• Anonym (Lisa)

Lämna på förskolan?

Måste skriva av min frustration . 

jag jobbar inom förskola och jag undrar så mkt hur en del föräldrar tänker .  

tex föräldrar som har 2 barn på förskolan , och när ena syskonet är sjukt , ändå tar man sig tidigt till förskolan för att lämna in syskonet , och då kör samma tid som de skulle vart om föräldern jobbade . Och föräldrar jobbar heltid . Då undrar jag varför tar man inte tillvara på tiden att vara med sina barn ? Varför får inte syskonet också vara hemma då ?  
    andra Grejen är tex att ena syskonet ska till tandläkaren , ja då ska de andra syskonet lämnas in på förskolan för då kan inte mamma å pappa ha med den andre till tandläkaren me ! Allså va fan e de för lata föräldrar nu för tiden .  Förskolan träffar ju barnen mer än mamma pappa själva . Sjukt i min värld !  när föräldrar jobbar såklart barnen är på förskolan osv ! Men är man hemma sjuk / ledig/ sjuka syskon. Varför vill inte föräldrar ha barnen hemma då?  nu får ja säkert svar - barnen har så kul på förskolan , barnet behöver de ! Ja de får väl barnet alla andra dagar men att få ? ledigt? å bara va hemma vill väl barn med . Detta gör mig såå upprörd !

• Svar på tråden Lämna på förskolan?
  • Anonym (A)

Min mamma jobbade på fsk i alla sina år och hon sa alltid att barn har det bättre med sina föräldrar (finns alltid undantag såklart). Då jobbade hon ändå på ett jättebra ställe.
    Vet inte hur det är idag men då, under hennes år fick man ha barn heltid även om man bara gick hemma så det var fullt med barn ända till 18 varje dag. Maxa tiden man betalar för. Det är sorgligt.
    Jag har själv bara ett barn så jag kan inte svara för hur vi hade gjort om vi haft två men jag tror inte vi hade mödat oss med att gå till fsk med bara ena och sen hem igen. Känns bakvänt.

• Spucks

Har du frågat föräldrarna någon gång? Kanske de jobbar hemma, medan det sjuka barnet sover eller vila? Kanske sjuka barnet kräver mycket uppmärksamhet så det är bättre för syskonet att vara på förskolan? Och varför ska ett syskon följa med på tandläkerbesök under förskoletiden?

Och vet vad jag blir upprörd över? När det är folk som jobbar i förskolan - en institution som ska bidra till barnens bildning - och som skriver "
    å" istället för "och", "de" istället för "det", "va" istället för "var" osv. Det är hemsk att läsa!

• fjanten

Vad gäller tandläkarbesök så vill många tandläkare att ev. syskon INTE är med annat än om det är enda möjliga lösningen. Och jag förstår det, med tanke på hur mina barn reagerat på tandläkarbesöken. Försöker bara föreställa mig att ha koll på en sprallig 2,5-åring medan 3,5-åringen är livrädd och inte vill att tandläkaren ska räkna hans tänder om han inte är i min famn o.s.v. Jäkla hattigt också att lämna barnen på morgonen, på varsin avdelning dessutom, komma 2h senare och hämta upp båda barnen, åka till tandläkaren, ropa efter 2,5-åringen under hela tandläkarbesöket medan 3,5-åringen är i min famn och försöker bli undersökt (tvingas avbryta flera gånger för att jaga efter 2,5-åringen), sedan köra tillbaka båda till förskolan efter det. Nej fy katten, klart man inte löser det så.

Samma sak när ena syskonet haft besök på allergimottagningen och ska ta läskiga blodprover o.s.v. och behöver 100 % fokus från föräldern, ska man verkligen ha med syskon då..? Hur tänker du?

Ang. sjukdom så fick man lämna syskon under 15 timmar när det var aktuellt för våra äldre två barn. Det orkade man självklart inte - släpa med sjuka syskonet på hämtning och lämning av det friska syskonet. Men nu under pandemin kan jag ändå förstå att många velat lämna, för det har ju blivit så extremt mycket frånvaro för många barn. Inte helt rimligt att ha exempelvis en 5-åring hemma 22 av 30 dagar, som småsyskonet behöver vara hemma "sjuk". 

• Anonym (Donna)
    Spucks skrev 2022-02-22 12:24:29 följande:

Har du frågat föräldrarna någon gång? Kanske de jobbar hemma, medan det sjuka barnet sover eller vila? Kanske sjuka barnet kräver mycket uppmärksamhet så det är bättre för syskonet att vara på förskolan? Och varför ska ett syskon följa med på tandläkerbesök under förskoletiden?

Och vet vad jag blir upprörd över? När det är folk som jobbar i förskolan - en institution som ska bidra till barnens bildning - och som skriver "å" istället för "och", "de" istället för "det", "va" istället för "var" osv. Det är hemsk att läsa!

Detta skvallrar tydligt om att det inte är någon som jobbar inom förskolan, iallafall inte som pedagog. De borde kunna stava till dessa enkla ord.

Så illa som ts skriver så undrar man ju verkligen inte ens, det är inte möjligt helt enkelt. Ts är nog bara uttråkad och vill skapa lite drama.
  • Anonym (A)
    Har du frågat föräldrarna någon gång? Kanske de jobbar hemma, medan det sjuka barnet sover eller vila? Kanske sjuka barnet kräver mycket uppmärksamhet så det är bättre för syskonet att vara på förskolan? 

