• Bajsmamman

Anhörig till nyktra alkoholister. Berätta hur det är!

Hej! 

Jag fick ett bryskt uppvaknande i helgen att min sambo har alkoholproblem. Vi har varit sambos i ett halvår ungefär. Tidigare har det kunnat bli ett par gånger att han blivit för full men det har varit i samband med fest så även om jag blivit besviken så har jag inte tänkt på det mer än som en tillfällighet. 

Han börjar tidigt sluddra och bli glansig i blicken men då jag bara köpt en flaska vin när jag handlat så har det allt som oftast inte märkt något medans han föredrar att köpa en hel dunk eller lägga till några öl. 

Hur som helst. Denna helgen var total katastrof. 2 glas bubbel medan vi lagade mat och sedan ett glas rött till maten sen var det bra. Trodde jag. människan har smällt i sig 3 stora starköl och 4 glas bubbel. Sen blev vi osams då sitter han plötsligt borta hos grannen och dricker whiskey. Kvällen slutar i katastrof och han åker ut. 

Han far till sina föräldrar som bor väldigt långt bort och har så mycket ångest. Det var i fredags och nu är det tisdag. Han ska ju komma hem men pga anledningar (jag är trött, det går inga tåg, mamma mår dåligt) osv så har han inte kommit än. 

Det var jag som slängde ut han men är det inte rätt att komma hem och ta sitt ansvar? jag har nu stått med hem, hushåll, jobb och städning efter hans bravader (spya och rödvinsfläckar) i flera dagar. 

Vi är överens om att han ska sluta dricka helt men jag har ändå svårt att acceptera att han tagit så fruktansvärt dåligt ansvar över situationen. Det har bara gått några dagar men hjälp mig. 

Hur är det att leva med en nykter alkoholist och hur har vägen varit för er?

• Svar på tråden Anhörig till nyktra alkoholister. Berätta hur det är!
  • Anonym (Been there)

hej TS! Inte det svar du vill ha men jag säger lämna! Det här kommer att slita på dig och göra dig olycklig. det går inte att lita på alkoholister.
    tyvärr.
    Jag har själv levt 10 år ( 30-40) med en man med alkohol problem. Vi har även barn tillsammans. Ett helvete har det varit. Både de 10 åren vi var tillsammans och även de 10 år vi har haft hem vårdnad om barnen.
    gör inte som jag och tro att du kan rädda honom. Bara lämna!

• Anonym (Been there)

Inte hem vårdnad GEM 

• Anonym (.)

Jag hade tänkt att svara men så fick jag syn på vilket nick du valt så jag avstår...

Ett tips till nästa tråd du startar för att du inte ska uppfattas som ytterligare ett av alla miljoner troll på familjeliv: välj ett seriöst nick

• Bajsmamman
    Anonym (.) skrev 2022-02-22 07:12:40 följande:

Jag hade tänkt att svara men så fick jag syn på vilket nick du valt så jag avstår...

Ett tips till nästa tråd du startar för att du inte ska uppfattas som ytterligare ett av alla miljoner troll på familjeliv: välj ett seriöst nick

Jag tänkte svara men sen svarade jag ändå med ett oombett tips
  • Bajsmamman
    Anonym (Been there) skrev 2022-02-22 07:00:38 följande:

hej TS! Inte det svar du vill ha men jag säger lämna! Det här kommer att slita på dig och göra dig olycklig. det går inte att lita på alkoholister.
    tyvärr.
    Jag har själv levt 10 år ( 30-40) med en man med alkohol problem. Vi har även barn tillsammans. Ett helvete har det varit. Både de 10 åren vi var tillsammans och även de 10 år vi har haft hem vårdnad om barnen.

väldigt tråkigt situation du befunnit dig i. Hoppas du har det lättare idag. 

jag vill absolut inte rädda honom. Det får han sköta själv. Jag bara undrar om man orkar?

• Anonym (12345)

tyvärr.

Du kanske agerade på fel sätt eller inte alls och därför gick det som det gick?
    Det finns många idag som lever bra då dom slutat dricka alkohol en del hjälper även andra.
  • Anonym (Trev)

tyvärr.

Går inte att lite på alkoholister? Du måste ju förstå att det är en sjukdom. Det är inget val man gjort att bli alkis. Dock kan nog bara personer med en beroendepersonlighet förstå detta. Man kan inte bara sluta tvärt med att dricka. Det är en jävla process och många snedsteg på vägen. Samt att man måste vilja det själv. Det spelar ingen roll hur mycket någon tjatar eller hur många man skadar. Vill man inte så går det inte.

Sen till frågan hur det är att leva med en nykter alkoholist. Det finns nog inget enkelt svar på den frågan. Alla är vi olika. Vissa börjar "missbruka" AA-möten istället, eller något annat för den delen. Vissa är fullt fungerande som bara inte dricker längre. Vissa kan inte ha dricka i närheten eller se när andra dricker. Men hur illa däran här han? Dricker han dagligen? Är han periodare? Skåpsuper han? Finns det inget stopp? Dricker han för att dämpa något?

Allt har ju en början till att sluta. Detta kanske är det. Försök prata om det på ett värdigt sätt. Inte med skäll och tjat och bråk utan om hur du känner kring det hela och kanske fråga varför han dricker som han gör. Be honom gå på ett AA-möte eller om ni går tillsammans. Det är ingen skam i det samt att alla där sitter i samma båt och vet hur det är.
  • Anonym (L)

Jag köper inte att "man inte har ett val". Det har man alltid, jag håller inte med om att det är en sjukdom. Det är ingen som under pistolhot trattar i en annan människa vin eller sprit. 

Vill han inte bli nykter själv finns det inget du kan göra. Då skulle jag lämna. 
    Vill han det själv så behöver han hjälp, AA eller via beroendecentrum hos regionen. 

//Barn till 2 alkoholister

• Anonym (Trev)
    Anonym (L) skrev 2022-02-22 09:30:05 följande:

Jag köper inte att "man inte har ett val". Det har man alltid, jag håller inte med om att det är en sjukdom. Det är ingen som under pistolhot trattar i en annan människa vin eller sprit. 

Vill han inte bli nykter själv finns det inget du kan göra. Då skulle jag lämna. 
    Vill han det själv så behöver han hjälp, AA eller via beroendecentrum hos regionen. 

//Barn till 2 alkoholister

Du håller inte med om att det är en sjukdom? Tror du att beroende är något man väljer? Tror du inte folk som är beroende inte vill något hellre än att bli av med det? Du har inget val som beroende när du väl är inne i det. Du kan ju dock välja att söka hjälp eller ta tag i det. 

Det som du påstår här är ju ungefär samma som att säga till en deprimerad person: "Men va bara glad istället".

På samma sätt som du själv förgyller din vardag med saker som gör dig lugn och glad eller vad som nu får dig att må bra så funkar beroende på samma sätt. Det är det ENDA som gör att du känner något åt det hållet.
Svar på tråden Anhörig till nyktra alkoholister. Berätta hur det är!