• Anonym (Lillis)

Vågar man elda i kamin

gör ni det eller är ni rädd för att det ska göra familjen sjuk?

• Svar på tråden Vågar man elda i kamin
  • Anonym (E)

Varför skulle man inte det...? Kaminer är till för att elda i! 

• Anonym (Hett)

Ja, det är klart man vågar. Om de vore livsfarliga skulle de inte få säljas.

• Anonym (Q)
    Anonym (Lillis) skrev 2022-02-24 16:53:19 följande:
    Vågar man elda i kamin

Du kanske kunde börja med att förklara vad familjen skulle bli sjuk av?
  • Anonym (Sara)

Så länge den är besiktad och kontrollerad att ingenting täpper för, så att röken kan stiga uppåt i skorsten obehindrat så är det ingen fara. 

• Kiyah

klart jag vågar. det brinner i kaminen just nu faktiskt

• elmadumle

Vi har eldat dagligen höst och vinter i 25 år, ingen har blivit sjuk och vi har haft barn i huset samtidigt.

• Mandel

Eftersom vi inte sitter i kaminen, har sotad och godkänd skorsten, stängd lucka, inte eldar gammal spillolja eller bildäck så ser jag inte någon risk. 

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • LFF
    Vågar man elda i kamin

Ja, självklart eldar vi i vår kamin. 

Är även uppvuxen med att bara ha vedspis och öppen spis på landet (ingen el), stearinljus och fotogenlampor var ljuskällor. 

Ingen har någonsin blivit sjuk även fast det ibland rykt i av diverse anledningar (oftast lågtryck som gör det svårt för röken att komma upp i skorstenen på landet). 
  • Pentra

Klart vi eldar i kaminen. Reglementsenligt insatta kaminer är avsedda att eldas i. Varför skulle familjen ta skada? De bor väl i huset och inte i skorstenen? ... 

Mvh,
    Pentra

• Anonym (XXX)
    Vågar man elda i kamin

Är du det minsta tveksam, tycker jag att du ska låta en sotare komma och titta på både skorstenen och kaminen först. Kolosförgiftning är inte att leka med. Eller ha åtminstone ett fönster på glänt någonstans, och var uppmärksam på symptom. Elda INTE när alla sover!
Svar på tråden Vågar man elda i kamin