• Anonym (Fez)

Lithium och viktuppgång

Hej!

Min läkare vill att jag ska prova litium, har nämligen betat av hela FASS.
    Är bla. Bipolär. Jag är livrädd för denna medicin för den känns läskig med alla biverkningar, blodprover, förgiftning men främst vikuppgång. (är ätstörd) men normalviktig.

Ni som ätit/äter Litium vilka var era erfarenheter om just vikt och viktuppgång.
    Hur mkt, hur fort? Det står att den ska vara viktneutral men det tror jag inte på.
    Åt ni mer eller kom viktökningen bara som en biverkan oavsett ändrad kost/motionsplan?

Tacksam för alla svar

• Svar på tråden Lithium och viktuppgång
  • Anonym (Just börjat)

Jag har precis satt in Litium, tog blodprov igår och ligger på 0,7 (optimalt är 0,5-0,8 mmol/L) Du kommer inte bli förgiftad, under insättningen tar de blodprov en gång i veckan sen ska blodprov tas var tredje månad under hela behandlingen. Blodproven är enkla, det går snabbt och gör inte ont. 

Insättningssyntomen har varit fruktansvärda för mig, jag tar Lamictal också som krockar med Lituim. Jag har minskat Lamictalen vartefter jag höjt Litium och tanken är att jag ska sluta helt. 

• FtS70

Jag har ett halvdussin patienter som står på litium och för dem är det ett fantastiskt läkemedel som har möjliggjort ett normalt liv. Men problemet med ökad aptit är verkligt, det kan vara klokt att föra en kaloridagbok till en början för att hålla det under kontroll.

• Anonym (Fez)

Tack för era svar. Någon annan med erfarenhet.
    är dessutom Emetofob så illamående och kräkningar är jag rädd för utöver min rädsla från medicinen?

FtS70 skrev 2022-02-24 17:36:21 följande:

Jag har ett halvdussin patienter som står på litium och för dem är det ett fantastiskt läkemedel som har möjliggjort ett normalt liv. Men problemet med ökad aptit är verkligt, det kan vara klokt att föra en kaloridagbok till en början för att hålla det under kontroll.

Så om jag bara håller igen och håller mig på 1800 kcal bör jag inte gå upp?
    Försvinner den ökade aptiten och suget på onyttigheter?
    Anonym (Just börjat) skrev 2022-02-24 15:57:42 följande:

Jag har precis satt in Litium, tog blodprov igår och ligger på 0,7 (optimalt är 0,5-0,8 mmol/L) Du kommer inte bli förgiftad, under insättningen tar de blodprov en gång i veckan sen ska blodprov tas var tredje månad under hela behandlingen. Blodproven är enkla, det går snabbt och gör inte ont. 

Insättningssyntomen har varit fruktansvärda för mig, jag tar Lamictal också som krockar med Lituim. Jag har minskat Lamictalen vartefter jag höjt Litium och tanken är att jag ska sluta helt. 

Då får du gärna uppdatera hur vikten blir för dig. Vilka var dom hemska insättningsbiverkningar fick du?
  • Anonym (lexy)

Jag tar Litium för depression, har också testat nästan alla mediciner så behandlas lite annorlunda för min depression. Vet inte hur mycket effekt just Litium har för jag tar massa andra också. Men jag har inte fått några biverkningar direkt och har inte gått upp i vikt. Har lyckats gå ner i vikt så bara man håller koll på kalorier in så borde man inte gå upp. Jag har också ätstörning och är rädd för allt som kan ge viktuppgång så jag var väldigt nervös över att börja med Litium. 

• Anonym (Just börjat)
    Anonym (Fez) skrev 2022-02-24 20:34:08 följande:

Tack för era svar. Någon annan med erfarenhet.
    är dessutom Emetofob så illamående och kräkningar är jag rädd för utöver min rädsla från medicinen?

Så om jag bara håller igen och håller mig på 1800 kcal bör jag inte gå upp?
    Försvinner den ökade aptiten och suget på onyttigheter?
    Anonym (Just börjat) skrev 2022-02-24 15:57:42 följande:

Då får du gärna uppdatera hur vikten blir för dig. Vilka var dom hemska insättningsbiverkningar fick du?

Hittills har jag gått ner i vikt, det sprutar i båda ändarna så att säga. Att bli dålig i magen är också en vanlig biverkan Jag är konstant illamående så jag känner inte för att äta, får inte behålla maten ändå så det hade inte spelat någon roll. Jag kissar också hela tiden. Bara att gå ut har tyvärr blivit en utmaning för jag måste alltid vara nära en toalett jag råkade ut för en olycka så sent som igår. Det känns som att vara konstant matförgiftad. 

Jag har också enorma sömnproblem och får ta en hel del sömntabletter för att överhuvudtaget kunna somna. Troligtvis beror det på Lamictalen, jag ska sluta med den medicinen. 

• Anonym (Anna)

Man får ofta ökad törst av att stå på Litium, som är ett salt. Tänk på att inte dricka dig till viktökning, det ökar i så fall även risken för karies om man ofta dricker sötade / sura drycker eller juice.

Våga ge det en chans, för den som det funkar för kan det vara ett klockrent läkemedel. 

• Anonym (Fez)

Usch och fy för att må sådär..

Har någon annan som kan svara mer i tråden om erfarenheter

Svar på tråden Lithium och viktuppgång