• Anonym (Anonym)

Sveda på tungan

För över 10 år sedan började det svida på läpparna när jag åt något salt som tex popcorn eller salta nötter. Nu svider det på hela tungan om jag äter något sådant. Det är runda upphöjda prickar på tungan och även runda områden på tungan där det är slätt och svider extra mycket. Det vet jag kallas geografisk tunga Iallafall . 

Men varför denna sveda? Det blir värre i perioder. ibland känns det som om jag nästan har ont i halsen för det gör ont att svälja, men då är det tungan som gör ont. 

Så trött på detta. Svamp har jag tydligen inte enligt läkare men jag har lite vita beläggningar som ibland dragit lite åt gult också. Vad ska jag göra? Är runt 25 om det har någon betydelse. 

• Svar på tråden Sveda på tungan
  • Anonym (Brist på B12)

Det du beskriver är ett typiskt symptom på brist av vitaminet B12 i kroppen. Har du testat dina nivåer av B12 hos vårdcentralen? Om man har B12-brist kan man få injektioner med vitaminet hos vårdcentralen. 

B12 tillskott kan ibland göra bristen värre. Minns ej detaljerna men fick det förklarat för mig för ett par år sedan. Det var något om att det finns två olika typer av B12 och det kan vara obalans i detta. Om man då tillför mycket av det ena kan det "trycka tillbaka" det andra. Så om du redan inte gjort det föreslår jag att du ber vårdcentralen för att testa dina B12-nivåer så att de kan ge behandling.

• Anonym (A)
    Anonym (Brist på B12) skrev 2022-02-24 09:12:32 följande:
    Det du beskriver är ett typiskt symptom på brist av vitaminet B12 i kroppen. Har du testat dina nivåer av B12 hos vårdcentralen? Om man har B12-brist kan man få injektioner med vitaminet hos vårdcentralen. 

B12 tillskott kan ibland göra bristen värre. Minns ej detaljerna men fick det förklarat för mig för ett par år sedan. Det var något om att det finns två olika typer av B12 och det kan vara obalans i detta. Om man då tillför mycket av det ena kan det "trycka tillbaka" det andra. Så om du redan inte gjort det föreslår jag att du ber vårdcentralen för att testa dina B12-nivåer så att de kan ge behandling.
    Så uppfattar jag det med
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Brist på B12) skrev 2022-02-24 09:12:32 följande:

Anonym (A) skrev 2022-02-24 22:18:17 följande:
    Så uppfattar jag det med

Vet att jag iallafall tidigare legat högt på B12. En läkare frågade mig nämligen om jag åt väääääldigt mkt grlnsaker flr jag hade så mycket B12. Men det gör jag inte. Däremot äter jag ju en del kött. Vet att han reagerade för det var högt då. 

men fanns det olika sorters B12 blir jag tveksam? 

• Tow2Mater

Reagerar du på annan salt mat eller bara salta snacks? Snacksen kanske har någon tillsats du reagerar allergiskt mot.

• Anonym (Anonym)
    Tow2Mater skrev 2022-02-25 21:55:46 följande:

Reagerar du på annan salt mat eller bara salta snacks? Snacksen kanske har någon tillsats du reagerar allergiskt mot.

Nej alltså, jag är känslig ändå. Men varm mat, kryddig mat osv gör det värre. Men i perioder kan det gå bra. Ibland krävs det ingenting. 
  • Anonym (BMS)

Låter likt det jag lider av: BMS ( burning mouth syndrome) 

Det finns en svensk facebookgrupp där du kan finna mycket kunskap,stöd och tips. Den heter: Burning Mouth Syndrome BMS Sverige.

Testa att byta tandkräm till gul Proxident samt sluta med all ev. munskölj och se om det blir bättre!  

• Anonym (Anonym)
    Anonym (BMS) skrev 2022-02-26 00:39:40 följande:

Låter likt det jag lider av: BMS ( burning mouth syndrome) 

Det finns en svensk facebookgrupp där du kan finna mycket kunskap,stöd och tips. Den heter: Burning Mouth Syndrome BMS Sverige.

Testa att byta tandkräm till gul Proxident samt sluta med all ev. munskölj och se om det blir bättre!  

Har hört talas om det. Så konstigt. Men frågan är varför det blir så? Det måste ju finnas en anledning. 
Svar på tråden Sveda på tungan