• lollooo

Jobba som butikschef status

Behöver verkligen hjälp med att sortera mina tankar... jag kommer från en universitetsstad och båda min föräldrar, min bror och alla vänner har pluggat (oftast väldigt långa och krävande utbildningar) nu har jag fått erbjudande om att bli butikschef i en fin klädesbutik (lite dyrare kläder). Jag vill verkligen det men känner sådan press på att plugga till någon ?riktigt?. Jag vet att mina föräldrar ser upp till min bror som är välutbildad men samtidigt har vi så många olika kvaliteter. Jag älskar mode och smink.. kanske låter ytligt men så är det. Är  rädd för att min släkt kommer se ner på mig.. och kommer jag klarar mig på lönen som butikschef sen när man får barn?

snälla kom med råd :(

• Svar på tråden Jobba som butikschef status
  • Anonym (H)

Du låter väldigt privilegierad. Vadå klarar man av ban med lön som butiks chef. Tror du det bara är folk med långa universitet utbildningar som har barn?

Lever resten på gatan och har barnen hos soc?

• Anonym (Mman)

Dräkt är du som ska trivas med jobbet inte din familj, det är riktigt destruktivt att varje dag gå till ett jobb där man inte trivs. 
    Du spenderar så mycket tid på jobbet så välj med hjärtat.

Om du har råd att skaffa barn beror ju på en himla massa yttre faktorer. 

Lön, var du bor, vem du skaffar barn med osv osv. 

• Anonym (Tea)

Välj ett yrke du trivs med! Du kommer att spendera en stor del av ditt liv på jobbet. Tänk att få jobba samtidigt som du får ägna dig åt ditt intresse! Jag gör det och är väldigt nöjd med mitt val, trots att utbildningen var lång och lönen på intet vis motsvarar utbildningens längd (eller studielånets storlek!). 

Vad gäller lönen så får jag och min man ut ca 24 000 var efter skatt, har två barn och lever utmärkt på det. Många lever på lägre inkomster än vi har. 

Har du fått veta något om lönen för tjänsten? 

Hittade en intressant artikel! https://handelsnytt.se/2015/01/28/dromjobbet-kan-bli-en-lonefalla/

• Anonym (öööö)

Testa jobbet! DU märker ju rätt fort hur mycket du får i lön och hur du kan leva på det. 

Det är heller inte säkert att du vill stanna i det yrket för evigt. Men ta chansen nu, om några år har du kanske kommit på något annat, men du ska ju inte tacka nej för att du är rädd för vad släkten ska säga! 

• Dr Nail

Så du kommer från en familj av läkare, jurister, forskare (jag bara gissar), och det du vill göra med ditt liv är ....att beckna trasor.

Ingen dålig downgrade där. Men visst, följ ditt hjärta.

• Mandel

Hörde på radion i morse att långtidsarbetslösheten bland akademiker skjutit i höjden sedan jan -2020, men att arbetslösheten generellt sjunkit.
    Så förutsättningarna att få jobb bara för att man har pluggat känns ju inte så 100%-iga och alla akademikerjobb är inte högavlönade.

Jag tycker att du ska välja att jobba med det som du trivs med. Så länge du har en vettig inkomst - inte under soc-nivå, så är det ditt liv och dina drömmar det handlar om. Skulle du ångra dig om 10 år är det bara att plugga då.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Tea)
    Anonym (öööö) skrev 2022-02-23 09:38:51 följande:

Testa jobbet! DU märker ju rätt fort hur mycket du får i lön och hur du kan leva på det. 

Det är heller inte säkert att du vill stanna i det yrket för evigt. Men ta chansen nu, om några år har du kanske kommit på något annat, men du ska ju inte tacka nej för att du är rädd för vad släkten ska säga! 

Exakt detta! Du kommer inte att vara fastlåst vid jobbet i butiken för evigt. Ändrar du dig och vill plugga, eller hittar ett annat jobb, så är det bara att säga upp dig. 

På sättet du beskriver din familj får jag uppfattningen att de utbildar sig länge och sen liksom är sitt yrke, och behåller yrket tills de går i pension. Stämmer det?

Man måste inte göra så. Håller man sig till yrken som inte kräver en massa år av utbildning kan man byta många gånger under ett yrkesliv. Min pappa hade minst sex olika yrken innan han gick i pension. Inget var sådär jättevälbetalt, men helt ok jobb med lön som räckte till hem, barn, bil, katt och en sommarstuga. En kompis mamma hade två helt olika yrken (undersköterska och lastbilschaufför) som hon växlade mellan för att inte tröttna. 

Svar på tråden Jobba som butikschef status