• Anonym (husdrömmar)

Flytta från Stockholm till småstad?

Hej!
    Sitter och funderar över livet och hade varit intressant att höra era tankar om att flytta från storstad till en väldigt liten stad.

Vår familj består av mig och min sambo och våra 2 små barn (under 5 år)
    I dagsläget bor vi i en hyresrätt i en ganska stökig förort i Stockholm. Vi har en ganska rymlig lägenhet där vi får plats - men området är inte trevligt. Jag är från Stockholm (och har hela släkten och vänner här) medan min sambo är från en liten håla med typ 5000 invånare (med en del släkt och vänner kvar där).

Vi drömmer både om att flytta, och gärna till hus eller radhus. Priserna i Stockholm är över vår budget. Vi skulle nog ha råd att köpa ett hus i den mindre staden (ca 2-3 timmar från Sthlm).  Vi skulle nog ha ganska lätt för att få jobb i den mindre staden. Vi tänker att även om det inte finns så mycket aktiviteter i den mindre staden så kan vi ju åka till Stockholm för att göra roliga utflykter ibland.

Vad säger ni? Ska vi flytta eller inte? Någon som gjort något liknande? Hur gick det? Vad bör man tänka på?

• Svar på tråden Flytta från Stockholm till småstad?
  • Anonym (anonym)

Ja, alltså ni kan ju få en villa eller lägenhet i ett dyrt område i Västerås, Uppsala, Eskilstuna, Enköping eller liknande. Typ en timmes resa till Stockholm har ni ju råd att bo i ett stort hus eller en dyr lägenhet för mindre pengar än i Stockholm, och därmed hamna i ett bättre/tryggare område.

• Anonym (anonym)
    Anonym (anonym) skrev 2022-02-22 10:34:13 följande:

Ja, alltså ni kan ju få en villa eller lägenhet i ett dyrt område i Västerås, Uppsala, Eskilstuna, Enköping eller liknande. Typ en timmes resa till Stockholm har ni ju råd att bo i ett stort hus eller en dyr lägenhet för mindre pengar än i Stockholm, och därmed hamna i ett bättre/tryggare område.

Men samtidigt, så är det ju 'tråkigare' städer än Stockholm om man vill ha det stora utbudet av aktiviteter nära.
  • Anonym (Göteborgare)

Finns det några trevliga småstäder nära den håla som sambon kommer från?

• Anonym (Anonymen)
    Anonym (husdrömmar) skrev 2022-02-22 09:58:06 följande:
    Flytta från Stockholm till småstad?

Hej!
    Sitter och funderar över livet och hade varit intressant att höra era tankar om att flytta från storstad till en väldigt liten stad.

Vår familj består av mig och min sambo och våra 2 små barn (under 5 år)
    I dagsläget bor vi i en hyresrätt i en ganska stökig förort i Stockholm. Vi har en ganska rymlig lägenhet där vi får plats - men området är inte trevligt. Jag är från Stockholm (och har hela släkten och vänner här) medan min sambo är från en liten håla med typ 5000 invånare (med en del släkt och vänner kvar där).

Vi drömmer både om att flytta, och gärna till hus eller radhus. Priserna i Stockholm är över vår budget. Vi skulle nog ha råd att köpa ett hus i den mindre staden (ca 2-3 timmar från Sthlm).  Vi skulle nog ha ganska lätt för att få jobb i den mindre staden. Vi tänker att även om det inte finns så mycket aktiviteter i den mindre staden så kan vi ju åka till Stockholm för att göra roliga utflykter ibland.

Vad säger ni? Ska vi flytta eller inte? Någon som gjort något liknande? Hur gick det? Vad bör man tänka på?

