• ginana01

    Ang uppsägning

    Hej
    Jag har jobbat på ett bemanningsföretag sen 23 nov 2021.
    Blev uppsagd och hade min sista arbetsdag 14 februari och mina 2 uppsägningsveckor hade jag garantilön då det inte fanns jobb.

    Idag ser jag att dom söker 2 extraarbete.
    Gjorde dom fel som så upp.mig?
    Kan jag kontakta facket?

  • Svar på tråden Ang uppsägning
  • Anonym (Ben)
    ginana01 skrev 2022-02-21 23:56:21 följande:
    Ang uppsägning

    Hej
    Jag har jobbat på ett bemanningsföretag sen 23 nov 2021.
    Blev uppsagd och hade min sista arbetsdag 14 februari och mina 2 uppsägningsveckor hade jag garantilön då det inte fanns jobb.

    Idag ser jag att dom söker 2 extraarbete.
    Gjorde dom fel som så upp.mig?
    Kan jag kontakta facket?


    Är det samma typ tjänster som du också hade? Jag tänker att det beror lite på vilka uppdrag det handlar om, kanske inget du är kvalificerad för.

    Sedan vet jag inte om du har någon förtur, när du arbetat så kort tid. Hade du provanställning, eller visstidsanställning? 
  • Anonym (Jur)
    ginana01 skrev 2022-02-21 23:56:21 följande:
    Ang uppsägning

    Hej
    Jag har jobbat på ett bemanningsföretag sen 23 nov 2021.
    Blev uppsagd och hade min sista arbetsdag 14 februari och mina 2 uppsägningsveckor hade jag garantilön då det inte fanns jobb.

    Idag ser jag att dom söker 2 extraarbete.
    Gjorde dom fel som så upp.mig?
    Kan jag kontakta facket?


    Du kan alltid kontakta facke och stämma av om det gått rätt till, förutsatt att du är medlem

    Sånt här är lite klurigt och hänger på anställingsform, kompetens mm och det behövs något duktig som förstår.
  • ginana01

    Ja det är samma typ av tjänst... lagerarbetare
    Jag vet inte vad som gäller faktist därför funderar jag för det känns riktigt elakt av dom att säga upp mig 
    Och söka arbetare igen...
    Jag hade visdtidanställning på 6 månader


    Anonym (Ben) skrev 2022-02-22 00:01:36 följande:
    Är det samma typ tjänster som du också hade? Jag tänker att det beror lite på vilka uppdrag det handlar om, kanske inget du är kvalificerad för.

    Sedan vet jag inte om du har någon förtur, när du arbetat så kort tid. Hade du provanställning, eller visstidsanställning? 
  • Anonym (Jur)
    ginana01 skrev 2022-02-22 00:03:56 följande:

    Ja det är samma typ av tjänst... lagerarbetare
    Jag vet inte vad som gäller faktist därför funderar jag för det känns riktigt elakt av dom att säga upp mig 
    Och söka arbetare igen...
    Jag hade visdtidanställning på 6 månader


    Kolla med facket
  • Anonym (Rakt på sak)

    Nej ts, de har inte gjort fel. De har rätt att avsluta din tjänst i förtid oavsett anledning, de borde ha talat om för dig varför du inte fick fortsätt för den informationen saknas i din text.

    Acceptera att de inte var nöjd med din arbetsinsats. Det är därför de avslutar efter bara två månader och nu söker en ny person till samma tjänst.

  • Drottningen1970

    Uppenbarligen var de inte nöjda med dig.

    Rekrytering är inte det som arbetsgivare helst ägnar sig åt, så det var nog inte av elakhet de sa upp dig i förtid. 

  • Anonym (Ellen)
    ginana01 skrev 2022-02-22 00:03:56 följande:

    Ja det är samma typ av tjänst... lagerarbetare
    Jag vet inte vad som gäller faktist därför funderar jag för det känns riktigt elakt av dom att säga upp mig 
    Och söka arbetare igen...
    Jag hade visdtidanställning på 6 månader


    Var du visstidsanställd eller provanställd?
    Blir man uppsagd pga arbetsbrist så har man företrädesrätt till återanställning om man har tjänstgjort hos arbetsgivaren minst 12 mån under de senaste 3 åren. Började du i november så har du ingen sådan rätt.
    Har man avslutat din visstid (tidsbegränsad i förväg) så kan det vara fråga om att man behöver annan kompetens.
    Har man avslutat din provanställning vilket låter mer rimligt om du hade rätt till lön i 14 dagar så finns det ju en anledning till det.
Svar på tråden Ang uppsägning