• Anonym (orolig)

Postcovid fler här inne?

Jag testade positivt PCR test för 3 v sedan och har varit sjukskriven sedan dess med yrsel, huvudvärk, hjärtklappningar, orkeslös. 
    Får ont i huvudet vid ansträngning och har ordentlig hjärndimma så har svårt att fokusera och komma ihåg saker. 
    Konstig sjukdomskänsla. 
    Någon fler här som blivit sjukskrivna längre med postcovid och har ni haft samma symtom som mig? Hur lång tid tog det för er att känna er bättre? 

• Svar på tråden Postcovid fler här inne?
  • Anonym (orolig)

Ingen?;(

• Anonym (Malin)

Jodå här är jag, har besvär men det är ändå bättre nu. Men är sjukskriven också. Testad positivt i 3 januari. Var först milt sjuk, bara lite halsont och trötthet i ca1 v. Sedan bättre i ett par dagar sen slog det till igen med feber nån dag, extrem matthet, fick just problem med blodtrycket och hjärtklappning, svettningar, en hel del hosta ca 2 veckor, kändes som slutet ibland och var sängliggande i några dagar. Fick typ krypa fram o gå på toan. Men sedan har konstiga symtom hängt kvar som trötthet, hjärntrötthet, bränningar, stickningar i huden. Känner inte igen mig själv liksom. Lätt deprimerad. Tappat sugen. Var frisk innan och tränade. Nu blir helt andfådd av en kort promenad får stanna o pausa.
    Det kommer nog ta tid. Ta det lugnt och verkligen försök vila och återhämta dig. 
    Jag känner mig ändå bättre, det går åt rätt håll. Jag hoppas du mår bättre snart. 

• Anonym (orolig)

Hur har du blivit bemött av läkaren? Har du blivit sjukskriven för 1 vecka i taget och vad har du för diagnos på läkarintyget? 
    Jag tog test igår bara för att se och det var negativt. Har du testat dig efter de första 2 veckorna? 
    Tycker det är skitjobbigt att ringa läkaren och gå dit igen. 

• Anonym (C)
    Tre veckor efter att jag insjuknat var jag fortfarande sjuk. Det var inte konvalescens eller postcovid utan helt enkelt covid. Men efter 3,5 vecka vände det och efter ytterligare en vecka var jag så gott som återställd och tillbaka på jobbet.

För mig var det lungorna som tog den stora smällen. Jag hostade mycket och var andfådd även när jag låg still.

Sjukskriven blev jag en vecka i taget och bemötandet från läkaren var inget vidare. Hon ville ha det till att andningsbesvären berodde på ångest (videosamtal, så hon kunde inte göra några fysiska undersökningar) och jag var verkligen tvungen att insistera på att det var helt omöjligt för mig att jobba. 
  • Anonym (H)

Sluta självdiagnostisera 

• Embla twopointoh
    Anonym (orolig) skrev 2022-02-20 19:53:47 följande:
    Postcovid fler här inne?

Jag testade positivt PCR test för 3 v sedan och har varit sjukskriven sedan dess med yrsel, huvudvärk, hjärtklappningar, orkeslös. 
    Får ont i huvudet vid ansträngning och har ordentlig hjärndimma så har svårt att fokusera och komma ihåg saker. 
    Konstig sjukdomskänsla. 
    Någon fler här som blivit sjukskrivna längre med postcovid och har ni haft samma symtom som mig? Hur lång tid tog det för er att känna er bättre? 

Jag hade min första infektion för ungefär 15 månader sedan. Jag blev inte så värst sjuk, men i ett par månader efteråt hade jag det liknande som du beskriver, orkeslös, fick huvudvärk vid ansträngning, hjärndimma. Sedan försvann det värsta av det och jag kunde återgå till jobbet, men fortfarande blir jag trött direkt vid fysisk ansträngning, det är som om all min kondition försvunnit.

Jag blev sjuk igen i januari i år när "alla" hade det, men denna gång var jag bara trött någon vecka efter första symptom. Men den "dåliga konditionen" sitter fortfarande kvar.
  • Anonym (Malin)

Min diagnos är postinfektiöst tillstånd efter covid 19 infektion. I mitt fall 8 veckors sammanlagd tid först bara covid då start till nu Sjukskriven 2 veckor nu för Postcovid 19.Var sjukskriven först pga pågående covid.
    Tror att det måste gå en längre tid efter infektionen innan man uppfyller postcovid. Eftersom själva akuta sjukdomen i sig självt först kan vara långdragen ca 1-3 veckor. Oroa dig inte, du är sjuk och behöver vila upp dig. Man kan bli utslagen efter en influensa också ju.
    Så jag hoppas läkaren lyssnar på dig och var tydlig med dina symtom och mående. Fick själv bli ledd till läkaren i början av min sambo. Orkade knappt prata själv. Kommer knappt ihåg de veckorna från en bit innan nyår fram till början på februari. Blurrigt i huvudet. 

• Anonym (orolig)

Tack för alla svar! Finns de som tycker att jag bara ska bita ihop och gå till jobbet. Men om jag får ont i huvudet och hjärtklappningar efter en lugn promenad och får vila hur ska jag klara av att jobba i stress och tunga lyft som mitt jobb innebär? 
    Har kronisk hjärtsjukdom och hade fått extremt högt blodtryck när jag var hos läkaren så fick blodtrycksmedicin på en gång. 
    Varför skriver de bara intyg för 1 vecka i taget? 
    Tar emot att ringa dit och säga samma sak hela tiden till sköterskan och gå dit och höra av läkaren att det är konstigt att jag fortfarande är så dålig. Känns som ingen tror på mig. 

Svar på tråden Postcovid fler här inne?