• Anonym (Mira)

Blödning/missfall när du haft corona/covid?

Jag fick covid i förra veckan och mitt under min förkylning (hostade en del) så började jag även att blöda.Jag är i vecka 11 (men var alltså i vecka tio när jag fick covid).

Jag har inte blött stora mängder men har jag blött dagligen i sex dagar. Till 99% så ser blodet gammalt ut och koagulerat ut.

När jag ringt och rådfrågat kvinnokliniken så tycker de inte jag behöver komma in eftersom jag snart har ett planerat tidigt ultraljud (och har ej smärta bara lite mensvärk)

Men hon sa en sak som jag gärna vill höra med andra kvinnor om era erfarenheter: Hon sa att kvinnokliniken märkt av att fler kvinnor som har covid har haft blödningar.

Skriv gärna och berätta vilka erfarenheter du har av covid under pågående graviditet! Blött? Fått missfall?

• Svar på tråden Blödning/missfall när du haft corona/covid?
  • Anonym (N)

Jag fick mitt tredje barn nyligen och fick Covid väldigt sent i graviditeten (vecka 35) och fick inga blödningar under tiden jag var sjuk (däremot en liten blödning nån vecka efter när jag hade haft sex).. Men ville bara säga att allt gick bra med mig och bebisen. Hade lite tungt att andas så jag åkte in och kollade men allt var ok. Nu är bebisen 3 veckor gammal och mår bra :)

Vet ju inte vad din blödning beror på såklart men det behöver iallafall inte vara missfall. När jag väntade mitt andra barn blödde jag flera gånger mellan vecka 6-16, ibland var det ganska mycket och färskt blod. Åkte in och kollade några gånger , de kunde inte säg vad det berodde på men allt gick bra iallafall och dottern är snart 6 år nu :) Tycker inte det du beskriver låter som missfall (haft två ganska tidiga) men kan ju inte säga säkert.

Kram och lycka till med graviditeten! 

• Anonym (G.)

Hade covid i v. 20, fick lite småblödningar i v 21 som jag var inne på gyn och kollade upp. De hittade ingen orsak till det och det slutade efter några dagar. Bebis mådde bra. Har inte fött ännu, v 40 nu. Men hade covid för andra gången för ca 1,5 månad sedan och då blödde det inget. så vet inte om det hade med det att göra.. 

• Anonym (G.)

Kan tillägga att jag haft småblödningar i 3/5 graviditeter från v 6 till 12, så även denna. de två tidigare med småblödningar gick bra, de är 6,5 år och 2 år. Man hittade aldrig orsak de gångerna heller. 

• Anonym (minni)

Jag fick covid runt v 10 men inte haft blödningar.
    När jag senare var på inskrivning och berättade att jag haft covid så sa de att jag skulle berättat för dem.
    Tydligen sätter de in behandling på blodförtunnande för att förhindra proppar.

Barnmorskan har tidigare också sagt till mig att hosta eller liknande som är "naturligt" är inget som skadar barnet.
    Slutar det i missfall så är det snarare något annat fel.
    Inte så mycket du kan göra, hoppas att allt ser bra ut på ultraljudet!

• Anonym (Ej covid)

Har inte haft covid men under alla mina 4 graviditeter så har jag blött från v.6-v.20 ungefär.

ca 40% av gravida kvinnor blöder utan att det beror på någon fara. (Tycker att den infon borde framgå vid ex inskrivning hos bm)

• Anonym (Mira)

Tack för alla svar! Jag har inte blött i mina förra graviditeter (har två pojkar). Denna gång misstänker jag MF inte bara pga av blödningarna utan för att alla gravidsymptom försvunnit (tröttheten och illamåeendet). Men vi får se på ultraljudet?

• Anonym (G.)
    Anonym (minni) skrev 2022-02-22 19:15:51 följande:

Jag fick covid runt v 10 men inte haft blödningar.
    När jag senare var på inskrivning och berättade att jag haft covid så sa de att jag skulle berättat för dem.
    Tydligen sätter de in behandling på blodförtunnande för att förhindra proppar.

Barnmorskan har tidigare också sagt till mig att hosta eller liknande som är "naturligt" är inget som skadar barnet.
    Slutar det i missfall så är det snarare något annat fel.
    Inte så mycket du kan göra, hoppas att allt ser bra ut på ultraljudet!

De sätter bara in behandling om man har andra riskfaktorer som ex högt BMI. Jag har inte behövt något, ringt och kollat båda gångerna. 
  • Anonym (minni)
    Anonym (G.) skrev 2022-02-22 20:15:15 följande:
    De sätter bara in behandling om man har andra riskfaktorer som ex högt BMI. Jag har inte behövt något, ringt och kollat båda gångerna. 
    Jaha nej det har jag ju inte, men kanske låg i riskgrupp på annat sätt. Blev bara så konstigt reaktion när jag berättade det.
Svar på tråden Blödning/missfall när du haft corona/covid?