• Anonym (Lova)

D-vitaminbrist. Mår skit

Hade ett värde på 19. Allt under 25 är svår brist tydligen. Mina kalciumnivåer lär väl också vara rätt obefintliga enligt läkaren.

Mina symtom är/var: Huvudvärk (migränliknande), nackvärk, ryggvärk, minnesproblem, domningar i fötterna och otrolig trötthet. Orkade knappt resa mig ur sängen. 

Skulle köpa egna. Hittade några med 5000ie och ätit i en vecka och börjar må bättre o bättre. Är det någon som känner igen sig? Är det nån vits att äta högre dos för att må bättre snabbare? Räcker 5000ie...

• Svar på tråden D-vitaminbrist. Mår skit
  • Anonym (Lagom tillägg)

5000 ie är lagom tillägg mellan 1a oktober och sista april, men jag råder dig att också se till att äta saker som är d-vitaminrika. Själv ser jag till att äta minst 100 g om dagen av saker som feta fiskar, kantareller och ägg. 

Jag har nästan permanent d-vitbrist trots att jag äter berikade och naturligt rika livsmedel och tar kapslar. 

• Anonym (D)
    Anonym (Lagom tillägg) skrev 2022-02-22 20:45:55 följande:

5000 ie är lagom tillägg mellan 1a oktober och sista april, men jag råder dig att också se till att äta saker som är d-vitaminrika. Själv ser jag till att äta minst 100 g om dagen av saker som feta fiskar, kantareller och ägg. 

Jag har nästan permanent d-vitbrist trots att jag äter berikade och naturligt rika livsmedel och tar kapslar. 

Det kanske är den sortens d vitaminkapslar som inte är tillräckligt bra och därför får du d vitaminbrist. Ta d vitamin på recept istället. De utan fyllningsmedel och som är starkare och bättre för kroppen.
  • Pentra

Skriver jag om de väsentliga kunskaper gällande D-vitamin som jag genom många år studerat mig fram till, och som jag och många med mig, genom egna erfarenheter upplevt goda effekter utav, utefter att själva ha prövat och, även vi, upptäckt de sedan åtskilliga år framforskade hälsoeffekterna, så kommer jag nog att bli bpde censurerad och spärrad. Varför? Det tillhör en vittgående helt makalös historia för sig. ... 

Så, mitt tips är att surfa in på youtube.com och söka på "hälsosamtal hammarskjöld D-vitamin". 

Den ytterst kunnige och djupt insatte Professor Björn Hammarskjöld berättar och förklarar här, på ett mycket logiskt och lättbegripligt sätt, hur det ligger till med de livsviktiga D3-vitaminerna. 

... 

Mvh,
    Pentra

• Anonym (Lova)
    Anonym (Lagom tillägg) skrev 2022-02-22 20:45:55 följande:

Jag äter fil och yoghurt som är d-vitaminberikat, ägg äter jag också varje dag men det har tydligen inte hjälpt.
  • Anonym (Lova)
    Pentra skrev 2022-02-22 21:10:49 följande:

Skriver jag om de väsentliga kunskaper gällande D-vitamin som jag genom många år studerat mig fram till, och som jag och många med mig, genom egna erfarenheter upplevt goda effekter utav, utefter att själva ha prövat och, även vi, upptäckt de sedan åtskilliga år framforskade hälsoeffekterna, så kommer jag nog att bli bpde censurerad och spärrad. Varför? Det tillhör en vittgående helt makalös historia för sig. ... 

Så, mitt tips är att surfa in på youtube.com och söka på "hälsosamtal hammarskjöld D-vitamin". 

Den ytterst kunnige och djupt insatte Professor Björn Hammarskjöld berättar och förklarar här, på ett mycket logiskt och lättbegripligt sätt, hur det ligger till med de livsviktiga D3-vitaminerna. 

... 

Mvh,
    Pentra

Mycket intressant video. Jag har 19 och bör alltså ligga på 125 mmol. Oj oj oj vilken skillnad.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Lova) skrev 2022-02-22 20:20:28 följande:
    D-vitaminbrist. Mår skit

Hade ett värde på 19. Allt under 25 är svår brist tydligen. Mina kalciumnivåer lär väl också vara rätt obefintliga enligt läkaren.

Mina symtom är/var: Huvudvärk (migränliknande), nackvärk, ryggvärk, minnesproblem, domningar i fötterna och otrolig trötthet. Orkade knappt resa mig ur sängen. 

Skulle köpa egna. Hittade några med 5000ie och ätit i en vecka och börjar må bättre o bättre. Är det någon som känner igen sig? Är det nån vits att äta högre dos för att må bättre snabbare? Räcker 5000ie...

Märkligt att din läkare inte skrev ut det du behöver. Har du blivit remitterad till en endokrinolog?
  • Anonym (Lova)
    Mrs Moneybags skrev 2022-02-23 09:43:28 följande:
    Märkligt att din läkare inte skrev ut det du behöver. Har du blivit remitterad till en endokrinolog?
    Han skrev ut kalcium. Men d vitamin finns ju starkare i hälsokost än vad man kan få på recept. 

Förresten så är läkare väldigt okunniga på detta med vitaminer och dess referensvärden. De tror inte att man kan må dåligt av brister så det har inte varit så lätt att få nån hjälp. Så länge mina värden låg över 25 nmol var det ingen läkare som höjde på ögonbrynen.

Jag har celiaki, kan bero på det enligt läkaren.
  • Anonym (allergiker deluxe)
    Anonym (Lova) skrev 2022-02-23 11:25:12 följande:
    Han skrev ut kalcium. Men d vitamin finns ju starkare i hälsokost än vad man kan få på recept. 

Förresten så är läkare väldigt okunniga på detta med vitaminer och dess referensvärden. De tror inte att man kan må dåligt av brister så det har inte varit så lätt att få nån hjälp. Så länge mina värden låg över 25 nmol var det ingen läkare som höjde på ögonbrynen.

Jag har celiaki, kan bero på det enligt läkaren.
    Jag är veteproteinallergiker. Jag och de som är känsligast i sin celiaki kan inte äta vanligt glutenfritt, eftersom det får innehålla 20 ppm gluten. Vi tål t.ex. inga av de fyra sädesslagen alls för alla innehåller vete som kontamination. Vi måste utesluta ämnen som glukossirap, maltodextrin, druvsocker, dextros då dessa kan ha sitt ursprung i vete (men även från majs, och då är det okej).

Har du testat att äta Naturligt glutenfritt, 0 ppm, istället?

För jag kan säga att enda gången i mitt liv jag har haft dåligt järnvärde var när jag fick veteallergin, då var min tarm trasig och jag tog inte upp energi normalt- fick äta ett halvt kilo nougat och göra glass på en halvliter vispgrädde i veckan utöver all vanlig mat för att bara lyckas hålla vikten- annars rasade den.

Det läkte på 6 månader med naturligt glutenfri kost.
Svar på tråden D-vitaminbrist. Mår skit