Vi funderar på något liknande, men kollar på västkusten. Det jag tänker är viktigt är bra skolor och att det finns aktiviteter och kompisar för barnen inom rimligt avstånd. Jag vill inte att dom ska driva runt och hitta på dumheter när dom blir äldre för att det inte finns något att göra, eller att dom blir skjutsade av någon som druckit för för att det inte går några bussar/tåg hem kvällstid. 
  • Anonym (Fia)

Jag skulle inte flytta random till en ny stad. Men staden som din sambo kommer ifrån kan ni kanske ge en chans? Era barn är små så säg att ni ska testa i två år. Vilket utbud i Stockholm är det som kommer saknas? Hur ofta gör ni just den saken. Jag bor i Stockholm (närförort) men är eg aldrig i stan. Hämtar lämnat på förskolan, är på barnens aktiviteter och går på Ica är vardag. Och de sakerna finns säkert. Men finns det någon större stad i närheten av hålan sambon kommer ifrån? Då hade jag nog valt den. 5000 pers låter väldigt lite o då tänker jag att det uppstår andra problem som ex passa in i normen som är just där.

• Anonym (Småstad)

Vi bor utanför en mindre stad med 35 min med tåg till en storstad och 35 min med bil till en mellanstor stad. Vi flyttade på grund av att vi här hade möjlighet till hus och hade jobb i storstaden (men ingen av oss är därifrån). 

För oss är det arbetsmöjligheter och bostadskostnad som gör att vi hamnade där vi hamnade. Vi trivs, barnen har vänner och det är tryggt, bra skola. Långt från släkterna och från endel vänner (men de vännerna bor utspritt oavsett för vi har inte all familj och alla vänner på ett och samma ställe). 

Det jag skulle råda dit till är att ha tålamod och lägga en insats i att lära känna folk. Samtidigt tänka på att folk du träffar kan vara släkt eller barndomsvänner så man får vara lite försiktigare vid eventuella missförstånd eller konflikter som uppstår. 

• Anonym (Fd idyll)

Småstadsdrömmen går lätt i kras. Den lilla idyllen till småstad som jag bor i närheten av har på ett par decennier förändrats. Över hälften av gamla butikerna har slagit igen, och där är det nu tomma skyltfönster eller skumma verksamheter. Skolan brann för något år sedan, liksom flera butiker. (Beskyddarverksamhet gissar en del.) Knark florerar på gymnasiet. Skjutningar, rån och annat som vi trodde hörde storstaden till finns nu även här.

• Anonym (Matilda)

Vi lämnade Stockholms innerstad till livet på landet, 40 mil bort, när vår son var 6 månader. Min mans familj bor också här i närheten, max 3 mil bort.

Jag trodde att jag skulle sakna Stockholm men det gör jag inte. Jag ser att mina vänners barn som bor i Stockholm har större utbud men i slutänden brukar det ändå sluta med fotboll och tv-spel och livet som helhet har blivit mycket rikare.

Här i byn kostar husen runt en miljon, det finns tid för katt och hund, mycket tid spenderas i trädgården, fika eller grilla korv med vänner eller bara vara hemma. Man lär känna alla föräldrar till sonens klasskamrater eftersom alla är kvar i byn, det blir en sorts gemenskap och en tillhörighet som är viktig för många.

Livet kommer se annorlunda ut, mycket mera stillsamt, men familjen kopplas mer samman och man gör mer saker ihop. Se till att flytta där släkten finns så att det kan bli en levande relation med kusiner eller sysslingar.

• Anonym (fast)
    Anonym (anonym) skrev 2022-02-22 10:35:26 följande:
    Men samtidigt, så är det ju 'tråkigare' städer än Stockholm om man vill ha det stora utbudet av aktiviteter nära.
    Fast bor man in en förort till Stockholm så är det inte så himla stor skillnad. Inte som att man byter innerstan mot småstad, utan snarare trist förort mot småstad och resavstånd till storstadens puls oavsett. 
  • Räkan77

Med era förutsättningar så skulle jag säga att prova! Men ett tips är att inte köpa ett hus med stort renoveringsbehov ute på landet, utan välj ett radhusområde där det bor barnfamiljer. Då behöver ni inte renovera ihjäl er samtidigt som hela familjen har lättare att träffa nya vänner. Hus kan ni köpa i ett senare skede om ni vill. 

Svar på tråden Flytta från Stockholm till småstad?