Så kan det mycket väl vara i en del fall.
  • Anonym (Myran)

Ja jag lämnar ena barnet om det är andra som är sjukt (ej magsjuka). Dels för att jag jobbar natt och behöver sova/vila. Då jag inte tar ut vabb. Är hemma med det sjuka barnet och jobbar nattetid för att sen komma hem till det sjuka barnet. Vila kan jag göra med det sjuka barnet som oftast själv är trött och sover några timmar eller sitter i sängen bredvid mig och tittar på en film. Detta kan jag inte göra med ett friskt barn som behöver aktiveras. De har det då bättre på förskolan.  

Angående tandläkarbesök och läkarbesök står det uttryckligen på kallelserna vi får här att syskon inte ska följa med. Att det bara är föräldrar och barnet i fråga som för följa med. Har blivit nekad en gång bär syskon följde med och jag och syskonet fick vänta utanför medans 7åringne själv fick följa med tandläkaren in. Efter det lämnar jag alltid barnen på förskolan när någon ska på sådant besök. Oftast tar vi en tid på morgonen eller eftermiddagen så de lämnas alltid ordinarie tid och jag åker på besöket för att efteråt lämna nästa barn. 

• Anonym (Q)

Många föräldrar vobbar och att vobba med ett barn som är sjukt är lättare än att vobba med ett som är sjukt och ett som är piggt. Då förstår jag helt och hållet att man väljer att lämna syskonet på förskolan, för då finns möjligheten att slippa vabba. 

Jag kan ju lyfta på ögonbrynet när jag ser föräldrar lämna syskonet på förskolan 6.45 och hämta 16.30 medan de är hemma och vabbar (ej möjlighet till vobb) med motivationen att de helt enkelt inte orkar med att ta hand om sina två barn... Udda. 

Men det är vissa föräldrar som ser på förskolan som barnpassning mer än en plats för utbildning. Det är som det är.

• Anonym (Anna)

Antar att du är barnskötare.
    När det gäller tandläkarbesök så får inte syskon följa med här nu under pandemin.
    Men oavsett, varför ska syskonet med till tandläkaren?  Det är väl onödigt.
    Verkar som att du tycker det är jobbigt att arbeta på förskola, och helst vill att så få barn som möjligt ska vara där. 

• Anonym (S)

Du har jobbat så länge och har inte själv listat ut några eventuella svar?

SJUK
    *Syskonet tycker om att vara på förskolan med sina kompisar
    *Det blir jättejobbigt att ha båda/flera hemma samtidigt då man ska ta hand om ett sjukt barn men samtidigt sysselsätta ett till
    *Man har aldrig ens tänkt tanken att ha ena hemma eftersom det är ens rättighet att ha det friska barnet på förskolan

TANDLÄKARE
    *Barnet som inte ska undersökas springer omkring och pillar på allt och ställer till problem
    *Det finns knappt plats i undersökningsrummet för fler personer
    *Barnet som inte ska undersökas har verkligen ingenting där att göra

Finns säkert fler men de kommer jag på spontant.

Du verkar väldigt dömande kring nåt du inte har med att göra, och det där att barnen träffar fsk-personal mer än sina föräldrar är tragiskt men det gäller ju alla barn som har heltidsarbetande föräldrar.

• LFF
    Anonym (Lisa) skrev 2022-02-22 12:10:41 följande:
    Lämna på förskolan?

Måste skriva av min frustration . 

jag jobbar inom förskola och jag undrar så mkt hur en del föräldrar tänker .  

tex föräldrar som har 2 barn på förskolan , och när ena syskonet är sjukt , ändå tar man sig tidigt till förskolan för att lämna in syskonet , och då kör samma tid som de skulle vart om föräldern jobbade . Och föräldrar jobbar heltid . Då undrar jag varför tar man inte tillvara på tiden att vara med sina barn ? Varför får inte syskonet också vara hemma då ?  
    andra Grejen är tex att ena syskonet ska till tandläkaren , ja då ska de andra syskonet lämnas in på förskolan för då kan inte mamma å pappa ha med den andre till tandläkaren me ! Allså va fan e de för lata föräldrar nu för tiden .  Förskolan träffar ju barnen mer än mamma pappa själva . Sjukt i min värld !  när föräldrar jobbar såklart barnen är på förskolan osv ! Men är man hemma sjuk / ledig/ sjuka syskon. Varför vill inte föräldrar ha barnen hemma då?  nu får ja säkert svar - barnen har så kul på förskolan , barnet behöver de ! Ja de får väl barnet alla andra dagar men att få ? ledigt? å bara va hemma vill väl barn med . Detta gör mig såå upprörd !

Jag har tvillingar som nu är i lågstadieålder och vi har genom alla år resonerat som så här:

Är en tvilling sjuk så "stör" den friska tvillingen återhämtningen och tillfrisknandet genom att vara hemma och pigg. Den friska tvillingen lämnades på förskolan av den förälder som inte var hemma och vabbade med den sjuka tvillingen vilket innebar att den friska lämnades i vanlig tid. Nu har de ju skolplikt så då måste det friska barnet till skolan.

Enda gången båda barnen är hemma samtidigt (även nu) är om de är magsjuka. Då spelar det ingen roll om man är sjuk eller frisk, man är hemma oavsett.

Vad gäller läkarbesök så är det sjukt svårt att fokusera på det barn som man är där för att träffa läkaren med om man dessutom har ett barn till att ha koll på. Så för läkarens skull så har man med sig ett barn!

Tandläkaren ser vi till att ha tider som följer varandra och då är båda föräldrarna med.
Svar på tråden Lämna på förskolan?