• Funderaren

Katt som vill sova "på" ansiktet!!

Har verkligen försökt hitta nån med samma problem men har inte hittat. Startar därför en egen tråd och hoppas att nån vet nåt!!

Problemet gäller våran ena katt. Han vill ligga och sova helst på ansiktet på alla han träffar, enormt kelig! Vi har sen början alltid tagit bort honom när han kommer intill ansiktet och även om det blivit bättre så vill han ju fortfarande ligga, ja helst på ansiktet.

Till hösten får vi en liten bebis och våran stora oro är ju att han kommer lägga sig på bebisens ansikte.
    Visst det är klart att man kan stänga dörren till sovrummet när bebisen sover MEN riskerna finns ju att han hinner smita in, eller att bebisen sover i vagnen och vid ett obevakat ögonblick så kryper han dit.

Är det nån som har någon erfarenhet av katter som våran? Eller som ändå vet nåt eller tips. I värsta fall ger vi bort honom, jag äventyrar inte vårat barns liv för honom!

• Svar på tråden Katt som vill sova "på" ansiktet!!
  • sininen

Sånt är sött ändå. Båda mina katter har också varit sånna, men bara när dom var mindre. Sedan när dom blev tyngre så fick dom inte lov att göra det längre, så de lärde sig att det inte lönade sig att ens försöka.
    Och vad det gäller bebisen. Katter har en tendens att vilja just lägga sig på bebisar, därför måste ni nog ha stängd dörr till sovrummet.

• Funderaren

Det står inget om just mitt problem i den tråden tyvärr.

Själv tycker jag inte att det är så jättegulligt, mest jobbigt. OCh vi har ju som sagt inte låtit honom göra det någonsin men han komemr ändå uppkrypandes. Sen vi skaffade honom har vi fått sova med stängd sovrumsdörr annars får inte ens vi sova, så det är inget nytt.

MEN det går ju inte alltid till hundra hålla honom borta från bebisen. När h*n sover under dagen så finns ju som sagt risken att katten smiter in. OCh jag vill ju kunna ha bebisen sovandes i vagnen, och då vill jag inte stänga in bebisen!

• Funderaren

Ingen som har några tips?

• Funderaren

Alldeles snart ett år..

• Millah

Funderaren : Jag har en liten tjej katt och hon tror att hon är min bebis. Hon är oxå väldigt kelig av sig och vill ofta ligga nära mej, helat av allt på mej. Hon springer efter mej nästan vart ja än går. Med andra ord hon kan vara ganska så dryg. Hon blir lätt sur om man inte kelar med henne. I början( så dum som man är) fick hon alltid sova i min säng brevid mej men nu har jag börjat sagt ifrån. För sen när bebin kommer så är ja rädd att hon ska ligga på honom och kväva han eller ngt annat. Hon har lätt för att bli avundsjuk om ja myser med killen. Så därför är ja rädd att hon kanske gör ngt sen när bebin kommer.

Men jag tror att det gäller att man har uppsikt över sin katt man måste vara extra nogrann och kolla vart man har den. Men jag tror nog inte att det kommer å hända ngt.

• Funderaren

Tycker nog ändå att det är otäckt. Han gillar inte speciellt ju mig eller maken utan alla som är här och heter "människa" Har vi besök så är han som ett plåster, sätter man sig i soffan ska han upp i ansiktet.. hysteriskt jobbig!!

Det finns ju ingen möjlighet att kunna ha uppsikt över honom konstant..

• sininen

Har du en kattkorg? Om inte, så kan det vara värt att ha en plats som är hans egen. Är han kastrerad?
    Jag tror att det kommer att gå bara bra om ni ser till att katten vet om att spjälsängen och er säng är inget för katten. Vi har redan vår spjällsäng monterad och katterna är väl medvetna om att man inte får hoppa upp dit.

Svar på tråden Katt som vill sova "på" ansiktet!!