• Mon 21 Feb 2022 18:53
    1026 visningar
    4 svar
    4
    1026

    Sen mens, negativa test och cysta

    Hej, 
    jag och min kille försöker skaffa oss en liten. Vi har försökt i 7 månade och jag gjorde en spolning för några veckor sedan som jag bekostade själv på en privatklinik då såg dom även att jag hade en cysta på ena äggstocken 6cm men dom sa att det var ofarlig. Men nu efter ägglossning kommer inte min mens är bim+4 brukar annars ha regelbunden mens. Får negativt på tester. Har haft molvärk där nere i över en vecka. annars inga symptom. kan mensen vara sen pga cystan? eller vad är det som händer? någon som blivit gravid trots cysta? Hade även väldigt rinniga/vattniga flytningar på bim så trodde ju då att det var ett tecken på graviditet. blir tokig?

  • Svar på tråden Sen mens, negativa test och cysta
  • Mon 21 Feb 2022 18:58
    #1

    Hade varit så tacksam för lite svar eller bara några att bolla lite med

  • Anonym (Cilla­)
    Mon 21 Feb 2022 19:30
    #2

    Jag har också haft en vätskefylld cysta på äggstocken, den uppkom efter ett MA, var 4 cm och sprack av sig själv ett par veckor efter diagnosen.

    Det var obehagligt men inte direkt smärtsamt och de sa att om den hade växt mycket mer så skulle den opererats bort med titthålsoperation.

    Om jag fick vansinnigt ont skulle jag omedelbart ta mig till akuten då de sa att cystan kunde sno sig runt äggstocken och snöra av blodflödet till den. Om det händer så har man 24 h på sig innan ens äggstock dör och man förlorar 50% av sina ägg. Risken är klart mycket liten men den finns.

    Jag antar att de har tänkt följa upp dig igen om ett par månader? 

  • Mon 21 Feb 2022 19:41
    #3

    Skönt att höra att det inte var speciellt smärtsamt. Har läst många som skrivit att det gjort sjukt ont.  


    jag skulle på återbesök redan två månader efter för att kolla om den spruckit. Kom det någon vätska ut från dig när cystan sprack? 

  • Anonym (Cilla­)
    Mon 21 Feb 2022 20:48
    #4
    Kfkgkfnfndic skrev 2022-02-21 19:41:39 följande:

    Skönt att höra att det inte var speciellt smärtsamt. Har läst många som skrivit att det gjort sjukt ont.  


    jag skulle på återbesök redan två månader efter för att kolla om den spruckit. Kom det någon vätska ut från dig när cystan sprack? 


    Nej, det kan det inte göra. Cystan sitter ju inuti dig utanpå äggstocken, den har ingen förbindelse med ledningarna ut därifrån.

    Det var som en varm våg när vävnadsvätskan spred sig, men det är ungefär samma som när man får vätska i en skoskavsblåsa- kroppen suger upp det igen.
Svar på tråden Sen mens, negativa test och cysta