• Hercai

Åldersgräns för öronpiercing på barn?

Vet någon om piercingstudios brukar ha en generell åldersgräns när det gäller håltagning på barn? Inte 15-årsgränsen då det tydligen ska gå att göra tidigare om föräldrarna är med på det. Vid vilken ålder fick ni göra det på era barn? Är ingen specifik piercingstudio jag undrar över så därför kan jag inte ställa frågan direkt till dem.

Sedan undrar jag också om någon tagit med både hål och pistol (på er själva alltså) och kan berätta om nål upplevs smärtsamt pga att det inte går lika snabbt som pistol? Eller skiljer sig inte smärtan?

• Svar på tråden Åldersgräns för öronpiercing på barn?
  • Anonym (eee)

pistol är aldrig ett alternativ såklart

• Hercai
    Anonym (eee) skrev 2022-02-22 12:53:40 följande:

pistol är aldrig ett alternativ såklart

Jo, det funkar bra det med, men inte lika bra som att ta med nål.
  • Anonym (örhängen)
    Finns det någon åldersgräns för att ta hål i öronen?
    I Sverige finns det inga regler för hur gammal man måste vara för att få ta hål i öronen. Är man under 18 år krävs dock målsmans godkännande. Det är därmed upp till varje förälder att bestämma om eller när man vill göra hål i sitt barns öron. Även om ansvaret att sköta de nytagna hålen ligger på föräldrarna, är det bra om barnet förstår delar av skötselråden ? t ex att de själva, eller kompisarna, inte får röra vid de nytagna hålen och att man ska vara försiktig när man tar av och på tröjor mm.

www.blomdahl.com/sv/kundservice 
  • Hercai
    Anonym (örhängen) skrev 2022-02-22 13:40:06 följande:
    Finns det någon åldersgräns för att ta hål i öronen?
    I Sverige finns det inga regler för hur gammal man måste vara för att få ta hål i öronen. Är man under 18 år krävs dock målsmans godkännande. Det är därmed upp till varje förälder att bestämma om eller när man vill göra hål i sitt barns öron. Även om ansvaret att sköta de nytagna hålen ligger på föräldrarna, är det bra om barnet förstår delar av skötselråden ? t ex att de själva, eller kompisarna, inte får röra vid de nytagna hålen och att man ska vara försiktig när man tar av och på tröjor mm.

www.blomdahl.com/sv/kundservice 
    Blomdahls håltagning sker med pistol, brukar inte vara åldersgräns då. Det är ju inte samma sak som att gå till en piercingstudio med utbildad piercare som tar med nål. 
  • Anonym (örhängen)
    Hercai skrev 2022-02-22 13:50:54 följande:
    Blomdahls håltagning sker med pistol, brukar inte vara åldersgräns då. Det är ju inte samma sak som att gå till en piercingstudio med utbildad piercare som tar med nål. 
    Varför skulle det vara skillnad med nål?
    Jag var baby när jag fick hål med nål/ring i öronen, men det var många år sedan så det är kanske andra regler nu. 

Googlade runt lite och hittade detta: Piercing i öronsnibb, 6 år fyllda i förälder/målsmans sällskap. 

www.indiapiercing.se/prislista-piercing

Såg ut att vara ungefär samma ålder på en del andra ställen. Det enklaste är nog om du kontaktar piercingstudios nära dig och frågar. 
  • Hercai
    Anonym (örhängen) skrev 2022-02-22 14:00:35 följande:
    Varför skulle det vara skillnad med nål?
    Jag var baby när jag fick hål med nål/ring i öronen, men det var många år sedan så det är kanske andra regler nu. 

Googlade runt lite och hittade detta: Piercing i öronsnibb, 6 år fyllda i förälder/målsmans sällskap. 

www.indiapiercing.se/prislista-piercing

Såg ut att vara ungefär samma ålder på en del andra ställen. Det enklaste är nog om du kontaktar piercingstudios nära dig och frågar. 
    Jag vet inte hur det varit förr men idag är det en skillnad mellan att gå till en piercingstudio och att gå till frisören och ta hål med pistol, när det gäller åldersgränsen alltså. Piercingstudios brukar vara mer stränga med åldern. 

Så du har sett liknande åldersgräns på flera ställen? För det stod ingen specifik ålder när jag sökte.. men då är det nog runt 6 år.
    Jag kan ta mig längre bort om det behövs, därför jag inte såg anledning till att fråga enbart i denna stad men jag förlorar ingenting på att testa. Tack för att du tog dig tid att kolla upp iallafall. 
  • Anonym (eee)
    Hercai skrev 2022-02-22 13:26:34 följande:
    Jo, det funkar bra det med, men inte lika bra som att ta med nål.
    Nej, det har inte varit ett alternativ på många år för de som har läst på åtminstone lite innan. Du gör vad du vill med dina egna öron men ska du ha ansvar för ett barns öron får man faen göra det bästa alternativet med minst risk för problem.
  • Hercai
    Anonym (eee) skrev 2022-02-22 19:22:38 följande:
    Nej, det har inte varit ett alternativ på många år för de som har läst på åtminstone lite innan. Du gör vad du vill med dina egna öron men ska du ha ansvar för ett barns öron får man faen göra det bästa alternativet med minst risk för problem.
    Ja men då förutsätter det att det faktiskt finns ett alternativ och att åldersgränsen inte innebär att man får välja pistol istället. 
  • Kiyah

aldrig aldrig aldrig med pistol!
    Min gamla piercare förklarade det så enkelt "med nål/kanyl har du något vasst som skär igenom huden och ger ett fint snitt, med pistol har du ett trubbigt föremål som pressas igenom"

dessutom kan du aldrig sterilisera en pistol helt mellan kunder, en piercingstudio brukar byta kanyl mellan kunder, allt steriliseras dessutom i autoklav och ytor torkas av.

jag tog hål i öronen runt 10-års ålder hos en frisör (varken jag eller mamma visste bättre). hon var inte utbildad, hålen sitter snett AF och har bara orsakat problem. Har några piercingar gjorda i en riktig piercinstudio och förutom att det är bättre, så gjorde det heller inte lika ont och jag har inte haft några problem alls 

• Anonym (eee)
    Hercai skrev 2022-02-22 19:58:22 följande:
    Ja men då förutsätter det att det faktiskt finns ett alternativ och att åldersgränsen inte innebär att man får välja pistol istället. 

Med förälder och en vettig ålder på barnet är det inga problem att ta hos en vanlig piercare.

Svar på tråden Åldersgräns för öronpiercing på barn?