bira med grabbarna? Är ni ett gäng kvinnor som jobbar på förskola?

• Anonym (Osäker)

Jag jobbar på kontor i en mellanstor stad. Det är middag och fest som vankas och mina arbetskamrater är hälften män och hälften kvinnor i åldrarna ca 27-65. Vill inte att min klädsel ska uppfattas för sexig men vill ändå vara uppklädd. 

• Anonym (Ann)
    Anonym (Osäker) skrev 2022-02-20 12:58:00 följande:

Jag jobbar på kontor i en mellanstor stad. Det är middag och fest som vankas och mina arbetskamrater är hälften män och hälften kvinnor i åldrarna ca 27-65. Vill inte att min klädsel ska uppfattas för sexig men vill ändå vara uppklädd. 

Om du inte vet hur din klädsel uppfattas, men inte vill att andra ska ta illa upp, så ta ett mer säkert kort.

Annars klär du dig som du själv vill. 
  • bakerstreet33

Kan hålla med detta inlägg. Tycker själv du  får klä dig hur du vill och skulle inte tycka det var konstigt om någon har en klänning som är lite urringad. Men ja, om du känner dig obekväm så kan det ju för din egen skull kännas lite mer avslappnat med nåt  som inte är så urringat? Eller ha en scarf till klänningen? Lycka till och hoppas du får en rolig AW! 

• Anonym (Linda)

Beror ju på stället ni ska ut på. Ska ni på en ölpub eller en finmiddag?

Jag jobbar i en mansdominerad bransch som chef, har ALDRIG i närheten av urringning och ofta blusar/klänningar med krage. Klädstilen väljer du ju lite efter hur andra ska uppfatta dig. 

Går jag ut på en pub med kollegor efter jobbet har jag någon snygg blus, snygga jeans och högklackat. Går i princip enbart i högklackat men neutrala skor, detta då jag är kort och blir 10 cm längre med klackar. Jag gillar propert men ändå lite sportig look då jag alltid tränat mycket.

Är det en tillställning med 5-rätters eller någon finbjudning har jag ofta långklänning. Men då är ju maken ofta inbjuden med.

Om det är ärmlös klänning eller blus bryr jag mig inte i, men urringat går bort. Varit med om för många män som tittar mer i urringningen än i ögonen när man pratar. Vill inte inbjuda till sånt. Sen med tanke på min tjänst hade det sett oseriöst ut om jag kom i kortklänning med urringning.

Jag är dömande, men en urringning kan uppfattas som billig. Även för mycket hud. Vill man ha kortare klänning så matcha då med mörka nylonstrumpbyxor, inte barbent. 

• Anonym (En faktor som ändrar)

Det beror på om du försöker ragga upp någon, då tycker jag att det kan få påverka vad du normalt tycker själv är anständigt.

Så inte ragga? Det du själv vill.

Ragga? Något du tror han tycker du är attraktiv i. Vilket ofta men inte alltid kan vara samma som ovan.

• Anonym (Osäker)
    Anonym (En faktor som ändrar) skrev 2022-02-20 13:26:36 följande:

Det beror på om du försöker ragga upp någon, då tycker jag att det kan få påverka vad du normalt tycker själv är anständigt.

Så inte ragga? Det du själv vill.

Ragga? Något du tror han tycker du är attraktiv i. Vilket ofta men inte alltid kan vara samma som ovan.

Nej här ska inte raggas något! Jag är lyckligt gift och tänker så förbli. Går jag ut själv med mina kompisar tar jag på mig det jag själv vill och struntar i vad andra tycker men med arbetskamraterna blir jag lite osäker. Kanske är lika bra att välja något tråkigare, mina äldre manliga kollegor är lite väl grabbiga så det kan kanske slå fel ut. 
  • Gameofthrones

Jag är klänning /kjol och klackskor person. Kjol alltid till knäna.

Men jag kommer i perioder med klädstil. Kan se ut som en gothic person, rockig, Rockabilly outfits, träningskläder,

Men AW. Vanliga kläder det är jobbet ändå fast i ledig tid.

Jag tycker att du ska klä dig det du är bekväm i. 

• Fjäril kär

Jag skulle nog klä mig som på jobbet fast lite mer festligt. Matcha svarta byxor med en glittrig /färgglad eller mer lyxig topp. Väljer du klänning eller kjol tänk samma där, jazza upp arbetstänket och matcha med färger och mönster och våga ta ut svängen med accessoarer. 
    Helt enkelt steppa upp klädseln ett snäpp, då är du både rätt klädd och känner dig bekväm och du behöver inte fundera om klädseln kan anses för sexig för ändamålet. 

Svar på tråden Hur är okej att klä sig på AW med jobbet?