• Anonym (Smink)

Ni som kan det här med smink - hjälp!!

Ok, så nu jävlar ska jag äntligen få ändan ur och lära mig att sminka mig från grunden, med primer, foundation, bronzer - you name it! Jag har tittat på typ fem miljoner make-up tutorials, och har väl fått i alla fall lite bättre koll än jag hade tidigare, haha. Men många frågor återstår, och det är därför jag vänder mig till er!

Ok, så här är mina frågor så här långt:

1. Vilket är bäst: att köpa de allra billigaste produkterna jag kan hitta för att ha under tiden jag lär mig, och sen köpa bättre produkter när jag börjar få kläm på hur man gör? Det känns ju onödigt att lägga en massa pengar på dyra produkter som bara kommer att slösas på inlärning, men samtidigt kanske det är hopplöst att försöka träna upp sin förmåga med undermåliga produkter?

2. Sminkborstar - samma sak här som föregående fråga: satsa på billiga saker först, och sen köpa dyrare? Eller bättre att köpa det bästa med en gång? För- och nackdelar?

3. Kan man rengöra sminkborstar på nåt sätt? Hur?

4. Ibland använder folk primer, ibland inte - har det ingen betydelse? Först fick jag uppfattningen att primern är det som hjälper till att hålla sminket på plats/motverkar att det creasar sig - men jag kanske har fattat fel??

5. Setting spray... jag antar att den är till för att hålla sminket på plats - eller?? I så fall, kan den ersätta primern, eller bör man ha både och??

6. När man ska välja färger, hur vet man vilken nyans man ska ha på olika produkter? Finns det nåt knep här? Och hur gör man med skillnaden mellan vinter och sommar; på sommaren brukar jag bli knallbrun, jag antar att det innebär att man måste ha helt olika uppsättning av färger för vinter och sommar?

7. En del säger att man ska blenda ut concealern med en gång, för att det annars lätt blir "kakigt", medan andra säger att man ska låta den torka lite för att det ska bli bättre pigment (?)... och en del blendar inte överhuvudtaget, utan sätter bara på och låter torka - liksom, va? Vem ska man tro på?

8. Ögonbrynsrutin - varför i hela världen RAKAR en del kring ögonbrynen?? Det måste ju rimligtvis vara bättre att PLOCKA bort alla oönskade strån?? Eller?? Vad är det jag missar här?

Hoppas hoppas hoppas ni som kan de här sakerna vill dela med er av er visdom!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-02-20 16:00
    Ok, har ingen aning om varför det blev så stora mellanrum i texten...
  • Svar på tråden Ni som kan det här med smink - hjälp!!
  • Colourfulrainbow

Jag skulle satsa på en dyrare foundation och concealer. NARS och Tarte är bra, men inte hutlöst dyra. Lumene har en CC-cream som är bra och billig. Jag slutade använda NARS när de började säljas i Kina (djurtestar). Nu köper jag mestadels från Tarte. Har mycket från IDUN och BareMinerals också. 

Om du är ute efter ett läppstift som håller länge så har KvD Beauty liquid lipsticks som sitter som berget. 

Köp bra sminkborstar från början. Många billiga sminkborstar är riktigt kassa. Real techniques borstar och sminksvampar är bra, och de är inte så dyra. Jag rengör mina sminkborstar med en mild, parfymfri cleanser eller tvål. 

• Anonym (Smink)
    Colourfulrainbow skrev 2022-02-20 16:17:53 följande:

Jag skulle satsa på en dyrare foundation och concealer. NARS och Tarte är bra, men inte hutlöst dyra. Lumene har en CC-cream som är bra och billig. Jag slutade använda NARS när de började säljas i Kina (djurtestar). Nu köper jag mestadels från Tarte. Har mycket från IDUN och BareMinerals också. 

Om du är ute efter ett läppstift som håller länge så har KvD Beauty liquid lipsticks som sitter som berget. 

Köp bra sminkborstar från början. Många billiga sminkborstar är riktigt kassa. Real techniques borstar och sminksvampar är bra, och de är inte så dyra. Jag rengör mina sminkborstar med en mild, parfymfri cleanser eller tvål. 

Tack tack tack! Men... ehm... vad betyder CC-cream? (Du vet, jag är total neewbie!)
  • Anonym (Alltid helsminkad)

1 köp produkter ur mellansegmentwt att öva med. Idun, bare minerals, lumene mm. Olika märken i olika prisklasser uppför sig olika. Har du sett Safiya Nygaard på Youtube? Kolla in henne för lite såna jämförelser.

2 3 köp bra grejer direkt eftersom sånt håller i evigheter om de är av bra kvalitet och tas om hand om, vilket inte är svårt. Tvål och vatten kommer man långt på.

4 smaksak ofta och beroende på resten av produkterna. Jag använder primer på ögonlocken om jag ska sminka dem hårdare/till fest. Annars ser jag ingen vits.

5 jag föredrar setting powder och ja, det är för att hålla sminket på plats

6 man testar sig fram, på underarmen insida eller handloven. Butikerna har alltid test av allt. Handlar man online får man se till att kolla på bilderna ordentligt och gissa sig fram lite. Var beredd på att du inte kommer träffa rätt till en början.

7 en del vill raka och en del vill plocka. Det gör man som man vill, finns inget rätt eller fel, bara metoder som funkar för en själv. 

• Anonym (Alltid helsminkad)
    Anonym (Smink) skrev 2022-02-20 16:44:39 följande:
    Tack tack tack! Men... ehm... vad betyder CC-cream? (Du vet, jag är total neewbie!)
    Cc är förkortning för colour correction och är en slags foundation kan man säga. 
  • Anonym (Smink)
    Anonym (Alltid helsminkad) skrev 2022-02-20 17:06:43 följande:

1 köp produkter ur mellansegmentwt att öva med. Idun, bare minerals, lumene mm. Olika märken i olika prisklasser uppför sig olika. Har du sett Safiya Nygaard på Youtube? Kolla in henne för lite såna jämförelser.

