• Tigertaget

Öppna förskolan trots vanlig förskola?

Kan man gå till kommunens öppna förskola de dagar barnet inte är i vanliga förskolan ( går 15 - 20 timmar)

Vet att endel föräldralediga går dit men då är det ju med ett mindre barn som inte går förskola och ett äldre barn hänger med på sina lediga dagar.

Men kan man gå dit med bara ett barn som i vanliga fall går i förskolan?
    Eller är det i första hand inte för de som redan har en förskoleplats?

• Svar på tråden Öppna förskolan trots vanlig förskola?
  • Anonym (W)
    Tigertaget skrev 2022-02-20 22:38:07 följande:
    Öppna förskolan trots vanlig förskola?

Kan man gå till kommunens öppna förskola de dagar barnet inte är i vanliga förskolan ( går 15 - 20 timmar)

Vet att endel föräldralediga går dit men då är det ju med ett mindre barn som inte går förskola och ett äldre barn hänger med på sina lediga dagar.

Men kan man gå dit med bara ett barn som i vanliga fall går i förskolan?
    Eller är det i första hand inte för de som redan har en förskoleplats?

Det är väl öppet för alla. Själv gjorde jag det inte, eftersom jag tyckte det var skönare och bättre att vara hemma och göra saker med barnet själv. Men det avgör man själv. 
  • Anonym (Frida)

Såklart att man får!
    Ibland har vi lediga dagar där vi passerar öppna förskolan på väg till en affär eller liknande och då är det inte omöjligt att vi smiter in när det är sångstund eller bara för att leka eller fika lite. Vi hade nära kontakt med personalen där när jag var mammaledig så det är jättemysigt att fortsätta ha den kontakten. Det sker inte ofta men en dag varannan månad kanske?

• Hyllemor

Öppna förskola kan vara alldeles toppenbra! Fram att att vår son var 3,5 år, så gick han på vanliga förskolan endast varannan vecka, på grund av hans pappas arbetstider. Varannan vecka besökte de öppna förskolan tisdag och torsdag. Det fanns två andra barn där då också, som var lite äldre och de blev riktigt bra kompisar.

• Hyllemor
    Hyllemor skrev 2022-02-21 22:36:04 följande:

Öppna förskola kan vara alldeles toppenbra! Fram att att vår son var 3,5 år, så gick han på vanliga förskolan endast varannan vecka, på grund av hans pappas arbetstider. Varannan vecka besökte de öppna förskolan tisdag och torsdag. Det fanns två andra barn där då också, som var lite äldre och de blev riktigt bra kompisar.

Tillägg: Om vi hade bott kvar i den kommunen, så hade han troligen fortsatt med öppna förskolan tills han var 6 år, men när vi flyttade till en annan kommun, så fanns det bara bebisar på den närmaste öppna förskolan. Då fick vi istället göra så att han fick gå fler timmar på den vanliga förskolan, trots att pappa var ledig, eftersom han hade svårt att komma in i den nya förskolegruppen.
  • Anonym (Öppen förskola)

Du är garanterat välkommen till öppna förskolan med ditt barn. 

Men, ska man vara petig så är definitionen på öppen förskola:
    "Den öppna förskolan är en pedagogisk gruppverksamhet som i första hand är till för barn, 0-5 år, som inte är inskrivna i förskolan."

Men, både som fd personal och fd besökare på olika öppna förskolor så lovar jag att du och dina barn är välkomna. Det är en ypperlig plats att få komma iväg till och få både vuxenprat och roligt för barnen. Så - åk väg och ha riktigt mysigt! (Saknar den tiden jättemycket själv med mina större skolbarn). 

• Anonym (Frida)
    Anonym (Öppen förskola) skrev 2022-02-22 13:35:28 följande:

Du är garanterat välkommen till öppna förskolan med ditt barn. 

Men, ska man vara petig så är definitionen på öppen förskola:
    "Den öppna förskolan är en pedagogisk gruppverksamhet som i första hand är till för barn, 0-5 år, som inte är inskrivna i förskolan."

Men, både som fd personal och fd besökare på olika öppna förskolor så lovar jag att du och dina barn är välkomna. Det är en ypperlig plats att få komma iväg till och få både vuxenprat och roligt för barnen. Så - åk väg och ha riktigt mysigt! (Saknar den tiden jättemycket själv med mina större skolbarn). 

Det där ifrågasatte en av oss och då letade vi tillsammans fram skollagens beskrivning av vad öppen förskola är, det är 25:e kapitlet som reglerar detta;

3 §   En kommun får anordna öppen förskola som komplement till förskola och pedagogisk omsorg.

Den öppna förskolan ska erbjuda barn en pedagogisk verksamhet i samarbete med de till barnen medföljande vuxna samtidigt som de vuxna ges möjlighet till social gemenskap.

Det säger alltså inget om att barnet inte får vara inskriven i förskola. Utan om kommunerna skriver det så är de deras egen tolkning.
Svar på tråden Öppna förskolan trots vanlig förskola?