• Mimmiimimmii

Mammografi ni som vet

Hej
    för snart 2år sedan blev jag orolig över mittbena velat o fick göra mammografi. Det var då 5 mån kvar till jag fyllde 40. Kommer inte ihåg om de kollade andra bröstet oxå o har inte fått nån kallelse. 

nu ringde jag o fick en ny tid men glömde fråga om de kollade andra bröstet oxå. Vet ni hur dd brukar göra? Hade jag fått kallelse om de inte fotograferade andra bröstet? Vet ni:)

• Svar på tråden Mammografi ni som vet
  • Anonym (A)

Om man gör mammografi kollar man båda brösten. Om man gör en undersökning som i ditt fall undersöker man ena eller båda, beroende på om ena eller båda behöver undersökas.

• Mimmiimimmii

Men får man inte kallelse om de bara kollat ett bröst ? Skulle ju fått kallelse bara 5 mån efter o nu har det gått 1,5 år sedan jag var 40!

• Anonym (A)

Om de kollade dina bröst så nyligt innan så kan det vara orsaken till varför du inte fått någon kallelse. Du kan ringa och fråga om de kollade ena eller båda brösten. Men du borde väl få en kallelse rätt snart för det är väl vartannat år man ska göra mammografi.

• Anonym (A)
    Mimmiimimmii skrev 2022-02-23 09:44:24 följande:

Ringt dem o fått ny tid om 2 v men glömde fråga

Jaha, vad bra :) Men då spelar det väl ingen roll om det var si eller så, nu kommer du ju få en riktig undersökning.
  • Mimmiimimmii

Hur lång tid tar det innan man får svar? Är det via brev? Förra gången kollade läkare direkt

• Anonym (A)
    Mimmiimimmii skrev 2022-02-23 09:46:16 följande:

Hur lång tid tar det innan man får svar? Är det via brev? Förra gången kollade läkare direkt

När jag gjorde en extra undersökning (också innan 40) så fick jag svar direkt av läkaren, när jag gjorde vanlig mammografi fick jag brev. Minns inte tiden men tror det var upp till sex veckor.
Svar på tråden Mammografi ni som vet