2 3 köp bra grejer direkt eftersom sånt håller i evigheter om de är av bra kvalitet och tas om hand om, vilket inte är svårt. Tvål och vatten kommer man långt på.

4 smaksak ofta och beroende på resten av produkterna. Jag använder primer på ögonlocken om jag ska sminka dem hårdare/till fest. Annars ser jag ingen vits.

5 jag föredrar setting powder och ja, det är för att hålla sminket på plats

6 man testar sig fram, på underarmen insida eller handloven. Butikerna har alltid test av allt. Handlar man online får man se till att kolla på bilderna ordentligt och gissa sig fram lite. Var beredd på att du inte kommer träffa rätt till en början.

7 en del vill raka och en del vill plocka. Det gör man som man vill, finns inget rätt eller fel, bara metoder som funkar för en själv. 

Men vilket grymt bra svar!!! Tack tack tack!!

1. Nope, henne har jag missat! Det har ffa blivit familjen torsgården, felicia aveklew, Linda Hallberg. Men ska absolut kolla in denna också! Tack!

2. Ok! Har du några favoriter? Har ju redan fått tips om real techniques, men det skadar ju inte att få lite olika synpunkter :)

3. & 4. Ah, ok - men fattar jag rätt att primer och setting spray/setting powder fyller samma funktion? Och setting powder, är det inte svårare att få det på plats bra än spray?

6. Ah just det, jag tänkte mer på hur man ska tänka beträffande nyans, t.ex. "till foundation ska du ha en nyans som är samma nyans som din vanliga hudfärg"; "till bronzer ska du ha en nyans som är aningen mörkare än din vanliga hudton" osv (nu är detta bara vilda gissningar, det är ju just detta jag undrar, om detta stämmer, eller om man på foundation kanske snarare ska ha något ljusare - eller kanske något mörkare?? än ens vanliga hudton). Jag undrar även vad man ska utgå ifrån för att avgöra vad ens vanliga hudton egentligen är - man har ju ganska varierande färg i ansiktet liksom? Eller är det det som gör att man ska använda underarmens insida/handloven? För att man där tydligast kan avgöra vilken hudton man har??

7. Ah ok, så det är inte skonsammare (och därmed bättre) att plocka då alltså? 

Många frågor blir det... men blev så himla glad över ditt svar!
  • Kiyah

för att få rätt färg på foundation bör man prova på käkbenet. Den ska smälta in och inte synas, man kan behöva ta en tur utomhus och liknande för att kolla i olika ljus. 
    Det funkar dock inte ifall man som min syster är betydligt blekare i ansiktet än resten av kroppen. 
    Gällande färger på vinter vs sommar, så ta en färg som funkar när du är som ljusast och en när du är som mest solbränd och sedan blandar du dessa för att få fram rätt ton däremellan.

Förutom att primern får sminket att sitta bättre, ger den en bas som jämnar ut "småskavanker" typ gör större porer mindre synliga och liknande

• Anonym (Ursäkta, men undrar...)

Ursäkta det här är lite offtopic, men är du möjligtvis uppvuxen med bara pappa och hade bara killkompisar att leka med som barn?

Jag känner igen problematiken, blir som keltisk krigsmålning när jag försöker sminka mig. Tre tusen olika prylar som man inte förstår.

Min makes syrra får sminka mig när det är fest osv. Bara frustrerande att försöka lära sig.

• Anonym (Smink)
    Kiyah skrev 2022-02-20 19:01:56 följande:

för att få rätt färg på foundation bör man prova på käkbenet. Den ska smälta in och inte synas, man kan behöva ta en tur utomhus och liknande för att kolla i olika ljus. 
    Det funkar dock inte ifall man som min syster är betydligt blekare i ansiktet än resten av kroppen. 

Hm, varför funkar det inte om man är blekare i ansiktet än resten av kroppen? För att man vill försöka få ansiktet att matcha kroppen, så att man alltså bör ta en mörkare nyans än en som smälter in m ansiktshuden? Frågar för att jag nämligen är exakt som din syster (trodde jag var ensammast i världen om detta problem!)

Gällande färger på vinter vs sommar, så ta en färg som funkar när du är som ljusast och en när du är som mest solbränd och sedan blandar du dessa för att få fram rätt ton däremellan.

Men smaaart!!

Förutom att primern får sminket att sitta bättre, ger den en bas som jämnar ut "småskavanker" typ gör större porer mindre synliga och liknande

Aha, makes sense :)
  • Anonym (Smink)

Och tack, förstås, även till dig för superbra svar!!
  • Anonym (Smink)
    Anonym (Ursäkta, men undrar...) skrev 2022-02-20 19:25:37 följande:

Ursäkta det här är lite offtopic, men är du möjligtvis uppvuxen med bara pappa och hade bara killkompisar att leka med som barn?

Jag känner igen problematiken, blir som keltisk krigsmålning när jag försöker sminka mig. Tre tusen olika prylar som man inte förstår.

Min makes syrra får sminka mig när det är fest osv. Bara frustrerande att försöka lära sig.

Hahahahaha ååhh hahaha SPOT ON!!! Faktiskt ganska exakt så!! Både vad gäller min bakgrund och vad gäller okunskapen och oförmågan att sminka mig. Hahaha, kan inte sluta skratta här XD

Fast, nu tänkte jag som sagt en gång för alla ta tag i det...
Svar på tråden Ni som kan det här med smink - hjälp!!