Ni som kan det här med smink - hjälp!!
Ok, så nu jävlar ska jag äntligen få ändan ur och lära mig att sminka mig från grunden, med primer, foundation, bronzer - you name it! Jag har tittat på typ fem miljoner make-up tutorials, och har väl fått i alla fall lite bättre koll än jag hade tidigare, haha. Men många frågor återstår, och det är därför jag vänder mig till er!
Ok, så här är mina frågor så här långt:
1. Vilket är bäst: att köpa de allra billigaste produkterna jag kan hitta för att ha under tiden jag lär mig, och sen köpa bättre produkter när jag börjar få kläm på hur man gör? Det känns ju onödigt att lägga en massa pengar på dyra produkter som bara kommer att slösas på inlärning, men samtidigt kanske det är hopplöst att försöka träna upp sin förmåga med undermåliga produkter?
2. Sminkborstar - samma sak här som föregående fråga: satsa på billiga saker först, och sen köpa dyrare? Eller bättre att köpa det bästa med en gång? För- och nackdelar?
3. Kan man rengöra sminkborstar på nåt sätt? Hur?
4. Ibland använder folk primer, ibland inte - har det ingen betydelse? Först fick jag uppfattningen att primern är det som hjälper till att hålla sminket på plats/motverkar att det creasar sig - men jag kanske har fattat fel??
5. Setting spray... jag antar att den är till för att hålla sminket på plats - eller?? I så fall, kan den ersätta primern, eller bör man ha både och??
6. När man ska välja färger, hur vet man vilken nyans man ska ha på olika produkter? Finns det nåt knep här? Och hur gör man med skillnaden mellan vinter och sommar; på sommaren brukar jag bli knallbrun, jag antar att det innebär att man måste ha helt olika uppsättning av färger för vinter och sommar?
7. En del säger att man ska blenda ut concealern med en gång, för att det annars lätt blir "kakigt", medan andra säger att man ska låta den torka lite för att det ska bli bättre pigment (?)... och en del blendar inte överhuvudtaget, utan sätter bara på och låter torka - liksom, va? Vem ska man tro på?
8. Ögonbrynsrutin - varför i hela världen RAKAR en del kring ögonbrynen?? Det måste ju rimligtvis vara bättre att PLOCKA bort alla oönskade strån?? Eller?? Vad är det jag missar här?
Hoppas hoppas hoppas ni som kan de här sakerna vill dela med er av er visdom!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-02-20 16:00
Ok, har ingen aning om varför det blev så stora mellanrum i texten...