Anonym (Nervös) skrev 2022-02-24 16:36:24 följande:
FESS bihålekirurgi
Hej!
Har vi några medlemmar på familjeliv som
opererat bihålorna som vill dela med sig av sina upplevelser?
Hur gick det till? Sövdes du? Hur lång tid tog det? Hur ont hade du efter att du vaknade? Hur var återhämtningen? Vad hade du för symptom som ledde till operationen? Vart utfördes den?
Uppskattar alla svar, är livrädd för operation och försöker söka info men lyckas inte. Tänker att jag allra helst skulle vilja prata med andra som genomgått samma sak.
mvh
Kanske inte exakt samma operation, men liknande i alla fall. Jag opererade sned skiljevägg + svullna näsmusslor som gav stora bihåleproblem. Allt gick jättebra och min näsa blev som ny efteråt.
Jag hade tamponger i näsan ett dygn, det var läskigt att dra ut dem, men gick förvånansvärt lätt när jag väl vågade. Sen hade jag plattor fastsatta på sidorna av skiljeväggen i en vecka för att skiljeväggen skulle läka rakt, under den veckan gjorde det ont när jag råkade röra vid näsan, inte annars. När de plattorna togs bort så drog jag för första gången i mitt liv (typ) ett rejält andetag genom näsan och bara, Wow, är det så här det känns att andas?
Jag gjorde den här operationen för ca 13 år sen, och skiljeväggen är fortfarande bra, men näsmusslorna svullnade på igen, så de opererade jag en gång till förra året. Då var det bara lokalbedövning och tog 5 min, ingen smärta, inget alls. Bara återigen lättnad att kunna andas med näsan.
Var inte rädd! Det kommer att gå jättebra och du kommer att uppleva din andning som fantastisk.